Als je 112 belt krijg je een algemene 112-centralist aan de lijn. De centralist vraagt waar je bent en of je ambulance, brandweer of politie wilt spreken. Daarna krijg je de juiste hulporganisatie aan de telefoon. Als je belt vanaf een vaste telefoonlijn, dan weet de 112-centrale je locatie en telefoonnummer al.
Bel je 112, dan krijg je binnen 10 seconden een centralist aan de lijn. Hij of zij vraagt: “Wil je politie, brandweer of ambulance spreken?” Je wordt meteen doorgeschakeld naar de juiste instantie; Bij de politie wil de centralist als eerste weten: Wat is er aan de hand? Waarom bel je?
Misbruik is strafbaar
Zonder noodzaak opzettelijk gebruik maken van een alarmnummer is als misdrijf strafbaar gesteld in artikel 142 lid 2 van het Wetboek van Strafrecht. Maximale straf drie maanden gevangenisstraf of een geldboete van 8100 euro.
Wanneer u 112 belt, geef dan door: wat er aan de hand is; waar er hulp nodig is; welke hulpdienst er nodig lijkt te zijn: politie, brandweer of ambulance.
Als u 112 belt met uw mobiele telefoon, dan ziet de medewerker van de centrale meldkamer uw locatiegegevens en mobiele gegevens. Hierdoor kunnen de hulpdiensten sneller aanwezig zijn om hulp te verlenen.
Als je wilt dat de telefoon helemaal niet te traceren is zul je toch de accu eruit moeten halen. Zelfs wanneer je accu leeg is en je mobiel uitstaat, kan deze namelijk nog steeds signalen ontvangen en verzenden. Nee kan niet. tenzij je ervoor kiest om je locatie te verzenden via bijv whatsapp of BB-messenger.
112 voor ambulance en brandweer. 101 voor politie.
Het alarmnummer 06 - 11, waarmee mensen in een noodsituatie snel de politie, brandweer of ambulance kunnen bereiken wordt in de praktijk vaak misbruikt. Soms wordt een misbruikpercentage van 75 procent geregistreerd. Het percentage kinderen onder de misbruikers is hoog. Zij bellen vaak op de vrije woensdagmiddag.
Bellen naar 112 is gratis. Als je geen beltegoed meer hebt, kun je in Nederland alsnog het noodnummer bellen. Zelfs zonder simkaart. Netwerkproviders in Nederland hebben met elkaar afgesproken dat zij de noodoproepen van elkaar overnemen.
In 2017 waren dat er bijvoorbeeld 2,6 miljoen. Maar daarbij valt wel op te merken dat zo'n twee derde daarvan terecht is. Dat komt neer op 1,9 miljoen 112-meldingen in een heel jaar. Dat betekent meer dan 4.500 gesprekken per dag en gemiddeld zo'n 200 telefoontjes per uur.
Als geluidsoverlast overgaat in dreiging met geweld of u bent met de buren in conflict, dan is er mogelijk sprake van een strafbaar feit en dan kunt u de politie bellen. De politie kan optreden als iemand een strafbaar feit begaat of de openbare orde verstoort. Bij acute dreiging of gevaar belt u 112.
Bellen naar 0900-8844 kost dus extra geld. Boven de normale gesprekskosten komt een starttarief van 9,51 cent + 2,8 cent per minuut. Dit betekent dat een 0900-gespek gemiddeld 20 cent extra kost.
Kan ik een sms sturen naar 112? Ja. U mag de 112 sms-service alleen gebruiken als u niet of niet goed kunt spreken of horen. Om in een noodsituatie te kunnen sms'en naar 112 moet u zich eenmalig aanmelden bij 112.
Als je 112 belt krijg je een algemene 112-centralist aan de lijn. De centralist vraagt waar je bent en of je ambulance, brandweer of politie wilt spreken. Daarna krijg je de juiste hulporganisatie aan de telefoon. Als je belt vanaf een vaste telefoonlijn, dan weet de 112-centrale je locatie en telefoonnummer al.
Als je 112 belt komt de oproep binnen bij de landelijk centrale meldkamer in Driebergen.
Wie naar dit nummer belt, komt terecht bij de centrale van de hulpdiensten. Zij kunnen de politie, een medisch team of de brandweer ter plaatse sturen. 100 || Brandweer en ambulance: dit nummer bel je bij brand, bij een ernstig ongeval met gewonden en bij dringende hulp van medische aard.
Zit er geen simkaart in je telefoon, dan kun je wel 112 bellen. Echter, er komen geen gegevens mee zoals locatie of telefoonnummer. Vervalt dan de verbinding dan kan de centralist je niet terugbellen.
Bel dan 0900-8844! Op dit nummer kunt u terecht met al uw niet-spoedeisende vragen en problemen. Zonodig wordt u snel doorgeschakeld naar het dichtstbijzijnde politiebureau.
Geen ambulance noodzakelijk
Als er mensen in de buurt zijn met een EHBO of BHV-diploma, kunnen zij helpen. Als je 112 wel belt, hoor je van de meldkamer centralist waar je heen kunt gaan. In de meeste gevallen is dat de huisartsenpraktijk in de buurt. Het vervoer moet je dan zelf regelen.
de medische spoeddienst: 100 en 112. de brandweerdiensten: 100 en 112. de politiediensten: 101 en 112. de civiele bescherming: 100 en 112.
Zo zet je het uit
Ga naar Instellingen. Tik op Veiligheid en noodgevallen. Kies SOS. Zet SOS gebruiken uit.
Waarom is het noodnummer 112 ingevoerd in de Europese Unie? De Raad van de Europese Unie heeft de beslissing genomen om het noodnummer 112 in te voeren, zodat mensen die in Europa reizen niet alle lokale noodnummers moeten kennen.
De wettelijke opdrachten van de brandweer, zoals het blussen van een brand of het bevrijden van een slachtoffer uit een voertuig, zijn in principe gratis. Daar betaal je immers belastingen voor.
Zo moet je bij inschrijven bij de gemeente je bsn overleggen, welke dan aan je nieuwe adres wordt gekoppeld. Ook bij het kopen van een auto wordt het kenteken van die auto en jouw bsn aan elkaar gekoppeld. Aangezien de politie tot al die zaken toegang heeft, kunnen ze vrij snel al jou gegevens bij elkaar vinden.
U kunt het alarmnummer 112 bellen in alle landen van de Europese Unie (EU) en in een aantal andere landen.