Te veel olie in de auto kan schadelijk zijn voor diverse onderdelen van uw auto, en kan dus veel problemen veroorzaken. Zo kunnen er problemen ontstaan aan de katalysator of, bij een auto die op diesel rijdt, aan de roetfilter. Een dieselmotor kan door te veel olie zelfs op hol slaan.
Te veel aan olie kan lekkages opleveren en in het ergste geval zelfs het draaiend gedeelte van de motor zwaar beschadigen. Dan moet er wel sprake zijn van ruim boven maximum. Zoals in uw geval zal 'n kwart liter te veel géén consequenties hebben, hoewel u wel degelijk uw dealer hierover moet aanspreken.
Hoe krijg je de olie uit je motorblok? Het te veel aan olie uit je motorblok krijgen is gelukkig niet zo moeilijk. Daarom zou het ook zonde zijn om er te lang mee door te rijden. De meest vanzelfsprekende manier is, net als bij het geheel leeg laten lopen van het motorblok, via de carterplug.
In een extreme vorm van te veel motorolie kan deze ook nog via de cilinderwand en zuigerveren boven de zuiger verschijnen en verbranden. Overigens kan te veel olie ook pakkingen een keerringen onder druk zetten. Uitwendige lekkages zijn dus ook mogelijke gevolgen.
Een normale lichte personenauto herbergt vaak zo'n vier liter motorolie, terwijl een zware terreinwagen ruim het dubbele nodig heeft.
De olie moet tussen het MIN- en MAXstreepje staan. Er zit ongeveer een liter verschil tussen deze twee streepjes. Als de olie dichter bij het MIN-streepje ligt, kun je om te beginnen 0,5 liter olie bijvullen. Vul bij totdat de olie dichter bij het MAX-streepje dan bij het MIN-streepje op de peilstok ligt.
Het eerste waar je logischerwijs aan denkt is een te laag oliepeil. Het hoeft echter niet de oorzaak te zijn. Ook bij een vol reservoir met olie kan het olie lampje blijven branden.
Het oliekanaal houdt verontreinigingen buiten en zorgt ervoor dat schone brandstof de motor bereikt. Het oliekanaal kan na verloop van tijd verstopt raken door residu, drijfzand en jetsam. De bevredigende brandstof komt dus niet bij de motor. Zo stijgt de temperatuur van de motor, wat leidt tot een hoge oliedruk.
In elk geval, als dit waarschuwingslampje gaat branden, ben je op de hoogte van een ernstig motorprobleem en moet je je auto zo snel mogelijk stoppen om de motor niet te beschadigen. Wacht vervolgens tot de motor en de olie zijn afgekoeld en controleer vervolgens het oliepeil.
In de meeste gevallen moet u 3 tot 7 liter olie toevoegen op het moment dat het lampje brandt. Wanneer u een grote SUV, een auto met hoge instap of een bus rijdt, kan het zijn dat er zo 10 tot 12 liter bijgevuld moet worden.
Maar wat te doen als het echt teveel olie is? Ga je toch rijden met echt teveel olie dan krijg je problemen met je auto. Er is maar één oplossing: minder olie! Dit kan door de bijvoorbeeld door de carterplug heel even los te draaien en direct weer vast te zetten.
Het verschil tussen het minimum- en maximumniveau is meestal een liter. Staat het peil precies op de min, dan moet er dus een halve liter bij. Vul zeker niet meer olie bij dan het maximumniveau, want te veel olie kan ook schadelijk zijn voor de motor.
Iedere motor gebruikt motorolie en een verbruik van bijvoorbeeld 1 liter motorolie op 5.000 kilometer is normaal en 1 liter motorolie op 3.000 kilometer begint een ondergrens te worden.
Als de motorolie op bedrijfstemperatuur is, kan het vocht verdampen.
Alhoewel de viscositeitsindex belangrijk blijft, zal het gebruik van de foute olie geen grote invloed hebben op de werking van de motor. Je zal wellicht een beetje meer olie of meer brandstof verbruiken, maar meestal niet meer dan dat.
Auto verbruikt olie - de oorzaken
Zoals een verstopte carterventilatie. De druk in het carter wordt dan te hoog, en de auto verbruikt olie. Andere oorzaken van overmatig olieverbruik zijn versleten klepgeleiders of klepseals. De olie lekt dan langs de klepstelen de cilinders in en verbrand.
Voor de meeste personenauto's geldt dat er zo'n vier liter motorolie in de auto gaat. Maar hoeveel olie er exact in uw auto gaat, kan per type auto verschillen. Raadpleeg hiervoor indien nodig het instructieboekje van uw auto, of neem contact op met uw garage. U kunt vrij eenvoudig het oliepeil van uw auto checken.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
De motorolie spuit eruit en alles begint hevig te roken, met name omdat de olie op het uitlaatspruitstuk komt. Al na 1 minuut en 9 seconden tegen de toerenbegrenzer vliegt een zuiger door de motor naar buiten. Conclusie: een motor zonder olie heeft geen lang leven.
Deze druk is nodig om een oliefilm op te bouwen op plaatsen, waar bewegende onderdelen in contact komen met niet-bewegende onderdelen. De oliedruk varieert, afhankelijk van het motortoerental en de olietemperatuur, van circa 1,5 bar (stationair draaiend) tot circa 6 bar (volbelast bij hoog toerental).
De prijs voor een oliepomp begint bij 30 EUR. Het hangt voor een groot gedeelte van het autotype af, hoe duur hij kan zijn. Het is een complex klein onderdeel en de keuze van fabrikanten is beperkt. Niettemin dient merkkwaliteit altijd te worden aangehouden.
De olie is te laag. Dit kan ernstige schade aan je motor opleveren, want de olie moet zorgen dat je motor 'gesmeerd' loopt. Olie peilen en zo nodig bijvullen of aftappen. Blijft het lampje toch (rood) branden schakel dan direct de Wegenwacht in en rijd niet verder.
Het gele motorlampje, ook wel 'check engine light' genoemd, gaat branden op het moment dat de gemeten waardes binnen een bepaalde periode vaker buiten de toegestane waardes vallen. Tegenwoordig gaat het lampje ook vaak branden als gevolg van de E10 brandstof.
Als de olie bijvoorbeeld om de 12.000 km ververst dient te worden dan kan het weinig kwaad om door te rijden tot 14.000 km. Nu is het wel zo dat het hier gaat om een nagenoeg nieuwe auto en achterstallig onderhoud is de perfecte manier om een eventuele garantiekwestie af te wijzen.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km.