Je motor gaat als je er mee doorrijd idd kapot. De motorolie wordt door de (olie ) pomp door het motorblok gepompt. Zodat deze optimaal gesmeerd wordt. Zodra de druk wegvalt, valt ook je smering weg.
Een te lage oliedruk is het probleem
Hierbij kan de olie niet alle delen van de motor bereiken, terwijl die delen natuurlijk wel gesmeerd moeten worden. Dit heeft een versnelde slijtage van onderdelen tot gevolg. Dat is al vervelend, maar nog erger is eigenlijk dat de onderdelen veel te warm worden.
Hoe Lang Kan Je Doorrijden Als Het Olielampje Brandt? Als je een oranje olielampje krijgt dan is het aan te raden de olie bij de eerstvolgende stop bij te vullen. De meeste auto's kunnen in dit geval nog ongeveer 300 – 600 kilometer met de huidige olie rijden.
Wanneer je de auto opnieuw start en het oliepeil is voldoende, maar het olielampje brandt nog steeds op je dashboard, dan moet je het probleem waarschijnlijk zoeken in onvoldoende druk. Het kan ook liggen in een verstopt oliefilter of een verkeerde werking van de oliepomp.
De olie is te laag. Dit kan ernstige schade aan je motor opleveren, want de olie moet zorgen dat je motor 'gesmeerd' loopt. Olie peilen en zo nodig bijvullen of aftappen. Blijft het lampje toch (rood) branden schakel dan direct de Wegenwacht in en rijd niet verder.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
De olie moet tot in het stukje op de peilstok tussen de twee inkepingen/markeringen (max en min) reiken. Heeft je auto geen peilstok, dan kun je via de boordcomputer het oliepeil checken. Hoe dat moet, verschilt per merk. Is het peil te laag of op het minimum, dan moet er acuut olie bij.
De motorolie spuit eruit en alles begint hevig te roken, met name omdat de olie op het uitlaatspruitstuk komt. Al na 1 minuut en 9 seconden tegen de toerenbegrenzer vliegt een zuiger door de motor naar buiten. Conclusie: een motor zonder olie heeft geen lang leven.
Als er te weinig olie in de motor zit, loopt de temperatuur van de olie én de motor op omdat de doorstroming sneller is. Hoe meer olie er in het motorblok zit, hoe beter de koeling is. Door de hoge temperatuur wordt de olie dunner, gaat het veel sneller stromen, neemt de oliedruk af en wordt de smering slechter.
VDO Oliedruksensor. productnummer 360-081-032-003C. onze prijs 66,95 €
De prijs voor een oliepomp begint bij 30 EUR. Het hangt voor een groot gedeelte van het autotype af, hoe duur hij kan zijn. Het is een complex klein onderdeel en de keuze van fabrikanten is beperkt. Niettemin dient merkkwaliteit altijd te worden aangehouden.
Deze druk is nodig om een oliefilm op te bouwen op plaatsen, waar bewegende onderdelen in contact komen met niet-bewegende onderdelen. De oliedruk varieert, afhankelijk van het motortoerental en de olietemperatuur, van circa 1,5 bar (stationair draaiend) tot circa 6 bar (volbelast bij hoog toerental).
In de meeste gevallen moet u 3 tot 7 liter olie toevoegen op het moment dat het lampje brandt. Wanneer u een grote SUV, een auto met hoge instap of een bus rijdt, kan het zijn dat er zo 10 tot 12 liter bijgevuld moet worden.
Op het dashboard van de motor zit standaard het oliedrukwaarschuwingslampje en zoemer geplaatst en als de motor is uitgevoerd met een dubbelwerkende oliedruksensor ook een oliedruk meter.
Wanneer er een waarschuwingslampje brandt, wil dit niet altijd zeggen dat er iets moet gebeuren. Een groen lampje geeft namelijk aan dat dit systeem naar behoren werkt. Een geel/oranje lampje geeft aan dat u de auto spoedig moet laten nakijken, maar duidt niet op acuut gevaar.
Zoals al vermeld hierboven, heeft het oliepeil geen invloed op het starten van de motor. Wel moet je op de oliedruk letten. Als de motor eenmaal draait, dan moet het oliedruk lampje uitgaan.
Morsen kan motordelen aantasten en stank veroorzaken. Vaak heeft het benzinestation papieren weggooi trechtertjes. Staat het oliepeil op de min dan moet je circa een liter bijvullen. Het ideale oliepeil is tussen de min en max.
Een hoog olieverbruik duidt op een probleem. Zoals een verstopte carterventilatie. De druk in het carter wordt dan te hoog, en de auto verbruikt olie. Andere oorzaken van overmatig olieverbruik zijn versleten klepgeleiders of klepseals.
Olie bijvullen doet u ná het controleren van het oliepeil van de auto. Doe dit wanneer de motor al enige tijd stilstaat. De olie zakt dan namelijk tot het laagste punt in de motor. Wanneer de motor draait, wordt de olie door de motor gepompt en is de juiste waarde niet goed af te lezen.
Veel mensen weten echter niet dat het goudgele goedje meer functies heeft dan alleen smering, namelijk ook reiniging en koeling. Een te laag oliepeil is daarom slecht voor de levensduur van je motor, laat staan als er helemaal geen olie meer in het blok zit.
Iedere motor gebruikt motorolie en een verbruik van bijvoorbeeld 1 liter motorolie op 5.000 kilometer is normaal en 1 liter motorolie op 3.000 kilometer begint een ondergrens te worden.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
Het oliepeil kan het beste gemeten worden als de motor koud is, de meeste olie zit dan in het motorcarter. Als u het oliepeil wilt meten met een warme motor, moet u na het afzetten van de motor zeker nog tien minuten wachten.
Te veel olie in de auto kan schadelijk zijn voor diverse onderdelen van uw auto, en kan dus veel problemen veroorzaken. Zo kunnen er problemen ontstaan aan de katalysator of, bij een auto die op diesel rijdt, aan de roetfilter. Een dieselmotor kan door te veel olie zelfs op hol slaan.