Zonder ABS zullen de remmen wel werken, maar de kans is groot dat ze blokkeren wanneer u hard remt.Daardoor kunt u in een ongecontroleerde slip komen, wat tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden.
Doorrijden met een brandend ABS-dashboardlampje kan niet alleen gevaarlijk zijn, maar in sommige gevallen kan dit er ook voor zorgen dat de auto tijdens de APK-keuring afgekeurd wordt. Dit is namelijk het geval bij auto's met een eerste toelating (DET) na 31-12-2017.
Voor het laten vervangen van een ABS-sensor liggen de kosten rond de € 90 en de € 200. Hierin zijn de prijs voor een nieuw onderdeel en het arbeidsloon inbegrepen. Verschillen doen zich voor in de tijd die de monteur nodig heeft, aangezien de hoeveelheid werk varieert al naar gelang het automodel.
Wanneer het ABS-waarschuwingslampje van je auto gaat branden, betekent dit dat je dit moet nakijken. Het lampje kan namelijk om verschillende redenen worden ingeschakeld die verband houden met de ABS-storing. Het is mogelijk dat de wielsnelheidssensor beschadigd is of bedekt is met vuil van de weg.
Gemiddeld genomen kun je nog behoorlijk wat kilometers rijden nadat het brandstoflampje aangaat. De meeste mensen schatten de actieradius tussen de 40 en 50 km zodra het lampje begint te branden, maar in de praktijk kan je vaak nog wel wat verder rijden.
Bij de keuring is het blijven branden van het ABS-storingslampje een afkeurpunt wanneer de auto van bouwjaar 2018 of nieuwer heeft. Voor oudere auto's zorgt het wel voor een reparatieadviespunt op het keuringsrapport, maar niet voor een afkeuring.
Vooral de sensoren kunnen vuil worden, waardoor ze de rotatiesnelheid van een wiel niet goed meer kunnen meten. Dan zal het ABS-lampje op het dashboard gaan branden. Schoonmaken van de sensoren is meestal de remedie. De sensoren kunnen ook defect raken door blootstelling aan hitte, vocht en vuil.
Het zal echter regelmatig de ABS pomp zijn die problemen geeft. Deze moet dan vervangen worden. De gemiddelde kosten voor vervanging van een ABS pomp bedragen zo'n 1700 – 2200 euro.
ABS is niet zomaar uit te schakelen. Het systeem zorgt ervoor dat bij hard remmen de wielen niet blokkeren, dus dat de auto bestuurbaar blijft. Een noodstop kan in elke situatie onverwacht nodig zijn, zelfs bergopwaarts.
De abs sensor zit achter de remschijf, dus bij een voorwiel draai je het stuurwiel van je auto op die manier dat je de sensor goed kunt zien.
Er is dan ook besloten om vanaf 2004 alle auto's standaard uit te rusten met een Anti Blokkeer Systeem. Elke auto die dus na 2004 in Europa is verkocht moet verplicht een ABS functie hebben. Door deze verplichte invoering zijn er al meer dan 300 miljoen ABS systemen uit de fabrieken gerold.
De ABS sensor (of toerentalvoeler) meet via contactvrije registratie de rotatiesnelheid van de wielen. Deze sensoren zijn de belangrijkste gegevensbronnen voor een betrouwbare werking van het ABS/ESP systeem. Ze bezorgen de ABS/ ESP-regeleenheid informatie over de wielrotatie per wiel.
Zoals besproken, betekent het branden van dit lampje dat het ABS niet goed werkt. Je remmen werken dus nog wel. Je hoeft dan ook niet direct aan de kant van de weg te stoppen, maar het is wel belangrijk niet met een kapot ABS door te blijven rijden.
Rijden met storingslampje
Het is niet zo dat met een brandend storingslampje de auto onveilig is. Maar het is wel aan te raden de storing op kort termijn te laten opsporen en herstellen.
Het gebruik van ABS op motoren heeft het aantal motorongevallen en daarmee ook het aantal verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden onder motorrijders verminderd [39] [40]. ABS staat voor Anti-Lock Braking System, een systeem dat vermijdt dat wielen blokkeren wanneer er hard wordt geremd.
ABS-pomp van motorfiets reviseren
Het vervangen van het ABS-systeem voor nieuw is een prijzige aangelegenheid. Het vervangen voor nieuw kost namelijk al snel zo'n €1000,-.
ABS-sensoren zijn cruciaal voor de werking van het ABS-systeem, dat voorkomt dat de wielen blokkeren bij het remmen in gevaarlijke situaties. Zo behoudt de bestuurder de controle over de auto. De sensor bestaat uit een getande ring en een magneet. Elk wiel van de auto is voorzien van een sensor.
Bij storingen aan het ABS-systeem kunnen de signalen met de oscilloscoop gemeten worden. Deze kunnen bij het wiel gemeten worden, maar ook bij het regelapparaat. Door bij het wiel te meten kan gecontroleerd worden of de ABS-sensoren goed werken.
De dag dat jouw APK keuring is verlopen mag je de weg niet meer op met dit voertuig. Je mag alleen met dit voertuig de weg op om het voertuig naar de garage te rijden om het APK te laten keuren. Dit moet je ook kunnen aantonen. Je hebt vanaf de vervaldatum nog twee maanden de tijd om een nieuwe APK keuring te regelen.
ABS auto staat voor Anti Blokkeer Systeem, dit is een elektronische regelunit die ervoor zorgt dat de wielen van je auto niet blokkeren tijdens een noodstop. Verder zorgt het systeem ervoor dat de auto in balans, en beheersbaar blijft.
Wanneer uw auto is afgekeurd tijdens de APK-keuring, kunt u na reparaties een herkeuring laten plaatsvinden. Door te rijden met een auto zonder geldige APK-bewijs, riskeert u een boete. De APK bepaalt of uw auto nog veilig aan het verkeer kan deelnemen.
De Wegenwacht helpt bij het leegpompen van de tank en het herstellen van de schade. Ook bij een lege tank of accu komen wij je helpen.
Bij een geel of oranje lampje op het dashboard kun je nog wel even doorrijden, maar pas wel je snelheid aan en ga rechts rijden. Stop op een veilige plaats en controleer wat er aan de hand is. Rij, als het nog kan, dan naar een garage.
Wanneer de benzine bijna op is, zal de brandstofpomp lucht aanzuigen. Tot slot verzamelen vuil en vettigheid zich op de bodem van de tank. Rijd je de tank leeg, dan gaat de brandstofpomp deze troep opslurpen, met eveneens kans op een haperende motor of schade.