De gevaren van te weinig koelvloeistofOververhitting van de motor: Als er niet genoeg koelvloeistof aanwezig is, kan de motor oververhit raken. Dit kan leiden tot schade aan de motor, inclusief gescheurde cilinders en gebroken zuigers.
Want doorrijden met te weinig koelvloeistof zorgt er uiteindelijk voor dat uw motor oververhit wordt en ermee stopt.
De motor kan oververhit raken.In het ergste geval kan de koppakking er tussenuit geblazen worden en sta je voor een dure reparatie. Als je regelmatig koelvloeistof moet bijvullen, laat de garage dan het koelsysteem controleren en zo nodig repareren.
Heeft u geen koelvloeistof bij u dan is water een alternatief. Vervolgens kunt u uw auto weer starten en voorzichtig door rijden naar een autobedrijf om uw auto te laten controleren. U kunt doorrijden zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt of het waarschuwingslampje uit blijft.
Lekkage: Als het niveau van de koelvloeistof te hoog is kan dit leiden tot overmatige druk in het koelsysteem. In de waterpomp of radiator kunnen daardoor lekkages ontstaan. Schade aan motoronderdelen: De overmatige druk kan tevens leiden tot schade aan motoronderdelen, zoals de pakkingen, slangen en radiatoren.
Het koelsysteem is een gesloten systeem waar normaal gesproken geen koelvloeistof uit hoort te lekken. Als het peil te laag is moet er natuurlijk worden bijgevuld maar zal de garage de oorzaak van de lekkage of het koelvloeistofverbruik ook moeten onderzoeken.
Als het lampje van de koelvloeistof brandt, dan wordt de motor van je auto niet voldoende gekoeld. Zet de motor dan uit en laat de motor afkoelen. Pas op, er is gevaar voor brandwonden als je de dop van de koelvloeistoftank direct eraf draait. Er staat namelijk druk op.
In de meeste gevallen zit de oorzaak hem in een kapotte slang, waterpomp of radiateur. Het is duidelijk dat er sprake is van koelvloeistof lekkage op het moment dat er koelvloeistof verdwijnt uit het systeem.
Wij adviseren om minimaal 15 tot 20 minuten te wachten, mits de motor koud is, dan kun je het direct toevoegen natuurlijk. Conclusie: Het beste is om 15 tot 20 minuten te wachten om de koelvloeistof bij te vullen.
De motor kan nog erg warm zijn om het moment dat je de koelvloeistof gaat bijvullen. Laat daarom de auto eerst een tijdje stilstaan, op een veilige plek, zodat de motor kan afkoelen. Aangeraden wordt minimaal een kwartier te wachten.
Koelvloeistof bestaat voor ongeveer 50% uit water en voor 50% uit antivries en additieven.
Het is mogelijk om de koelvloeistof bij te vullen met water. Het koelmiddel bestaat namelijk zelf uit water met toevoegingen. Deze toevoegingen geven verschillende eigenschappen aan de vloeistof. Denk bijvoorbeeld aan antivries en anticorrosie.
- Als het koelsysteem niet onder druk staat, gaat de (koel)vloeistof dus koken (bij 100 gr.i.p.v. bijvoorbeeld 120 gr.), en dus uitzetten. - Door uitzetting (en mogelijk stoom door koken van de vloeistof) loopt je expansievat over en gooit hij alles eruit.
G11 koelvloeistof is geschikt voor auto's die ouder dan 1997 zijn, deze vloeistof is vaak blauw/groen van kleur.Koelvloeistof G12 is rood/roze van kleur en wordt veel gebruik in auto's vanaf 1997 en ouder. En tot slot koelvloeistof G13, deze vloeistof wordt vaak gebruikt in auto's vanaf 2013.
Een normale koelvloeistoftemperatuur is 80-85 graden C (enigszins afhankelijk van de omstandigheden). 1] De koelvloeistoftemperatuurmeter gaat naar het 'rood'.
Je kunt koelvloeistof kopen bij verschillende auto-onderdelenwinkels, tankstations en online retailers.
Nee, niet doen!In de roze variant zitten andere additieven (zoals glycol) dan de blauwe versie. Het is niet verstandig de kleuren te mensen. Op termijn kan dit schade aan het voertuig opleveren.
Let wel op dat de oorzaak van het verlies van de koelvloeistof moet worden vastgesteld bij de garage. Koelvloeistof verdampt namelijk niet zomaar, dus waarschijnlijk zit er ergens een lek in het koelsysteem.
Je ziet sporen van een groene of oranje vloeistof onder je auto. Rondom de radiateur ontstaat meer roest en verkleuring dan op de radiateur zelf. Vaak zit de lekkage dan boven de roestige plek. Witte rook bij optrekken en rijden.
Koelvloeistof lekkage ontstaat door een lek in de radiateur, waterpomp, slangen of in het ergste geval de koppakking zijn. Met uitzondering van de koppakking, kunt u eenvoudig zelf een koelvloeistof lekkage opsporen. U zult hiervoor onder de motorkap moeten kijken.
Koelvloeistof lampje rood
Dit rode lampje in de auto staat voor het koelsysteem en de koelvloeistof. Wanneer het koelvloeistof lampje rood brandt, moet u onmiddelijk stoppen.
Kunt u doorrijden met een brandend motorstoringslampje? Om ergere problemen te voorkomen is het aan te ramen om uw brandende motorstoringslampje zo snel mogelijk op te laten lossen. Echter, in het geval van een oranje lampje kunt u door blijven rijden, maar wanneer deze rood is moet u direct stoppen.
Er is iets mis met je koelsysteem. Daardoor kan de motor oververhit raken en ernstige schade oplopen. In veel gevallen is dit lampje een teken dat de koelvloeistof op is. Stop en kijk of er nog voldoende koelvloeistof in het reservoir zit en vul zo nodig bij.
Een veelvoorkomende oorzaak van witte rook uit de uitlaat is een probleem met de cilinderkop. Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers.