Als je de uiterste betaaldatum niet haalt, krijg je eerst een herinnering.Daarna ontvang je een betalingsherinnering en worden er kosten aangerekend, maar je krijgt altijd een nieuwe kans om het uitstaande bedrag te betalen.
Achteraf betalen: de consequenties
Wanneer je niet betaalt binnen de gestelde termijn ontvang je een aanmaning, misschien zelfs met een verhoging in de vorm van een 'boete'. Wanneer je vaker niet betaalt, is de kans aanwezig dat webshops jou de mogelijkheid om achteraf te betalen afnemen.
Als betaling door de consument uitblijft, mag u na de gestelde 14 dagen de incassokosten en de wettelijke rente in rekening brengen. U heeft ook andere middelen die u kunt gebruiken. De eerste is het eigendomsvoorbehoud.
Achteraf betalen in webshops is wettelijk verplicht
Het is wettelijk verplicht om minimaal 50% achteraf te laten betalen, waarbij je dus je klant wel kan verplichten 50% vooraf te laten betalen. Omdat dit best een gedoe kan zijn voor webshops, kunnen ze minimaal één mogelijkheid aanbieden tot achteraf betalen.
Bij de tweede herinnering zal Klarna € 13,50 aanmaningskosten in rekening brengen. Bij aankopen onder € 20,- wordt € 7,50 aanmaningskosten in rekening gebracht. Blijft betaling uit dan kunnen deze kosten voor bedragen tot € 2.500,- oplopen tot 15% van het factuurbedrag, met een minimum van € 40,-.
Als je de uiterste betaaldatum niet haalt, krijg je eerst een herinnering. Daarna ontvang je een betalingsherinnering en worden er kosten aangerekend, maar je krijgt altijd een nieuwe kans om het uitstaande bedrag te betalen.
Webshops, geen zorgen!
Klarna hanteert een betalingstermijn van 14 dagen. Deze facturen worden dan ook niet geregistreerd bij BKR; ook niet als ze niet op tijd betaald worden. Deze betaalwijze valt dan ook onder de Wet Incasso Kosten (W.I.K.) en niet onder de (per december veranderende) regelgeving.
Achteraf betalen geeft consumenten de mogelijkheid om iets te bestellen en het thuis uit te proberen voordat ze het besluiten te houden. Zeker in het fashionsegment biedt dit een uitkomst: klanten kunnen zo meerdere maten van een kledingstuk bestellen en deze eerst passen.
Je staat er misschien niet bij stil, maar achteraf betalen is een krediet. Artikel 7:57 van het burgerlijk wetboek stelt: “kredietovereenkomst: een overeenkomst waarbij een kredietgever aan een consument krediet verleent of toezegt in de vorm van uitstel van betaling.”
Met Klarna kun je achteraf betalen in webwinkels. Uiteraard moet de webwinkel deze betaalmethode wel aanbieden, wat lang niet altijd zo is. Naast Klarna zijn er namelijk meer manieren om achteraf te betalen, bijvoorbeeld Afterpay. Samen met Klarna zijn dit de 2 bekendste achteraf-betaalmethodes.
Als je nog niet aan Afterpay hebt betaald op de uiterste betaaldatum genoemd in de betaalinstructies, wordt er per e-mail kosteloos een eerste herinnering gestuurd met een nieuwe betalingstermijn van 14 dagen. Bij de tweede herinnering zal Afterpay 15,- administratiekosten in rekening brengen.
Wanneer betalingsherinnering versturen? Het verdient aanbeveling om de betalingsherinnering te verzenden 2 dagen nadat de betalingstermijn van de factuur is verstreken. U geeft zo een duidelijk signaal af aan uw debiteur dat u vasthoudt aan de betalingstermijn.
Koop je met een creditcard, dan worden die gegevens - in tegenstelling tot bij Afterpay - doorgestuurd naar het Bureau Krediet Registratie (BKR). Het BKR houdt een database bij van alle kredieten die consumenten afsluiten.
Hoe betaal je aan Klarna? Nadat je bestelling verzonden is krijg je een melding en heb je 14 dagen de tijd om je factuur te betalen met iDEAL of automatische incasso door in te loggen op de Klarna app of klarna.nl.
Ja, dat kan*. Heb je meer tijd nodig om te betalen? Dan kun je in de AfterPay app en in MyAfterPay de Pauzeer-functie gebruiken. Hiermee heb je de mogelijkheid om de uiterste betaaldatum uit te stellen met 7 dagen.
Aan achteraf betalen zitten soms ook extra kosten vast. Het gaat dan om een paar euro per bestelling. Dit zijn de extra kosten die een online winkel kwijt is aan afrekenen via de dienst.
Wordt mijn doorlopend krediet geregistreerd bij BKR? Wanneer de kredietovereenkomst hoger is dan € 250,-, dan wordt deze geregistreerd bij Bureau Krediet Registratie (BKR). Dit heet een positieve registratie. Als de limiet lager is dan € 250,- dan meldt Tinka je kredietovereenkomst af bij BKR.
Heeft u meer tijd nodig om te betalen? Dan kan u in MyAfterPay de Pauzeer-functie gebruiken. Hiermee heeft u de mogelijkheid om de betaaltermijn te verlengen met 7, 14 of 21 dagen. Log in op MyAfterPay om uw betaling the pauzeren.
Artikel 4 Betaaltermijn
Je betaling dient binnen een termijn van 14 dagen na factuurdatum door AfterPay ontvangen te zijn, tenzij schriftelijk een andere termijn met jou is overeengekomen.
Ja. Er is geen vastgestelde limiet aan het aantal aankopen dat je met Klarna kunt doen.
Vijf jaar nadat je kredietaanbieder laat weten dat jullie de kredietovereenkomst beëindigen, verwijderen we je registratie. We bewaren je gegevens 5 jaar omdat de ervaring leert dat mensen met betaalproblemen vaak opnieuw in de problemen komen.
Betaal in delen (Gespreid Betalen) is een doorlopend krediet voor consumenten. Je opent bij Klarna een kredietlimiet van € 1000,00 euro die (herhaaldelijk) kan worden gebruikt voor de aankoop van goederen of diensten bij winkels die Betaal in delen aanbieden.