Max Verstappen verdient met zijn nieuwe, in maart 2022 getekende contract, €40 tot €50 miljoen euro per jaar. Dat is meer dan €750.000 euro per week.
Het salaris van Max Verstappen in 2022
Bronnen melden aan de krant met het grote lettertype dat Max Verstappen nu zo'n 50 miljoen euro per jaar gaat verdienen bij Red Bull. Dat betekent dat de Nederlander ongeveer net zoveel gaat verdienen als zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton.
Verstappen zou ruim $ 35 miljoen per jaar verdienen en staat tot eind 2028 onder contract. Daarmee verdient hij nog wel minder dan Lewis Hamilton die goed is voor $ 40 miljoen bij Mercedes. Deze bedragen zijn echter nog exclusief bonussen, die ervoor zorgen dat het bedrag op kan lopen naar 50 miljoen dollar per jaar.
Wie voortaan exact hetzelfde loon krijgt, is Max Verstappen. De Nederlander die er in 2021 in slaagde om alsnog de WK-titel op zijn naam te schrijven, ondertekende in maart 2022 een nieuwe contract bij renstal Red Bull Racing, goed voor een salaris van 48,3 miljoen euro/jaar.
Een bandenwisselaar krijgt bijna € 300.000 per jaar, evenals de 'fuel engineer', weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim € 4200, gevolgd door de bandenwisselaars met € 2100.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Hoe rijk is de eigenaar van Red Bull? De Oostenrijker Dietrich Mateschitz is ceo van het moederbedrijf van Red Bull. Hij bezit 49 procent van de aandelen. Bloomberg schat zijn vermogen op 16,8 miljard dollar (mei 2021).
Dat Verstappen goed verdient moge duidelijk zijn. Maar naast zijn verdiensten bij Red Bull heeft de F1-coureur ook een aantal sponsorcontracten en samenwerkingen De volgende merken leveren, volgens zakenblad Forbes, nog eens 5 miljoen euro op: Jumbo.
Op een circuit is elke piloot verantwoordelijk voor zijn eigen schade." "Zelfs als iemand anders op je inrijdt en voor de volle 100 procent in de fout is, draai jij ervoor op. Max Verstappen reed in China in op Sebastian Vettel. Het was zijn schuld, maar hij moest de schade aan de Ferrari dus niet betalen.”
Waar woont Max Verstappen? Max Verstappen woont in het belastingtechnisch aantrekkelijke Monaco. De Red Bull F1-coureur heeft daar een huurappartement, wat naar verluidt 18.000 euro per maand kost.
Aston Martin Valkyrie
Naast alle supercars heeft Max verstappen ook een echte hypercar in zijn collectie. De Aston Martin Valkyrie heeft een hybride-aandrijflijn, goed voor 1100 pk. Hiermee trekt de auto van 0 naar 100 kilometer per uur in 2,6 seconden. Het versnellen stopt pas bij 402 kilometer per uur.
Het team rijdt nu met twaalf T 520's. Zeven van de trucks zijn een integraal onderdeel van het Red Bull Racing Formule 1 logistieke netwerk en rijden binnen Europa van de ene grand prix naar de andere. Ze vervoeren de containers met het volledige onderkomen van het Red Bull Racing Team.
Een dozijn vrachtwagens vervoeren de auto's, reserve onderdelen en elektronica. Om alle spullen die de Formule 1 gebruikt zijn circa 300 vrachtwagens nodig om het van de ene race locatie naar de andere te brengen. De tijdsdruk kan soms enorm zijn.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.
Bij Verstappen gaat het om 41,5 miljoen dollar, schat Forbes. Ook van bedrijven krijgt de Brit een stuk meer: hij toucheert maar liefst 12 miljoen dollar aan sponsordeals. De sponsorbijdragen van Jumbo en Ziggo voor Verstappen steken hier schraal tegen af: zij betalen naar verluidt ongeveer 1 miljoen dollar.
Voor wat betreft de bekendheid van de sponsoren, is Red Bull voor Nederland de meest bekende sponsor. Zij worden door liefst 74% van Nederland herkend als sponsor van het F1-team van Verstappen. Bijna de helft van de ondervraagden kent ook Jumbo als sponsor van het team.
Experts schatten dit bedrag op zo'n 5 miljoen euro. Volgend jaar kan dat meer zijn, met een titel op zak. Daarnaast verkoopt Verstappen genoeg merchandise en met een wereldtitel zit je eigenlijk de rest van je leven wel gebakken als het gaat om werk.
Red Bull is een energiedrank die in 1987 geïntroduceerd werd door de Thaise ondernemer Chaleo Yoovidhya en de Oostenrijker Dietrich Mateschitz, voormalig werknemer van Unilever. Red Bull heeft het hoogste marktaandeel van alle energiedrank-producenten wereldwijd.
Volgens de “Longhorn Cattle Company”, wordt er stierensperma en/of -urine toegevoegd aan energiedranken van merken zoals Red Bull en Monster. Dit zou aan het licht gekomen zijn nadat de “Longhorn Cattle Company”, een rundveebedrijf uit Longhorn, de inhoud van energiedranken van de topmerken hierop had getest.
Red Bull verkocht het afgelopen jaar wereldwijd ongeveer 7,5 miljard blikjes, een stijging van iets meer dan tien procent. Vooral in India, Brazilië en op het Afrikaanse continent groeide de verkoop sterk, maar de drankenproducent verkocht ook aanzienlijk meer in Duitsland en Oostenrijk.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.