Het ziekteverzuim is hoog en de werkdruk neemt toe, waardoor steeds meer professionals de jeugdzorg verlaten. De wachtlijsten groeien. Kinderen en gezinnen wachten steeds langer op hulp. Zorgaanbieders kunnen de kwaliteit en de continuïteit van jeugdzorg niet meer garanderen.
Zo is er momenteel een personeelstekort, is de werkdruk te hoog en de compensatie voor het werk veel te laag. Echter, het grootste probleem in de jeugdzorg is nog altijd niet opgelost, namelijk het gebrek aan goede jeugdhulp voor kwetsbare kinderen.
Denk aan mishandeling, misbruik of verwaarlozing. Daardoor zijn deze kinderen vaak depressief, zelfdestructief of juist gefrustreerd en agressief naar anderen. Het gaat om kinderen die zichzelf beschadigen, het leven niet meer zien zitten, vastzitten in mensenhandel of kinderprostitutie en/of drank en drugs gebruiken.
Jeugdzorg radicaal op de schop: 'Zorg kwetsbare kinderen weer centraal' De jeugdzorg gaat radicaal op de schop. Er komt onder meer een aanpassing van de Jeugdwet, zodat voor kinderen en ouders duidelijker wordt voor welke problemen zij hulp kunnen krijgen en voor welke niet.
In principe stopt de jeugdhulp als de jeugdige 18 jaar wordt. Vanaf die leeftijd kan iemand zorg en ondersteuning krijgen vanuit andere wetten, zoals de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Zorgverzekeringswet of de Wet langdurige zorg (Wlz).
Wilt u geen hulp? Dan kan de gemeente het gesprek met u aangaan, of een gecertificeerde instelling of de Raad voor de kinderbescherming betrekken. Beide kunt u weigeren. Bij ernstige problemen thuis kan de rechter gedwongen zorg opleggen (jeugdbescherming).
De huisarts, jeugdarts of medisch specialist kan uw kind een verwijzing geven voor bepaalde vormen van jeugdhulp.Met die verwijzing kunt u direct bij een jeugdhulp-aanbieder terecht.
19 januari 2022 – De gesloten jeugdzorg helpt kinderen niet en is zelfs schadelijk voor kinderen. Kinderen komen er in onveilige situaties terecht: 87% wordt door begeleiders vastgepakt en op de grond geduwd, 78% wordt in een isoleercel opgesloten.
Gemeenten hebben een jeugdhulpplicht. Dit staat in de Jeugdwet. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de toegang tot jeugdhulp én voor de toekenning daarvan aan jeugdigen en hun ouders. Van opvoedondersteuning tot jeugd-GGZ.
Gesloten jeugdhulp beperkt de vrijheid van een kind. Daarom is deze ingrijpende vorm van hulp er alleen is voor uitzonderlijke situaties. Bijvoorbeeld als jongeren een gevaar zijn voor zichzelf of hun omgeving en anders niet de juiste hulp krijgen. De kinderrechter beslist of gesloten jeugdhulp noodzakelijk is.
Voorbeelden zijn ernstig agressief gedrag of wegloopgedrag bij loverboyproblematiek", aldus de staatssecretaris. Instellingen voor gesloten jeugdzorg zijn omstreden omdat ze jongeren met grote problemen drastisch in hun vrijheid beperken. Ook de branche zelf wil er zelf zoveel mogelijk van af.
Niet alleen in intensieve zorg, maar ook in lichtere zorg en preventieve vormen van zorg om erger te voorkomen. Ook moet de gesloten jeugdzorg kunnen afbouwen op een manier die niet belastend is voor de jongeren. Er is landelijke sturing nodig om instellingen en gemeenten hiervoor verantwoordelijk te houden.
Je hulpverlener legt uit welke hulpmogelijkheden er zijn en welke voor- en nadelen die hebben. Samen spreek je af wat er moet veranderen en hoe je dat voor elkaar gaat krijgen. Steeds kijken jullie of de thuissituatie verbetert en of je kind nog veilig is en zich goed ontwikkelt.
U kunt bij Het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ) ook met klachten over jeugdhulp terecht. Wij geven informatie en advies. Het is afhankelijk van de inhoud van uw klacht naar wie wij u doorverwijzen. In het overzicht hieronder leest u welke verschillende organisatie er zijn binnen de Jeugdhulp.
Sinds de decentralisatie van alle zorg voor jeugd naar gemeen- ten hanteert het CBS het begrip jeugdzorg als verzamel naam voor jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugd reclassering.
Pleegzorg kan duren tot een kind 21 jaar oud is. Vanaf 18 mag een kind zelf bepalen om uit huis te gaan.
Als je 18 wordt, ben je voor de wet volwassen. Een jongere mag dan zelf de belangrijke beslissingen nemen en er is geen wettelijk vertegenwoordiger meer. Een kind is vanaf de 18e verjaardag voor de wet volwassen.
Door het aantal jongeren met dit percentage te verhogen, ontstaat een betere raming. Op basis van deze opgehoogde cijfers verwachten we dat 456 duizend jongeren in 2021 jeugdhulp hebben gehad. Dat zou betekenen dat 1 op elke 9,7 jongere tot en met 22 jaar en 1 op de 7,5 jongeren tot en met 17 jaar jeugdhulp krijgt.
Leeftijd. Jeugdzorg wordt in principe geboden aan kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar. Jeugdhulp en jeugdreclassering kunnen doorlopen tot maximaal het 23ste levensjaar, maar dan moet daartoe expliciet besloten worden door de gemeente (jeugdhulp) of de rechter (jeugdreclassering).
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) houden toezicht op de zorg. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) controleert zorgondernemingen op grond van de Mededingingswet.
Kinderen die voor korte of langere tijd niet meer thuis kunnen wonen, gaan naar een pleeggezin, gezinshuis, leef- of behandelgroep, gesloten instelling of een crisisopvanggroep.
Nee, een school moet ouders altijd informeren over het doen van een zorgmelding. In de Wet Verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling zijn de verplichtingen vastgelegd van beroepskrachten die met kinderen en jongeren werken.