Niet iedere coureur drinkt trouwens gewoon water zoals dat uit de kraan komt. Sommigen kiezen een sterk geconcentreerde variant met glucose en extra vitamines en mineralen. Op dit gebied is echter niks verplicht, dus het verschilt per rijder wat er naar binnen wordt gezogen.
Een Formule 1 coureur kan niet tijdens een race stoppen om te plassen. Omdat een coureur veel zweet, is zijn blaas ook minder vol. Als de coureur echt heel nodig moet, dan doet hij het in zijn broek.
Want wat spuiten ze nu eigenlijk? Nou dat kan ik je vertellen: a champagne carbon world class Vintage 2009 Blanc de Blanc Grand Cru Millesime. Aldus de mannen van de F1.
Om dus te controleren of elke auto hieraan voldoet worden dus zowel de auto als de coureur gewogen . Een coureur kan tijdens het racen ongeveer 3 liter aan vocht kwijt raken – zo'n 5% van zijn totale gewicht. Dit is de reden waarom je coureurs nog voor het drinken zich ziet melden bij de weegschaal.
Laaft hij zich aan het drankje van zijn raceteam. Wel nu, we hebben een antwoord. Zoveel Red Bull drinkt Max Verstappen.
“Dat ligt er een beetje aan waar in het seizoen het is. In principe drink ik niet tijdens het seizoen, dus dan is het inderdaad water. Red Bull drink ik alleen voor een training of race, als ik de energie ook ga gebruiken. Maar buiten het seizoen, dan kan ik weleens wat drinken op een feestje.”
Dus, hoeveel Red Bull drinkt Max Verstappen zelf? 'Twintig! ', antwoordt Max gekscherend. Hij vervolgt iets serieuzer: 'Misschien een of twee tijdens een raceweekend, en af en toe tijdens promotionele evenementen.
Bij de wat minder intensieve races is dit niet altijd een direct probleem, maar op sommige circuits kan het echt een nadeel of zelfs gevaarlijk zijn. Formule 1-coureurs drinken daarom voorafgaand aan een race vaak anderhalve liter water.
Een bandenwisselaar krijgt bijna € 300.000 per jaar, evenals de 'fuel engineer', weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim € 4200, gevolgd door de bandenwisselaars met € 2100.
80 kilo voor een coureur
Autosport-verslaggever Rick Winkelman van Ziggo Sport vertelt dat een coureur standaard op 80 kilo wordt ingeschaald. Als iemand lichter is, komt er gewoon gewicht op de auto bij.
Formule 1-coureurs die dit seizoen op het podium terechtkomen, zullen zichzelf niet langer kunnen voorzien van een champagnedouche door middel van een fles ter waarde van 3000 pietermannen leeg te spuiten. De ceremonie wordt nu namelijk afgetopt met een scheutje bruisende wijn.
En dat terwijl het kostenplaatje toch al gauw richting de tienduizenden euro's per race klimt. Een fles Carbon Champagne kost immers al snel 3.000 euro.
De vonken onder de F1-auto's worden veroorzaakt door titanium 'skid blocks' die bevestigd zijn aan de plank onder de wagen. Deze blokken zijn bedoeld om te voorkomen dat de plank beschadigd raakt. Ze steken niet meer dan drie millimeter uit ten opzichte van de plank.
Coureurs verliezen namelijk veel vocht tijdens een race en worden hierdoor vaak meerdere kilo's lichter. Daarom moeten ze direct na de race gewogen worden, nog voordat ze hun vochtverlies weer hebben kunnen aanvullen en op die manier weer zwaarder worden.
Voor de tweede keer op rij pakte hij op glorieuze wijze de winst van de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix en bouwde daarmee zijn voorsprong in de WK-stand nog verder uit. Jumbo is als trotse sponsor van Max Verstappen net zoals het uitzinnige oranje publiek in juichstemming.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Het salaris van de pitcrew
Een Formule 1-monteur verdient gemiddeld tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar, afhankelijk van de functie. Helmaal geen slecht bedrag natuurlijk, maar er komt wel een hoge druk bij kijken.
F1 is fysiek zwaar om twee redenen. Ten eerste genereert de auto een enorme hoeveelheid warmte van de motor, zodat de bestuurder temperaturen in zijn cockpit ervaart van rond de 50°C. Ze dragen ook speciale racepakken die zijn ontworpen om hen te beschermen tegen vuur die daar niet bij helpen.
Hoewel het minimumgewicht van 798 kilo al behoorlijk hoog ligt, zijn er tal van teams die daar nog boven zitten. Naar verluidt zit zelfs alleen de auto van Alfa Romeo op het minimumgewicht.
In 2001 stelde de FIA een gewichtslimiet voor van 1.25 kilogram. Vanaf dat moment worden de helmen alleen nog maar van carbon gemaakt, dat tegelijk lichter en sterker is.
Het drinken van energiedrinken blijkt het natuurlijke hartritme duidelijk te verstoren. Dit kan leiden tot een ernstige onregelmatige hartslag en zelfs tot een plotselinge hartstilstand. Ook ontdekten ze dat de bloeddruk van mensen die energiedrank dronken toenam.
Het beste antwoord. Hetzelfde als een kop koffie, alleen intenser en langer. Na ongeveer 30 minuten, na 45 minuten het toppunt en dan neemt het langzaam af totdat het na gemiddeld 3-4 uur is uitgewerkt.
Zo geven meerdere onderzoeken aan dat energiedrank gezonder is, aangezien sommige varianten minder cafeïne bevatten dan een gemiddeld kopje koffie. Die conclusie is in onze ogen echter veel te kort door de bocht. Het is namelijk overduidelijk dat koffie vele malen gezonder is.