Wat doet de politie? Je aangifte wordt beoordeeld op het Landelijk Meldpunt Internetoplichting van de politie. Bij 5 of meer aangiftes over dezelfde verdachte, worden banken geïnformeerd. De politie bekijkt alle aangiftes van internetoplichting op aanknopingspunten voor verder onderzoek.
Wat gebeurt er met mijn aangifte van internetoplichting? Na tien weken krijgt u een e-mail waarin de politie aangeeft of er op dat moment al een onderzoek is gestart. Is dit niet het geval, dan krijgt u hiervan in elk geval na zes maanden een slotbericht.
Wat gebeurt er na de melding of aangifte? Het slachtoffer kan bij zijn aangifte doorgeven dat hij op de hoogte wil blijven van de voortgang. Zoals het opsporen en aanhouden van de dader door de politie en wat het Openbaar Ministerie (OM) gaat doen. Het slachtoffer kan de voortgang via het slachtofferloket volgen.
Doe aangifte bij de politie
Voor oplichting via internet heeft de politie een speciaal meldpunt opgericht: het Landelijke Meldpunt Internetoplichting. Hier kunt u ook digitaal aangifte doen. Er moeten wel duidelijke aanwijzingen zijn voor oplichting. Een geschil over een contract pakt de politie niet op.
Het is een nog vrij onbekende manier om je geld terug te krijgen als je slachtoffer bent geworden van online fraude: de oplichter direct aansprakelijk stellen. Gedupeerden vorderen dan zelf het overgemaakte geld terug en wachten niet op onderzoek door de politie.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
Fraude via betaalverzoeken is een nieuwe variant van phishing. Bij phishing worden persoonlijke gegevens ontfutseld met behulp van valse websites. Dit kan via een betaalverzoek, maar ook via SMS, e-mail of WhatsApp.
Als u een rechtsbijstandverzekering hebt, dan krijgt in het geval van internetoplichting juridische hulp krijgen. Die hulp krijgt u in principe van een rechtshulpverlener die bij de verzekeraar werkt. Een rechtsbijstandverzekering is namelijk een natura-product.
Hoe gaat het in zijn werk? Oplichters zoeken hun potentiële slachtoffers vaak via datingsites en -applicaties zoals Tinder, maar ze gebruiken ook e-mail, chat of sociale media zoals Facebook om in contact met je te komen. De eerste kennismaking kan zelfs via telefoon gebeuren.
U kunt op verschillende manieren aangifte doen bij de politie. Dat kan telefonisch, op het politiebureau, via internet of via een 3D-loket. Op de website van de politie vindt u verschillende misdrijven waarvan u aangifte kunt doen.
Bij overtredingen blijven de gegevens 5 jaar bewaard (als er een taakstraf of vrijheidsstrafvoor is opgelegd blijven ze 10 jaar bewaard). Voor misdrijven blijft het 20 jaar; of 30 jaar bewaard (als de maximale straf van het strafbare feit 6 jaar of meer is) en. Bij zedenmisdrijven blijft het 80 jaar bewaard.
De politie laat u altijd weten wat er met uw aangifte gebeurt en of er een onderzoek begint. U krijgt ook bericht als er geen onderzoek wordt ingesteld. Bij een inbraak in een woning of misdaad met geweld neemt de politie persoonlijk contact met u op. Dat gebeurt meestal telefonisch.
Aangiftes van diefstal, vernieling of zakkenrollen volgt u via Mijn Politie. Dat is de persoonlijke, vertrouwde online omgeving van de politie. Als u inlogt op Mijn politie ziet u de laatste stand van zaken van uw aangifte. Houd uw DigiD bij de hand, deze heeft u nodig om in te loggen.
In 2018 is er nochtans een wet ingevoerd die banken verplicht om slachtoffers van online-oplichting integraal terug te betalen. De overheid legt daarmee veel verantwoordelijkheid bij banken: zij moeten ervoor zorgen dat hun systemen niet misbruikt kunnen worden.
In de meeste gevallen kunt u bellen met de politie op 0900-8844 of naar het politiebureau gaan. In sommige gevallen zult u zich elders moeten melden. U kunt zich opgelicht voelen terwijl dat voor de wet geen oplichting is. Als u daarover twijfelt, bel dan 0900 - 8844 (belkosten).
Iemand mag zich online niet voordoen als jou. Dat heet identiteitsfraude en dat is strafbaar. Ook mag iemand niet zomaar jouw foto gebruiken zonder jouw toestemming. Als iemand jouw gezicht herkenbaar gebruikt, kun je terugvallen op jouw portretrecht.
Zo moet je bij inschrijven bij de gemeente je bsn overleggen, welke dan aan je nieuwe adres wordt gekoppeld. Ook bij het kopen van een auto wordt het kenteken van die auto en jouw bsn aan elkaar gekoppeld. Aangezien de politie tot al die zaken toegang heeft, kunnen ze vrij snel al jou gegevens bij elkaar vinden.
Met alleen je IBAN nummer en je adres kan iemand nog geen geld van je rekening halen of geld overboeken van jouw naar zijn/haar rekening. Daarvoor heb je nog altijd een toegangscode of verificatiecode nodig of een identiteitsbewijs.
Bij identiteitsfraude (id-fraude) misbruiken criminelen persoonlijke gegevens die ze bemachtigen via een online advertentie, social engineering of met een phishing e-mail. Hiermee worden bijvoorbeeld bankrekeningen geopend op uw naam, waarnaar crimineel geld kan worden doorgesluisd.
Bent u het slachtoffer van phishing waarbij men uw gegevens heeft kunnen stelen, en heeft men met uw gegevens reeds geld kunnen versluizen, licht dan meteen de bank in. Wacht niet tot de eerstvolgende werkdag, maar probeer via elk mogelijk kanaal de bank te verwittigen zodat men eventuele transacties nog kan blokkeren.
Oplichters kunnen u bellen vanaf een willekeurig nummer. Bijvoorbeeld van uw bank of uw gemeente. Dit heet spoofing.
Krijg ik mijn geld terug bij oplichting? Heb je voor een product betaald maar niet ontvangen? Wij kunnen er helaas niet voor zorgen dat je het geld dan terugkrijgt. Ook spelen wij geen rol in schadebemiddeling tussen kopers en verkopers.
Hoe zit dat? Al voordat iemand tot betaling overgaat van jouw Tikkie-verzoek, kan de ander jouw naam én bankrekening al zien. En ook ná betaling ziet de ander je gegevens in het bankafschrift.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt via iDEAL. Mensen ronden de betaling dus altijd af via de eigen bank. Daardoor is een Tikkie een heel veilige betaalmethode.
Denkt u dat u bent opgelicht? Doe dan online aangifte bij de politie op het meldpunt Internetoplichting. Let op! Maak niet zomaar gebruik van een betaalverzoek bij een betaling aan een andere consument die u niet kent en niet fysiek ontmoet.