Nike heeft zichzelf ten doel gesteld in 2015 een verminderde CO2-uitstoot van 20 procent te behalen en haar afval wereldwijd met 10 procent te verlagen. Bovendien wil het concern in 2020 geen gevaarlijke chemische stoffen meer gebruiken in haar gehele productieketen – dit alles ten opzichte van 2011.
Volgens Nike speelde duurzame innovatie een belangrijke rol in alle ontwikkelingsfases van het nieuwe centrum. Zo gebruikt de Europese Logistieke Campus 100 procent hernieuwbare energie, afkomstig van vijf verschillende lokale bronnen: wind, zon, geothermisch, hydro-elektrisch en biomassa.
Het doel met Move to Zero is om in 2030, 30% minder CO2 uitstoot te leveren met Nike. Ook worden er niet alleen steeds meer sneakers gemaakt van gerecyclede materialen, maar ook kleding, speeltuinen en (ren) banen.
DE DUURZAAMHEIDSDIENSTEN DIE WE BIJ GESELECTEERDE NIKE STORES AANBIEDEN ZIJN ONZE MANIER OM JOU BIJ ONS DOEL VAN CO2-NEUTRALE EN AFVALVRIJE PRODUCTIE TE BETREKKEN. WANT ONZE MOVE TO ZERO LUKT ALLEEN ALS WE HET SAMEN DOEN.
Sinds 2020 is 100% van het katoen dat we gebruiken in al onze producten gecertificeerd biologisch, gerecycled of afkomstig van deelnemers aan het Better Cotton Initiative (BCI).
Op milieugebied scoort het bedrijf goed. Het milieumanagementsysteem is prima, maar het officiële milieubeleid is mager. Nike heeft een uitgebreid programma om de hoeveelheid CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast is het een doel om vanaf 2025 volledig duurzame energie te verbruiken in alle bedrijfspanden.
Nike heeft zichzelf ten doel gesteld in 2015 een verminderde CO2-uitstoot van 20 procent te behalen en haar afval wereldwijd met 10 procent te verlagen. Bovendien wil het concern in 2020 geen gevaarlijke chemische stoffen meer gebruiken in haar gehele productieketen – dit alles ten opzichte van 2011.
Nike fel tegen kinderarbeid
De talrijke demonstraties en acties hadden effect. In 1998 deed Phil Knight een belofte: Nike zou een einde maken aan kinderarbeid en de omstandigheden in fabrieken gingen radicaal verbeteren.
Adidas maakt al sinds 2018 gebruik van enkel duurzaam verbouwde katoen, en werkt sinds 2015 samen met Parley for the Oceans om polyester te produceren van plastic dat op stranden en in kustgebieden is verzameld. Adidas-ontwerpers houden in het ontwerpproces rekening met de herbruikbaarheid van hun producten.
De Air Max 1's worden tegenwoordig helemaal plantaardig geproduceerd, net als de Nike Free Flyknit 4.0. Het is misschien even zoeken tussen alle Nike producten, maar voor het sporten zijn de schoenen zeker de moeite waard.
Nike's visie is “Om inspiratie te brengen en innovatie aan elke atleet ter wereld.” terwijl het is mission statement is om “al het mogelijke te doen om het menselijk potentieel uit te breiden.
Het gaat hierbij om economische, sociale en leefomgevingsbehoeften. Voorbeelden zijn een schoon milieu, biodiversiteit in de natuur, een hoogopgeleide en gezonde bevolking, goed werkende sociale netwerken en maatschappelijk vertrouwen.
MOVE TO ZERO VERWIJST NAAR HET STREVEN VAN NIKE NAAR EEN CO2-NEUTRAAL EN AFVALVRIJ PRODUCTIEPROCES OM ZO DE TOEKOMST VAN SPORT TE BESCHERMEN. VOLG ELKE STAP IN ONZE MISSIE EN ONTDEK NIEUWE MANIEREN WAAROP WE SAMEN ONS DOEL KUNNEN BEREIKEN.
China is misschien wel het belangrijkste land voor Nike samen met Vietnam. Hier word het grootste gedeelte van de Nike schoenen collectie geproduceerd. Nike schoenen bestellen uit China kan dus heel goed, je moet alleen goed opletten of dit geen neppe Nike schoenen betreft.
Tezamen vormen deze dc's het European Logistics Campus van Nike. Naast Ham heeft Nike distributiecentra in Laakdal, Herentals en Meerhout. Vanuit de European Logistics Campus (Nike ELC) worden Europa, Afrika en het Midden-Oosten (EMEA) bestrijkt.
Volgens Rank a Brand is Puma het meest duurzame schoenenmerk. De organisatie onderzocht 72 schoenenmerken op het gebied van duurzaamheid. Volgens Rank a Brand communiceert de helft van de onderzochte merken niet helder over de arbeidsomstandigheden en de milieueffecten in de productieketen.
De Duitse sportgigant maakt zich sterk voor de bescherming van mensenrechten. Zo hanteert het een verbod op kinderarbeid, dwangarbeid en discriminatie bij de productie in landen als China, Vietnam en Indonesië. Verder is Adidas glashelder over omkoping en corruptie.
De drie schuin aflopende verticale strepen (geïntroduceerd in 1996) vormen het logo van de Adidas performance-lijn. Deze lijn draagt alle (moderne) sportartikelen.
Maakt het merk gebruik van duurzame materialen? Dit kun je gemakkelijk checken! Bekijk het label aan de binnenkant van een kledingstuk, of check de materiaalcompositie op de online productpagina. Vermijd over het algemeen altijd synthetische materialen en kies zo vaak mogelijk voor natuurlijk.
Wat nog lang niet duurzaam genoeg is aan ONLY
Wat wel opvalt bij het onderzoek van RankABrand, is dat er geen cijfers te vinden zijn over het gebruik van duurzame energie zoals wind- en zonne-energie. Dat ze er gebruik van maken staat vast, maar in hoeverre ze dat doen is nergens te vinden.
Honderdduizenden Oeigoeren zitten vast in 'heropvoedingskampen' en komen terecht op katoenplantages en -spinnerijen. En deze dwangarbeid wordt ingezet voor grote merken als Adidas, Tommy Hilfiger en Zara, en zelfs Patagonia.
Niké is een BMM gecertificeerd merkengemachtigde. Het BMM keurmerk is een kwaliteitskeurmerk van merkengemachtigden. Dit keurmerk is in het leven geroepen door de BMM (Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht).
De eisen waaraan een product moet voldoen zijn de volgende. Het product gaat lang mee Duurzame producten gaan lang mee. Je moet dus minder snel weer een nieuw product kopen, dit zorgt er voor dat er zo min mogelijk grondstoffen worden verbruikt. Deze producten gaan jaren mee of kunnen steeds worden hergebruikt.