Een turbo geeft een motor meer lucht. Hij voert de benodigde lucht onder (over)druk aan, daardoor krijgt de motor meer zuurstof en kan er meer brandstof volledig verbranden. Het gevolg: betere motorprestaties bij een gelijkblijvende cilinderinhoud.
De turbo is eigenlijk een soort supercharger. Beide systemen gebruiken geperste lucht om dit de motor in te jagen. Ze proppen meer lucht dan normaal in de verbrandingskamer, zodat wanneer de juiste hoeveelheid brandstof wordt ingespoten, er groot vermogen uit een relatieve kleine motorcapaciteit behaald kan worden.
De werking van superchargers
Een supercharger werkt in de lagere toerentallen beter dan een turbo omdat deze aan de motor zit verbonden. Het enige nadeel is dat de compressor dus de energie onttrekt aan de motor die anders voor de aandrijving gebruikt had kunnen worden.
Net als de gehele motor moet een turbo altijd even op gang komen. Pas als de motor is warmgedraaid kan de turbo voldoende uitlaatgassen opnemen en op toeren komen. Dit heet het turbogat en wordt bij sommige nieuwe auto's elektronisch bijgestuurd.
Vermijd korte ritten zo veel mogelijk, vooral na een koude start. Laat de motor niet stationair warmdraaien maar rijd rustig weg, je motor wordt sneller warm en slijt daardoor minder. Laat de motor op temperatuur komen voor je hem hoge prestaties laat leveren. Zo'n 10-15 km rijden is over het algemeen voldoende.
Omdat een turbo ongeveer 10.000 toeren maakt per minuut is die ook uitermate kwetsbaar. Een turbo gaat zo'n 150.000 kilometer mee waarna de lagers versleten raken en de turbo gaat bewegen in zijn behuizing.
De levensduur van een turbo is circa 150.000 tot 200.000 kilometer bij normaal gebruik en normaal onderhoud. Natuurlijk zijn er uitschieters naar boven en naar beneden. In veel gevallen is er ook een externe oorzaak waardoor een turbo vroegtijdig kapot gaat.
Het overgrote deel van de turbo problemen ontstaat namelijk door één van de drie meest voorkomende oorzaken. Dit zijn te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.
Turbomotoren verbruiken minder brandstof omdat ze een hogere compressieverhouding hebben waardoor er meer vermogen en koppel is. Hierdoor hoeft de motor minder hard te werken en verbruikt hij dus minder brandstof.
Een turbo mag je legaal monteren, voor de APK is dit totaal geen probleem. Wat betreft verhogen van het motorvermogen: toename meer als 20% is officieel inderdaad aanpassen van de voertuiggegevens in de RDW database.
De motor van je auto kan sneller aan vervanging toe zijn door het gebruik van een turbo. Uitlaatgassen kunnen al snel een temperatuur van 800 graden celsius bereiken. De inlaatlucht wordt door de warmte zuurstofarm en vindt er minder goede verbranding plaats.
In circa negen maanden tijd is het laadtarief bij de Tesla Supercharger verdubbeld. Betaalde je als Tesla-rijder in 2021 gemiddeld nog € 0,28 per kWh*, in augustus van dit jaar was dat gemiddeld € 0,57.
In principe kun je met alle elektrische auto's met een CCS-aansluiting laden bij Tesla. Tegenwoordig hebben de meeste EV's een dergelijke aansluiting. Uitzondering op die regel zijn de Nissan Leaf en de Lexus UX300e, die een zogeheten CHAdeMO-aansluiting hebben. Daarmee kun je niet laden bij Tesla.
Een brandstofmotor zonder turbo of supercharger wordt een atmosferische motor genoemd.
Het rotor toerental van een diesel Turbo motor kan een snelheid behalen van 200.000 toeren per minuut. Hierdoor behalen de vanen van het compressorwiel een snelheid van circa 1350 km per uur! De nieuwe generatie gereviseerde Turbo's kunnen een toerental bereiken van ruim 220.000 per minuut.
Na de turbo komt de intercooler
Die ziet er ongeveer hetzelfde uit als de radiateur die de koelvloeistof van de motor koelt. Vanuit de turbo gaat de lucht de intercooler in, die de lucht kouder maakt. Hierdoor kan er meer lucht de motor in en worden de prestaties nog beter.
Hoeveel je motor kan hebben is natuurlijk ook afhankelijk van zijn conditie en de onderdelen die je gebruikt. Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat een standaard 1.5 Honda motor tot ongeveer 200 pk aankan. Zet je een turbo op je 1.6 VTI, dan kan je tot zo'n 260 pk vragen van je standaard motor.
Minder je snelheid
Bij een snelheid tussen de 70 en 90 km per uur rijd je het zuinigst. Op een autoweg kun je dus met 90 km per uur benzine besparen. Maar ook op de snelweg kun je zuiniger rijden. Rijd dan bijvoorbeeld 100 in plaats van 120 km per uur, als je de keuze hebt.
Als je een turbo wilt monteren moet je ook meer brandstof geven, want een turbo zorgt voor meer lucht in je verbrandings ruimte, waardoor je er meer brandstof in kan laten spuiten zonder dat de trekker erg gaat roken. Op een 6- cilinder is 1 bar turbodruk 100 pk extra.
Hierdoor raakt de hele motor uit balans en zullen er snel andere defecten optreden. Er ontstaan lekkages, bijvoorbeeld in de olietoevoer, met als gevolg dat de olie snel op raakt. Hierdoor kan de motor vast lopen of zelfs opblazen. Doorrijden met een defecte turbo is daarom niet aan te raden!
Auto problemen
Blauwe rook uit de uitlaat van je auto wijst op een technisch mankement in de motor. Blauwe rook kan voorkomen bij stationairloop, bij gasgeven of gas loslaten. Rook uit de uitlaat komt meestal door verbranding van olie of een slecht verbrandingsproces.
Oorzaken defecte turbo
Een turbo kan onder andere defect raken door een verstopt luchtfilter, waardoor te weinig lucht aangezogen kan worden. Onvoldoende smering is ook vaak een probleem bij turbo's. Controleer regelmatig het oliepeil, zodat je er zeker van bent dat alles voldoende gesmeerd en gekoeld wordt.
Onderhoud aan turbo is belangrijk
Daarom moet je ervoor zorgen dat het turbinewiel daarbij niet wordt gehinderd. De kwaliteit van de olie is essentieel voor de goede gezondheid van de turbo. Als deze is verouderd of een ongeschikte viscositeit (dikte) heeft, kan deze bij verhitting koolstofafzetting vormen.
De ligging van de turbo heeft ook invloed op de kosten van de vervanging. Hoe toegankelijker de turbo is voor de garagist, hoe minder de kosten zullen uitvallen. In de meeste gevallen zal het bedrag dat een professioneel bedrijf in rekening brengt voor vervangen van de turbo tussen de € 800 en € 1500 bedragen.
De kosten voor het vervangen van een turbo zal gemiddeld tussen de 950 en 1600 euro liggen.