Het gaatje van de sproeier is ervoor om de juiste benzine/luchtmengsel bij elkaar te brengen voor een juiste verbranding van de motor. Bij een te grote sproeier creëer je een te rijk mengsel en bij een te kleine sproeier te arm mengsel. Een warm/vastloper bij 2-takt motoren is vaak een oorzaak van een te arm mengsel.
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor ...
Door een grotere sproeier te nemen krijgt de cilinder een grotere hoeveel benzine, die heeft hij nodig als er een grotere snelheid mee wordt gehaald omdat je bv een snellere uitlaat hebt. Welke maat sproeier je nodig hebt is natuurlijk moeilijk te bepalen, zeker niet als je weet welke sproeier er überhaupt inzit.
Door het veranderen van de sproeier verander je de verhouding lucht/brandstof. Het afstellen van je carburateur neemt tijd in beslag. De maat die je nodig hebt voor je Tomos zul je niet vinden op google, dit is namelijk voor elke brommer anders en je zult hem dus zelf moeten afstellen.
Door een grotere tandwiel te plaatsen zal hij inderdaad sneller optrekken. Je zult dan wel wat inleveren op de topsnelheid. Wat je ook kan doen is een andere cilinderkop plaatsen, een hoge druk kop of een afgeflakte kop. Een grotere carburateur met een groter spruitstuk is ook mogelijk.
Hoe weet ik welk type sproeier ik nodig heb? Kijk eerst naar het merk carburateur. In sommige gevallen bestaat er maar één sproeier type en hoef je vervolgens alleen de sproeiermaat nog te bepalen. Bij sommige carburateurmerken is het iets minder eenvoudig, zij werken met meerdere type/diktes.
Bij een grote carburateur heb je júist meer vermogen bovenin, wat je topsnelheid (wat men doorgaans op hoge toeren haalt..) ten goede komt. Ik denk dat daarom het rijden met een kleinere carburateur als prettiger ervaren wordt: de lichtere tandwielverhouding.
Zodra de motor op het verhoogde toerental loopt kan je de luchtschroef indraaien (met de klok mee) tot het toerental van de motor zakt. Draai de schroef verder in tot op het punt waar de motor net niet dreigt stil te vallen. Dan draai je de schroef weer de andere richting uit zodat het toerental weer de hoogte in gaat.
Als jouw scooter stottert op topsnelheid kan het zijn dat de bougie aan vervangen toe is omdat deze niet goed meer werkt. Je merkt zeer waarschijnlijk dat scooter gaat stotteren. Vaak voel je vooral dat de scooter stottert bij optrekken.
de stationair sproeier is zegmaar voor het oppakken vanuit een stationair toerental.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
Sproeier model Bing 4mm maat 80 4Takt scooters gy6.
Je sluit vacuüm slangen aan op je carburateurs en sluit de meter er op aan. Verhoog het stationair toerental iets en draai de synchronisatie stelschroeven totdat op de meter de carburateurs gelijk lopen. Zet de schroeven vast met de borgmoertjes (indien aanwezig) en controleer nog eenmaal of ze nogsteeds gelijk staan.
Het beste moment van de dag om te sproeien is in de ochtend. De zon is dan nog niet op haar hoogtepunt. Is dit wel het geval, dan verdampt het water snel maar kan het gazon ook gemakkelijk verbranden. Sproei je in de avond, dan bestaat de kans dat het water nog niet is opgedroogd als de nacht valt.
Gegevens. Na afronding van een beregeningsontwerp blijkt dat er een gemiddelde capaciteit nodig is van ongeveer 2,5m3/uur en een werkdruk aan de sproeier van ongeveer 3 Bar.
Hoe het precies werkt: De druk van het water zorgt ervoor dat de sproeier gaat draaien. Op een geven moment komt de aanslagveer tegen de sectorbegrenzer. De sproeier beweegt dan terug naar de andere sectorbegrenzer en voilà! Het bereik is bepaald en de sproeier zal tussen deze twee plekken blijven bewegen.
Wanneer je sproeiers op de waterleiding aansluit, is het erg belangrijk om te kijken naar de waterdruk en het verbruik. Doorgaans kun je twee tot vijf sproeiers tegelijk aanzetten, afhankelijk van het soort sproeier dat je wilt gebruiken.
De werking van de verschillende soorten pop up sproeiers is allemaal hetzelfde. De sproeiers wordt geheel in de grond geplaatst en komen met de bovenkant ter hoogte van het maaiveld. Als er water naar de sproeier gaat, wordt de stijgbuis van de pop up sproeier door de waterdruk omhoog geduwd.
Ik kan me voorstellen dat dit verwarrend overkomt. Qua frame en motortechniek is er niet veel verschil, je hebt alleen een snor of bromversie (geknepen of niet). De cilinder kun je makkelijk herkennen (ei (klein) of vierkant (groot en met of zonder membraan).
Aantal kilometers wat je kan maken ligt tussen de 100 en 120 km op een tank totaan reserve. Reserve is een halve liter, genoeg om mee naar een tankstation te komen binnen 25 kilometer. Maar eea is afhankelijk hoe je rijdt. Aantal kilometers wat je kan maken ligt tussen de 100 en 120 km op een tank totaan reserve.
20 ooo km mee. Eeb tomos is iets betrouwbaarder dus reken maar uit. Iig meer dan 20 000. Een scooter kan al gauw 20.00 op 1 zuigertje dus hij kan denk wel 30 tot 40 lopen maar mensen willen ze dan niet meer, omdat ze dan vaak zo afgebeund zijn.