In verband met de vliegveiligheid is het niet toegestaan jouw eigen zuurstof cylinders te gebruiken aan boord. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is het gebruik van een “Portable Oxygen Concentrator” wel toegestaan. Informeer bij je reisagent of luchtvaartmaatschappij welke concentrators zijn toegestaan.
Zuurstoftherapie hoeft geen belemmering te zijn om op reis te gaan. We raden aan om ruim van tevoren de voorbereidingen hiervoor te treffen. Geef bij het boeken van een reis of vakantie altijd aan dat u extra zuurstof gebruikt. Zorg voor een recente medische verklaring van uw arts, ook als u met uw eigen auto reist.
Gelukkig wordt de luchtdruk in het vliegtuig kunstmatig gehandhaafd op het 2400-meter-niveau – skihoogte zeg maar – en het zuurstofgehalte op 21 procent, zoals op zeeniveau. Alleen adem je op vlieghoogte door de lagere druk per ademteug minder zuurstof in dan beneden.
Is de zuurstofspanning in het bloed lager dan normaal (90 i.p.v. 98 procent) dan kunt u bij een snelle daling van de zuurstofspanning al problemen ondervinden. Dat kan ook bij ernstige bloedarmoede. Met een Hb onder de 5,3 mag u niet vliegen.
De kosten variëren tussen de € 1500 en € 6000. Ga wel van tevoren na of het systeem geschikt voor u is. Meer over de verschillende mobiele systemen leest u op longfonds.nl/zuurstof-en-COPD of op de website van uw leverancier.
Heb je een saturatie van 95% of hoger, dan is de saturatie normaal en heb je genoeg zuurstof in je bloed. Een saturatie van 91, 92 of 93% is lager dan normaal, maar nog geen reden om je zorgen te maken. Is de waarde 90% of lager, dan heb je een tekort. Dit heet desaturatie.
Maar van zuurstof kunt u géén voorraad aanleggen. Mensen die nog maar kort extra zuurstof gebruiken, hebben vaak de neiging de neusbril even weg te leggen, als zij gaan eten, gaan douchen, of naar het toilet gaan. Dat is niet verstandig: juist tijdens activiteiten heeft u meer zuurstof nodig.
De lucht bevat minder zuurstof. Om het lichaam toch van voldoende zuurstof te voorzien, moet het hart harder werken. Voor hart- en vaatpatiënten die klachten hebben in rust of matige inspanning, kan dit zeker (bij een lange vlucht) problemen opleveren.
Bij COPD kan door spirometrie en pulsoximetrie een goede inschatting gemaakt worden of vliegen verantwoord is. Bij FEV1 ≥ 50% van de voorspelde waarde en SpO2 ≥ 95% is er geen bezwaar tegen een vliegreis. Dit geldt ook bij SpO2 ≥ 92% als er geen andere risicofactoren zijn.
Vliegen is meestal geen probleem. Verblijf op hoogte (boven de 1500 meter) en in warme en vochtige gebieden wordt afgeraden. Overleg altijd met je cardioloog als je daar toch heen wil. Zeker als je ondanks medicijnen nog lichte klachten hebt.
Zelfs een goed geoefende en volledig geacclimatiseerd persoon kan zonder extra zuurstof slechts enkele dagen verblijven op een hoogte van 8000 meter. De hoogte van 9000 meter geldt als de absolute bovengrens waarop een mens zonder extra zuurstof in leven kan blijven.
Ja, mits uw INR-waarde stabiel is. Ook langere vluchten (meer dan 5 uur) zijn dan toegestaan. Soms is wel een extra INR-controle nodig, als uw waarde te laag is dan kan het zijn dat we extra maatregelen nemen.
astma of bloedarmoede) en doorbloedingsstoornissen (bijv. hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor.
Gebruik van te veel zuurstof kan wel tot klachten leiden. Een remming van de ademhaling en een ophoping van koolzuur in het bloed kunnen uiteindelijk zorgen voor hoofdpijn, prikkelbaarheid, slaperigheid en bewustzijnsstoornissen.
Toestemming om te reizen
Passagiers met een ernstige besmettelijke ziekte (bijv. ernstige ademhalingsinfectie, tuberculose, longontsteking) worden niet toegelaten op de vlucht zonder een verklaring van een arts met bevestiging dat ze in staat zijn te vliegen.
COPD is een ziekte van de longen die niet kan genezen. Dit komt bijna altijd door roken. Klachten zijn hoesten, slijm, benauwd zijn of moe zijn. Stoppen met roken, bewegen en gezond eten zijn heel belangrijk bij COPD.
Wanneer je last hebt van luchtziekte ben je zeker niet de enige. Eén op de drie mensen heeft last van wagenziekte en kan zich ziek voelen tijdens het vliegen. Luchtziekte wordt ook wel bewegingsziekte genoemd en ontstaat als je evenwichtsorganen beweging ervaren, terwijl je ogen dit niet registreren.
Deze medicijnen kunt u meestal zonder problemen meenemen. Let er wel op dat ze alleen voor eigen gebruik zijn. Als u tien doosjes paracetamol bij u heeft, wekt u natuurlijk de indruk dat u de medicatie meeneemt voor andere doeleinden.
Mensen met hartproblemen, hoge bloeddruk, een pacemaker of trombose kunnen meestal prima reizen. Ook als je ziekte ernstig is, hoeft dit geen belemmering te zijn. Je wordt wel geacht de reis- en andere adviezen van je arts goed op te volgen.
Check bij de vliegmaatschappij of u met hen mag vliegen als u binnen 6 weken na uw beroerte een vliegreis wil maken. Mag ik autorijden? U mag een periode van 2 weken geen voertuig besturen. Na deze periode is een verklaring van een neuroloog of revalidatie arts nodig om weer een voertuig te mogen besturen.
Verhoogd risico op trombose bij vliegen met koorts
Op deze manier wordt het bloed dikker en er kunnen zich bloedproppen, de zogenaamde tromboses, vormen. Als een reiziger koorts heeft, worden de effecten soms nog versterkt: wie al verzwakt is, zal zich tijdens de vlucht nog minder bewegen dan een gezonde passagier.
U mag geen zuurstof gebruiken in de buurt van open vuur, zoals een gasfornuis, open haard, kaarsen en waxinelichtjes. Meer informatie over brandgevaar en hoe dit te voorkomen, leest u hieronder, onder: Brand voorkomen.
Zuurstof irriteert de luchtwegen en met name de longen. Wanneer iemand te veel zuurstof inademt (vanaf 0,5 bar of 50% concentratie bij normale luchtdruk) zullen de luchtwegen geïrriteerd raken. De irritatie begint bij de luchtpijp en bronchiën en verspreidt zich vervolgens naar de longen.
Over een te hoge saturatie hoef je je geen zorgen te maken: een saturatie van 100% is dus niet gevaarlijk. Ligt jouw zuurstofgehalte onder de 90 procent? Dan kun je het beste zo snel mogelijk een dokter raadplegen. Als de hoeveelheid zuurstof in je bloed te laag is, kan extra zuurstof toedienen noodzakelijk zijn.