Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
Tweetakt motoren hebben meer uitstoot dan hun nieuwere opvolgers en met de groeiende media aandacht voor het milieu zullen alle onnodig vervuilende machines binnen een aanzienbare tijd verboden worden. Sterker nog, in Amsterdam zijn ze al begonnen met het verbieden van tweetakt buitenboordmotoren.
Vanaf 2018 mogen alleen nog brommers en scooters worden verkocht die voldoen aan de Euro 4 emissie eisen. Dat betekent dat de tweetakt scooters langzaam uitsterven in Nederland. Voor eigenaren van zo'n scooter wordt het lastig om deze nog te verkopen binnen Nederland.
Sinds 1 januari 2018 geldt er een milieuzone voor brom- en snorfietsen. Het gaat om 2-takt en 4-takt brom- en snorfietsen met een DET van vóór 1 januari 2011. Brommers, scooters of snorfietsen met een Datum Eerste Toelating (DET) van 2010 of ouder mogen niet meer in de bebouwde kom rijden.
Den Haag heeft een milieuzone voor vervuilende brom- en snorfietsen. U mag met een brom- of snorfiets van vóór 1 januari 2011 niet in de milieuzone rijden. Met oude elektrische brom- en snorfietsen en met brommobielen mag dit wel. Soms kunt u voor een brom- of snorfiets van vóór 1 januari 2011 een ontheffing aanvragen.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
Het motorblok van de Tomos Roadie is een 2-takt, Euro 4, met elektronische ontsteking, welke is voorzien van 2 automatische versnellingen (2-speed), een oliepomp en een startmotor.
Wat betreft de snelheid.... je mag maar 45 km/h op zo'n ding! Tevens is de constructiesnelheid bepaald op 45 km/h.
Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.
Aspen 2 FRT is een kant en klare tweetakt mengsmering voor kettingzagen, heggenscharen, bladblazers, brommers en andere tweetaktmotoren. Aspen 2 FRT verbrandt schoner waardoor de uitlaatgassen van tweetakt machines minder gevaarlijk voor uw gezondheid zijn.
Een 2-takt verbruikt meer brandstof en meer olie, dat is wellicht een nadeel, maar er zijn ook een paar voordelen te noemen. Een 2-takt motorblok heeft namelijk wel meer vermogen en is eenvoudiger op te voeren. Bovendien zijn er minder onderdelen in het blok aanwezig.
Momenteel mogen er ook geen EURO4 scooters en brommers meer worden verkocht. Met de nieuwe EURO5 norm voldoen scooters aan alle Europese milieueisen waar voertuigen aan moeten voldoen. In principe heeft de nieuwe EURO5-norm niet veel invloed op jou en de scooter waar je nu op rijdt.
Met ingang van 1 januari 2023 is het dragen van een goedgekeurde brom/motorfietshelm of een goedgekeurde speed-pedelec-helm op een snorfiets overal in Nederland wettelijk verplicht en kunt u een boete van € 100 krijgen bij het niet dragen van een helm.
Er bestaat nogal wat verwarring over het verbod op tweetakt buitenboordotoren. Kort gezegd bestaat dat verbod niet. Wat er aan de hand is, is dat motoren die nieuw verkocht worden, moeten voldoen aan een bepaalde missienorm. De uitlaatgassen moeten schoner zijn dan ze tot nu toe vaak waren.
De blauwe Aspen 4 kan zonder probleem gebruikt worden in je Tomos met aparte 2-takt mixolietank, of met 2-takt olie gemengd worden als je zelf wil mengen. Wil je niet zelf mengen, neem dan de kant-en-klaar versie (oranje Aspen 2).
2-takt scooters zijn vervuilender dan de 4-takt, dit door het verschil in brandstof, een 2-takt scooter rijdt op een mengsel van benzine en olie, 4-takt Tomos scooters rijden puur op euro 95 ongelood benzine. Het voordeel van een 2-takt motor is zijn eenvoud om eventueel zelf aan te sleutelen.
Geen bromfietsrijbewijs voor bijzondere bromfietsen
U heeft op dit moment geen rijbewijs nodig voor het besturen van een bijzondere bromfiets, zoals de Segway, Stint en Trikke. Het ministerie werkt aan nieuwe regels. In de toekomst heeft u misschien een rijbewijs nodig voor de besturing van bijzondere bromfietsen.
Te hard rijden:
Tot maximaal 10 km/u: 65 euro. 11 t/m 15 km/u: 130 euro. 16 km/u of sneller: 260 euro.
Boete rijden zonder rijbewijs scooter
Rijdt u zonder rijbewijs en wordt u door de politie betrapt? Dan moet u een boete van € 260 betalen en mag u niet verder rijden. Als de bestuurder jonger dan 16 jaar is, dan wordt dit bedrag gehalveerd.
Een 70 met 50 kop haalt met een 16mm carbje met gemak de 70km en als je wat meer tijd hebt ook makkelijk de 80.
In Nederland zal een 100cc niet veel harder dan 110 gaan, en de kans is groot dat er dan ook een tandwielverhouding voor een Nederlandse baan op de kart gemonteerd is. In het buitenland zijn er inderdaad banen waar de karts veel harder gaan, en 140 is dan best haalbaar.
Het gaat dan vooral om 300cc-motoren met een vermogen van zo'n 25 tot 30 pk. Daarmee kun je in feite alles doen: stadsverkeer en ritten op de snelweg. Een kruissnelheid van 110 km/uur is gemakkelijk haalbaar. Door het geringe gewicht zijn ze ook wendbaar.
2 takt olie prijs is dan ook variërend en afhankelijk van het merk olie. Wij hebben 2t olie voor scooters tussen € 6,50 en € 23,98 het varieert nog al dus!
U vraagt of uw Tomos op Euro95 kan draaien. Tomos geeft in het instructieboekje op dat er minimaal benzine met 95 octaan gebruikt dient te worden. Over E5 of E10 wordt niets geschreven en ook in de E10 check heeft Tomos geen vermelding. Het beste kunt u bij uw dealer informeren of uw Tomos geschikt is voor E10 benzine.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.