De sensor controleert de druk van de uitlaatgassen voordat ze het roetfilter ingaan. Een klein deel van de uitlaatgassen wordt afgetapt en stroomt door een of meer slangen of pijpjes die op het roetfilter gemonteerd zijn.
Kan ik doorrijden met een verstopt filter? Ons antwoord is heel simpel: nee. Wanneer het filter verstopt blijkt te zijn en je rijdt toch door dan gaat de auto storingen aangeven of nog vervelender, de motor gaat in de noodloop. Dit betekent dat de auto niet harder dan 50 km/u rijdt.
Heeft uw auto geen roetfilter lampje, dan zal het motormanagementlampje gaan branden bij een verstopt roetfilter. Daarnaast kunt u het ook merken aan hoe de auto rijdt. Een verstopt roetfilter kan bijvoorbeeld zorgen voor een verhoogd brandstofverbruik, maar ook voor het stotteren van de auto.
Wellicht heeft u zelf als dieselrijder ervaren dat een voertuig bezig is met 'regenereren', het vertaald zich vaak in: het schokken van de motor, tijdelijke verhoging van toerental en een verandering/verzwaring van het motorgeluid.
Hoeveel kilometer rijden? Doorgaans geldt voor personenauto's dat het roetfilter gereinigd dient te worden wanneer een auto tussen de 100.000 en 180.000 kilometer heeft gereden.
In Nederland rijden zeker 20.200 auto's zonder filter rond, maar bij slechts 397 auto's werd dit ook geconstateerd. Het roetfilter verwijderen is verboden. Een auto zonder roetfilter stoot tot 150 keer zoveel schadelijke fijnstof uit als een auto met filter.
Door lang door te rijden met een vol DPF-filter kan het gevolgen hebben voor de turbo waarvan de levensduur aanzienlijk verkort wordt. Dit komt doordat een vol DPF-filter meer tegendruk oplevert dan normaal. De turbo kan zijn druk niet kwijt en zal hierdoor schade kunnen oplopen.
Om het roetfilter zelf te reinigen, kunt u gebruik maken van een roetfilter reiniger, ook wel DPF-reiniger of additief genoemd. Met een roetfilter reiniger hoeft het onderdeel niet gedemonteerd te worden. Er zijn verschillende soorten additieven die u kunt gebruiken.
Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
VOORDELEN VAN HET VERWIJDEREN VAN DE ROETFILTER
Lagere onderhoudskosten. Langere levensduur motor. Lager brandstofverbruik. Bij een ongewijzigde rijstijl, zo'n 6 tot 10 % daling.
Het roetfilter beschikt over 2 temperatuur sensoren. Eén voor het roetfilter en één in het roetfilter. Zo kan het motormanagement exact te gewenste temperatuur van het roetfilter regelen. Zo'n regeneratieproces duurt gemiddeld 10 minuten.
Vervanging van het roetfilter is niet goedkoop. Reken op een bedrag van minimaal € 1.000. Als het nog gereinigd kan worden, bedragen de kosten circa € 500.
genomen zal een DPF regenerenen iedere 400 tot 1200 km. Kun je dat regenereren zien of merken Helaas, dat kun je slecht zien of merken. Er zijn een paar aanknopingspunten, maar dan moet je wel je auto goed kennen. Het brandstofverbruik is tijdens het regenereren 30-40% hoger dan normaal.
Op bijna alle dieselvoertuigen, zowel nieuwe als bestaande, zijn roetfilters te plaatsen. Op dieselauto's vanaf het bouwjaar 1995 kan een roetfilter ingebouwd worden. Op oudere diesels is dit technisch niet mogelijk. Soms vereist een roetfilter extra onderhoud.
Personenauto's vanaf bouwjaar 2011 en bestelauto's vanaf bouwjaar 2012 zijn vanuit de fabriek standaard van een roetfilter voorzien. Bij deze auto's is het hebben van een roetfilter verplicht.
Auto's die rijden op benzine hebben geen roetfilter. Niet elke auto heeft dus een roetfilter. Bij de nieuwere (diesel)auto's is er vanaf het bouwjaar 2006 meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd.
Een roetfilter is een onderdeel dat in het uitlaatsysteem van een dieselauto is gemonteerd. De uitlaatgassen stromen er doorheen en het filter vangt tot 99% van de roetdeeltjes (of roetpartikels) uit de uitlaatgassen op in een soort kanaaltjes die aan het uiteinde gesloten zijn maar waar het uitlaatgas wel uit kan.
De EGR-klep – Exhaust Gas Recirculation – zit op veel diesel- en benzinemotoren in de uitlaatzijde van het motorblok. Door deze klep wordt een deel van de uitlaatgassen opnieuw gemengd met de schone inlaatgassen.
Roetaanslag verdwijnt zo eenvoudig. Breng groene Biotex aan op een vochtige doek. Wrijf de roetaanslag hiermee weg. Behandel het oppervlak na met een schone doek met water en laat het goed drogen.
Wanneer moet je een roetfilter laten vervangen? Een roetfilter gaat over het algemeen zo een 150.000 tot 200.000 kilometer mee en gaat uiteindelijk stuk of raakt verstopt. Als het roetfilter van uw auto verstopt is dan merkt u dat aan het verminderde vermogen van uw auto en een verhoogde brandstofverbruik.
Een roetfilter is een filter die in auto's met een dieselmotor ingebouwd zijn. Deze filter wordt ingebouwd in het uitlaatsysteem en zorgt ervoor dat de roetdeeltjes in de uitlaatgassen worden opgevangen. In het filter stromen de uitlaatgassen gewoon door, terwijl de roetdeeltjes tijdelijk worden opgeslagen.
Regeneratie van een roetfilter (passief)
Wanneer bij rijden op de snelweg de uitlaattemperatuur een bepaald punt bereikt, wordt het verzamelde roet verbrand tot er alleen nog maar as overblijft. Dit proces heet passieve regeneratie.
Als je auto in Noodloop gaat vindt de computer dat er niet meer automatiscg geschakeld kan worden, en dan fixeert hij de versnelling op 1 of 2. je kunt hier niet comfortabel mee rijden. Het kan zelfs gebeuren als je bij wijze van spreken 120 KM/h op de snelweg rijdt. De 2e versnelling is dan ineens niet prettig.
Een moderne dieselauto bezit een roetfilter (DPF = diesel partikel filter) om de uitstoot van roetdelen en fijnstof sterk te reduceren. Roetfilters worden al bijna twee decennia toegepast in uitlaatsystemen van dieselauto's en trucks en zijn aan slijtage onderhevig.
Een roetmeting is dus niet verplicht bij een APK-keuring. Wij adviseren wel om één keer per jaar het roetfilter te reinigen met een brandstofadditief zoals de Lindemann Total Care Diesel.