Tijdens het aanvliegen van de luchthaven was er onweer in de omgeving. Hierdoor moest De Hindenburg meerdere relatief scherpe manoeuvres maken. Hierdoor is één van de spanten achter in het schip beschadigd/gebroken en raakte één van de gascompartimenten lek.
Gevuld met waterstof vatte het vlam en werd vernietigd tijdens de poging om aan te meren met de aanlegmast op Naval Air Station Lakehurst . Het ongeluk kostte 35 mensen het leven (13 passagiers en 22 bemanningsleden) van de 97 mensen aan boord (36 passagiers en 61 bemanningsleden) en een extra dode op de grond.
Van de 97 mensen aan boord kwamen er 35 om het leven (13 passagiers en 22 bemanningsleden), evenals een lid van het grondpersoneel. Kapitein Pruss overleefde de ramp.
De grootste zeppelin die ooit gebouwd werd was de Hindenburg. In 1937 verongelukte deze zeppelin boven New York.Bij de landing explodeerde en verbrandde de waterstof, samen met de rest van de zeppelin binnen een minuut. Dat ongeluk betekende het einde van de zeppelin als algemeen vervoermiddel.
Op 6 mei 1937 vloog voor het oog van de filmcamera's het Duitse luchtschip Hindenburg in de brand, vlak voor de landing in New Jersey. Van de 97 mensen aan boord kwamen er 35 om het leven. De enorme vlammenzee betekende het einde van het tijdperk van de zeppelins.
Geen van de twee honden aan boord van de laatste vlucht overleefde de ramp en er was geen enkele passagier aan boord van de laatste vlucht die zwanger was.
Voor pleziervluchten tot zo'n tweehonderd kilometer werkt een zeppelin, maar de toestellen zijn nog altijd even langzaam als tachtig jaar geleden. Zeppelins kunnen daarom nooit concurreren met de massa's vluchten die elke dag de wereld overgaan.
Maar zoals hierboven vermeld, is de belangrijkste reden dat we nooit meer luchtschepen in de lucht zien, de enorme kosten die het kost om ze te bouwen en te bedienen. Luchtschepen zijn erg duur om te bouwen en duur om te vliegen. Ze vereisen een groot deel helium, wat tot wel US$ 100.000 kan kosten voor één reis.
De reis duurt drie dagen en een ticket kost 6500 euro. Het luchtschip biedt plaats aan maximaal tien personen. 'De cruise is vooral bedoeld voor mensen die eigenlijk alles al hebben gezien', vertelt Erwin Krijger, directeur van Aerwin Technologies. ' We richten ons vooral op de mensen die gestopt zijn met werken.
Zeppelins zijn daarom tegenwoordig erg veilig. De huidige ontwerpen kunnen het maar liefst 22 dagen in de lucht uithouden en bieden accommodatie aan 400 mensen of 300 ton vracht. Bovendien kunnen ze vertikaal opstijgen en op één plaats stil blijven hangen.
Van die mensen stierven er 35: 13 waren passagiers (sommigen waren kinderen) en 22 bemanningsleden. Er was nog één dode: het schip doodde een bemanningslid dat op het moment van de crash op de grond was. De rest van de mensen aan boord overleefde, voornamelijk door weg te rennen van het brandende wrak toen het de grond raakte .
In 2005 berekende het IAEA dat 4.000 mensen gestorven zijn door de stralingsbelasting van Tsjernobyl. De Duitse afdeling van Artsen voor Vrede noemde in 2006 zo'n 10.000 tot 25.000 extra doden door kanker.
Kenners constateren later echter dat het schip vermoedelijk vlam vatte doordat kapitein Max Pruss het schip voor de landing te scherpe bochten liet maken. Hierdoor zou een kabel geknapt zijn. Deze raakte vervolgens een waterstofzak die hierdoor openscheurde. De Hindenburg raakte vervolgens uit balans.
De Hindenburg was ontworpen om helium te gebruiken voor lift, maar Amerikaanse exportbeperkingen op helium hielden in dat het luchtschip in plaats daarvan gevuld was met ontvlambare waterstof . Terwijl de toeschouwers in Lakehurst toekeken, veranderde deze triomf van techniek in een tragedie.
Verslaggever Herb Morrison:
Oh, het stort neer... oh, vier- of vijfhonderd voet de lucht in, en het is een verschrikkelijke crash, dames en heren. Er is rook, en er zijn vlammen, nu, en het frame stort neer op de grond, niet helemaal tot aan de aanlegmast. Oh, de menselijkheid, en al die passagiers die hier schreeuwen!
Het luchtschip Hindenburg, genoemd naar de Duitse veldmaarschalk en later rijkspresident Paul von Hindenburg, was maar liefst 245 meter lang en had een diameter van 41 meter. Het was de grootste zeppelin ooit gebouwd. Er waren 72 slaaphutten aan boord, naast eetgelegenheden, een lounge en een bar.
Nazi-Duitsland was toonaangevend op het gebied van zeppelins, maar kon niet aan helium komen.In plaats daarvan vulde het zijn luchtschepen met waterstof. De ramp van 1937 maakte een einde aan de vluchten, en niet veel later brak de Tweede Wereldoorlog uit. Daarna waren luchtschepen verouderd.
Vlieg met het legendarische luchtschip ZEPPELIN
Bekijk Californië op een geheel nieuwe manier. Klim in een van 's werelds enige vliegende Zeppelin NT Airships voor een ongelooflijk langzaam vliegend avontuur. Alles ziet er beter uit vanuit het wijd open raam van een Zeppelin. Vlieg over de Golden Gate Bridge, het Hollywood Sign, de Queen Mary en meer.
Luchtschip landt in Nederland. KATWIJK - De grootste zeppelin ter wereld, de New Technology, komt aan op voormalig vliegkamp Valkenburg. De zeppelin vertrok dinsdag met twaalf passagiers aan boord vanuit Engeland en reisde via Frankrijk en België naar Nederland, waar het luchtschip gisteren aankwam.
Stijve luchtschepen werden grotendeels verlaten na de crash van de Hindenburg in 1937 en een toegenomen militaire voorkeur voor vliegtuigen . Maar ze zouden een comeback kunnen maken als vrachtschepen.
Heteluchtballonnen zouden voor altijd weinig meer dan een nieuwigheid blijven in de ogen van zowel de militaire als de commerciële industrie. Organisaties zagen de ballonnen als traag, moeilijk te besturen en uiteindelijk onpraktisch voor de meeste taken buiten entertainment .
Zeppelins vliegen nog steeds ; in feite is het nieuwe Goodyear luchtschip geen luchtschip, maar een zeppelin, gebouwd door een afstammeling van hetzelfde bedrijf dat de Graf Zeppelin en Hindenburg bouwde. Wat is een Semi-Rigid Airship?
Een zeppelin stijgt namelijk op doordat helium lichter is dan lucht. Maar hoe hoger je de atmosfeer in gaat, hoe lager de luchtdruk en de dichtheid worden. Op een bepaalde hoogte is er dus geen opwaartse kracht meer en blijft de zeppelin hangen. Daarom staat het hoogterecord voor een gasballon op 41,4 kilometer.
In grote zeppelins zaten de passagiers in de zeppelin zelf. De piloot zat dan helemaal alleen in de gondel. Passagiers werden nooit luchtziek, want de zeppelin gleed heel rustig door de lucht. De grootste zeppelin aller tijden werd in 1928 gebouwd.
De motoren zoemen zachtjes, op majestueuze wijze stijgt de Zeppelin NT snel naar ca.300 meter hoogte waarop hij blijft zweven. Maak de gordels los, ga rondlopen, werp een blik over de schouder van de piloot of geniet van het geweldige uitzicht door de gigantische panoramavensters.