Een roetfilter is een filter dat deze kleine roetdeeltjes uit de uitlaatgassen haalt zodat de uitlaatgassen voldoen aan de eisen die door de EU zijn vastgesteld. Een roetfilter staat ook wel bekend als een dieselpartikel filter.
Heeft uw auto geen roetfilter lampje, dan zal het motormanagementlampje gaan branden bij een verstopt roetfilter. Daarnaast kunt u het ook merken aan hoe de auto rijdt. Een verstopt roetfilter kan bijvoorbeeld zorgen voor een verhoogd brandstofverbruik, maar ook voor het stotteren van de auto.
Hoeveel kilometer rijden? Doorgaans geldt voor personenauto's dat het roetfilter gereinigd dient te worden wanneer een auto tussen de 100.000 en 180.000 kilometer heeft gereden.
Het roetfilter zit geplaatst in het uitlaattraject van een dieselauto. Het roet en fijnstof wordt tegengehouden door het roetfilter, terwijl de overige uitlaatgassen verder stromen om vervolgens de uitlaat te verlaten. Het roet en fijnstof wordt dus opgeslagen.
Op bijna alle dieselvoertuigen, zowel nieuwe als bestaande, zijn roetfilters te plaatsen. Op dieselauto's vanaf het bouwjaar 1995 kan een roetfilter ingebouwd worden. Op oudere diesels is dit technisch niet mogelijk. Soms vereist een roetfilter extra onderhoud.
Om het roetfilter zelf te reinigen, kunt u gebruik maken van een roetfilter reiniger, ook wel DPF-reiniger of additief genoemd. Met een roetfilter reiniger hoeft het onderdeel niet gedemonteerd te worden. Er zijn verschillende soorten additieven die u kunt gebruiken.
In Nederland rijden zeker 20.200 auto's zonder filter rond, maar bij slechts 397 auto's werd dit ook geconstateerd. Het roetfilter verwijderen is verboden. Een auto zonder roetfilter stoot tot 150 keer zoveel schadelijke fijnstof uit als een auto met filter.
Door lang door te rijden met een vol DPF-filter kan het gevolgen hebben voor de turbo waarvan de levensduur aanzienlijk verkort wordt. Dit komt doordat een vol DPF-filter meer tegendruk oplevert dan normaal. De turbo kan zijn druk niet kwijt en zal hierdoor schade kunnen oplopen.
Vervanging van het roetfilter is niet goedkoop. Reken op een bedrag van minimaal € 1.000. Als het nog gereinigd kan worden, bedragen de kosten circa € 500.
Personenauto's vanaf bouwjaar 2011 en bestelauto's vanaf bouwjaar 2012 zijn vanuit de fabriek standaard van een roetfilter voorzien. Bij deze auto's is het hebben van een roetfilter verplicht.
Een roetfilter gaat zo'n 130.000 tot 200.000 kilometer mee. Hoe beter u uw auto en roetfilter onderhoudt, hoe langer het roetfilter mee gaat. Een niet optimaal werkend roetfilter veroorzaakt de onderstaande problemen: een hoger brandstofverbruik.
Auto's die rijden op benzine hebben geen roetfilter. Niet elke auto heeft dus een roetfilter. Bij de nieuwere (diesel)auto's is er vanaf het bouwjaar 2006 meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd. Dit geldt dus niet voor de nieuwere auto's met benzine uitvoeringen.
Het roetfilter beschikt over 2 temperatuur sensoren. Eén voor het roetfilter en één in het roetfilter. Zo kan het motormanagement exact te gewenste temperatuur van het roetfilter regelen. Zo'n regeneratieproces duurt gemiddeld 10 minuten.
genomen zal een DPF regenerenen iedere 400 tot 1200 km. Kun je dat regenereren zien of merken Helaas, dat kun je slecht zien of merken. Er zijn een paar aanknopingspunten, maar dan moet je wel je auto goed kennen. Het brandstofverbruik is tijdens het regenereren 30-40% hoger dan normaal.
Naast de katalysator zorgt ook het roetfilter ervoor dat via de uitlaat minder schadelijke stoffen in het milieu terecht komen. Het roetfilter zit gemonteerd op diesel motoren omdat uit deze motoren de hoogste concentratie fijnstof vrijkomt.
Met het vervangen van de roetfilter is al gauw zo'n €1.000 tot €1.500 gemoeid, terwijl een roetfilter reinigen gemiddeld tussen de €200 en €400 kost. Het levert dus al gauw een besparing op van zo'n €1.000. Bovendien is reiniging, zoals gezegd, een stuk sneller, waardoor het u ook minder arbeidsuren kost.
De EGR-klep – Exhaust Gas Recirculation – zit op veel diesel- en benzinemotoren in de uitlaatzijde van het motorblok. Door deze klep wordt een deel van de uitlaatgassen opnieuw gemengd met de schone inlaatgassen.
Als je auto in Noodloop gaat vindt de computer dat er niet meer automatiscg geschakeld kan worden, en dan fixeert hij de versnelling op 1 of 2. je kunt hier niet comfortabel mee rijden. Het kan zelfs gebeuren als je bij wijze van spreken 120 KM/h op de snelweg rijdt. De 2e versnelling is dan ineens niet prettig.
Hoelang duurt het voordat de roetfilter is verwijderd? Dit hangt van de situatie af, hoe verstopt de roetfilter bijvoorbeeld is. Gemiddeld genomen verwijderen wij de roetfilter op dezelfde dag. U kunt uw auto al ophalen na ongeveer 2.5 uur.
Een roetmeting is dus niet verplicht bij een APK-keuring. Wij adviseren wel om één keer per jaar het roetfilter te reinigen met een brandstofadditief zoals de Lindemann Total Care Diesel.
In Europa zijn bijna alle benzine Auto's sinds 2019 voorzien van een OPF (Otto Partikel Filter) of GPF, welke functioneert als Benzine Roetfilter. Dit geldt onder andere voor BMW, Audi, Mercedes, Volkswagen, Porsche. Een OPF zorgt ervoor dat uw auto geen mooi uitlaat geluid meer geeft.
Hoe het roetfilter werkt
Dan wordt en regeneratie uitgevoerd. Het filter is dan automatisch schoon gebrand tijdens dit proces worden de roetdeeltjes omgezet in het gasvormige koolstofdioxide. Dit schoonbranden noemen we regenereren en gebeurt tussen de 350 en 1.000 km afhankelijk van het merk, type en soort voertuig.
Een roetfilter of diesel partikel filter (DPF) filtert roetdeeltjes uit de uitlaatgassen van dieselmotoren. Zo levert het roetfilter een grote bijdrage aan de vermindering van de schadelijke uitstoot. Roetfilter regeneratie vloeistof ondersteunt de werking van het roetfilter.
Nuchter bekeken betreft de vervanging van de filter een eenvoudig handmatig werkje. De pot van de filter is aan beide uiteinden met twee of meer schroeven bevestigd, die na het vrijleggen van het onderdeel behoedzaam losgedraaid kunnen worden, waarna de roetfilter eruit kan worden gehaald.