Gefeliciteerd, je huis is verkocht! De notaris zorgt ervoor dat alles juridisch geregeld wordt en dat de koper eigenaar wordt van jouw huis. Nadat je bij de notaris de akte hebt ondertekend, wordt deze geadministreerd bij het kadaster. Ook de betaling van de koopsom gaat via de notaris.
De notaris regelt alle juridische zaken rond de overdracht. Hij is ook de enige die dat mag doen. De notaris is onafhankelijk en onpartijdig en kijkt daarom naar de belangen van de koper én die van de verkoper.
Een huis kan niet verkocht worden zonder tussenkomst van een notaris. De notaris maakt de leveringsakte en de eventuele hypotheekakte en laat deze ondertekenen. Daarna zorgt hij voor inschrijving van de akten in de openbare registers. De koper van een huis heeft het recht zijn notaris aan te wijzen.
De notariskosten bij de verkoop van een woning zijn meestal voor de koper. Dit geldt voor de kosten voor de aankoop van de woning; de overdrachtskosten. In veel gevallen kiest de koper dan ook de notaris waar de overdracht van het huis plaatsvindt. Toch is het ook denkbaar dat je als verkoper de notaris kiest.
Als de woning goed gecontroleerd wordt is het voor beide partijen duidelijk hoe de staat van de woning is op het moment van overdragen bij de notaris. Deze check, de inspectie, wordt dus bijna altijd vlak voor de afspraak bij de notaris uitgevoerd. Bij de inspectie is de verkoper, koper en de makelaar aanwezig.
Verhuizen en meterstanden
Laat de verkoper of verhuurder ondertekenen. De meterstanden geef je door aan je (nieuwe) energieleverancier. Vanaf dat moment ga je betalen. Op de verhuisdag moet je ook de meterstanden van je oude woning noteren en doorgeven aan je (oude) energieleverancier.
De sleuteloverdracht bij de notaris duurt meestal ongeveer een uur. Soms kan het iets langer duren, bijvoorbeeld als er vragen zijn of als documenten niet compleet zijn. Tijdens deze afspraak controleert de notaris eerst of alle documenten kloppen en of de koopsom volledig is betaald.
Als je de kosten koper wilt berekenen, kun je vaak een percentage nemen van de koopsom. Dit is ongeveer 5% tot 6%.Kom je in aanmerking voor de vrijstelling van de overdrachtsbelasting, dan kun je 3% tot 4% rekenen. Deze schatting geldt voor als je een bestaand huis koopt.
De notaris zal de koper en/of verkoper vragen om de verschuldigde registratierechten voor te schieten. In de praktijk is het meestal de koper die de registratierechten betaalt, tenzij anders overeengekomen.
Notarissen, vaak te vinden bij overheidskantoren, banken en gerechtsgebouwen, bieden doorgaans diensten aan tegen door de staat gereguleerde prijzen. Ze houden zich aan de wetten van de staat Californië, wat een maximumtarief van $ 15 per handtekening garandeert.
Bij de meeste notarissen kan je namelijk van 1 tot 3 dagen uitgaan, al kan dit enorm variëren per situatie en notaris. Hieronder kom je te weten hoe snel na verkoop van je huis het geld op je rekening staat.
Het principe is dat voor gewone kosten zoals onderhoud, water, enz. de koper betaalt vanaf het moment dat hij de sleutels kreeg. Onlangs besliste de rechter nochtans dat voor oude afrekeningen de koper betaalt indien de afrekening maar goedgekeurd werd door de algemene vergadering na de verkoop.
alles wat onroerend is, dus vast in huis, moet blijven. Alles wat roerend is, mag mee. Maar er zijn ook dingen die roerend zijn, maar onroerend worden door bestemming, vb een ingebouwde kookplaat. Een los fornuis mag je meenemen dus.
Tijdens de overdracht van het huis moeten zowel de koper als de verkoper van het huis aanwezig zijn. Bij afwezigheid kan de notaris echter gevolmachtigd worden. Het passeren van het huis zelf neemt maximaal 30 tot 60 minuten in beslag. Hierbij worden een leveringsakte en vaak ook een hypotheekakte getekend.
Hoeveel een notaris bij de verkoop van een huis kost is afhankelijk van uw situatie. Uitgaande van koop waarbij u ook een (nieuwe) hypotheek afsluit betaal de koper kosten voor de leveringsakte, hypotheekakte en kadasterkosten. In totaal komt u ongeveer uit op €800 tot €1.250 euro aan notariskosten.
Vanaf 1 januari 2025 betaalt u op de aankoop van een enige eigen woning nog maar 2% registratiebelasting. Dit tarief geldt voor authentieke aankoopaktes die verleden worden vanaf 1 januari 2025. Van 01/01/2022 tot en met 31/12/2024 bedraagt het verlaagd tarief bij de aankoop van de enige eigen woning 3 procent.
De notaris verrekent alleen de eigenaarslasten van een woning. Gebruikerslasten (zoals afvalstoffenheffing, waterschapslasten (tarief ongebouwd) en verontreinigingsheffing worden door de notaris niet verrekend. Meer weten?
De overdrachtsbelasting is een belasting die je moet betalen wanneer je een bestaande woning koopt. In 2024 gelden er verschillende tarieven, afhankelijk van je situatie: Voor niet-starters bedraagt de overdrachtsbelasting 2% van de aankoopprijs.Beleggers, daarentegen, betalen een tarief van 10,4%.
Overbieden op een woning in 2024
Volgens cijfers van NVM Makelaar werd in 2024 bij 66% van de woningen overboden. Voor tussenwoningen is dit zelfs 80%. Gemiddeld wordt er 4,3% meer geboden dan de vraagprijs. Vooral de ligging speelt hierbij een rol.
Voor de aankoop van een onroerend goed liggen de administratieve kosten vast op 813 euro (na indexering 2024).
Alleen een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs). De rest van de stukken die nodig zijn heeft de notaris al in zijn bezit. En vergeet niet de sleutels van de woning mee te nemen. Traditioneel worden deze na de ondertekening bij de notaris overhandigd.
De koper kiest en betaalt meestal de notaris. De notaris is de neutrale derde die de eigendomsoverdracht van de woning in goede banen leidt. Hij doet onder andere onderzoek naar koper en verkoper. Zo gaat hij hun identiteit na, bekijkt of de verkoper rechtmatig eigenaar is en of er geen beslag op de woning ligt.
Na ondertekening heeft de eigenaar van de woning maximaal 4 maanden de tijd om de akte te laten verlijden.