De primaire functie van het luchtfilter is het zuiveren van de aangezogen lucht voordat deze binnenstroomt in de motor. Ongewenste stoffen blijven hierbij achter in het filter, waardoor deze niet in de motor terecht komen. Deze ongewenste stoffen kunnen bestaan uit pollen, bacteriën en kleine stofdeeltjes.
Om de motor te laten lopen is brandstof nodig, maar ook zuurstof. Die wordt uit de lucht aangezogen. Maar dat brandstof/luchtmengsel moet wel schoon zijn als het de motor in gaat, want stofdeeltjes kunnen het inwendige van de motor beschadigen. Het luchtfilter zuivert de aangezogen lucht van vieze deeltjes.
Motorschade: Als een filter met lage efficiëntie niet op tijd wordt vervangen, creëert dat een sneeuwbaleffect: deeltjes komen de motor binnen en beschadigen deze en kleine stukjes komen los van de motoronderdelen en de hoeveelheid stof in de motor verhoogt. Uiteindelijk zal de motor uitvallen of stuk gaan.
Het luchtfilter moet regelmatig worden vervangen. Vaak gaat een luchtfilter ongeveer tussen de 15.000 en 20.000 kilometer mee. Het is belangrijk dat u het luchtfilter regelmatig controleert.
Het is een van de makkelijkste modificaties aan een auto om te doen: een sportluchtfilter installeren. Producenten beloven een toename van soms wel 10 pk, iets wat je best zult merken in gasrespons en opgewektheid van de motor.
+ Motorgeluid: Vooral open luchtfilters veroorzaken vanwege het hogere luchtdebiet een luider aanzuiggeluid. Het hangt natuurlijk af van de gebruikte luchtfilter, maar over het algemeen kun je zeggen dat de motor verzadigder en sportiever klinkt.
De gaatjes in het sportluchtfilter zijn groter dan bij een gewone filter waardoor er meer lucht de motor in kan stromen. Ondanks de grotere gaten kan er niet meer vuil de motor indringen omdat de sportluchtfilter geolied is, hierdoor blijft viezigheid plakken aan de filter.
De primaire functie van het luchtfilter is het zuiveren van de aangezogen lucht voordat deze binnenstroomt in de motor. Ongewenste stoffen blijven hierbij achter in het filter, waardoor deze niet in de motor terecht komen. Deze ongewenste stoffen kunnen bestaan uit pollen, bacteriën en kleine stofdeeltjes.
Een nieuw luchtfilter kost tussen de tien en twintig euro, afhankelijk van het voertuig en de fabrikant. De vervanging door de specialist kost doorgaans niet meer dan 50 euro. Overigens: probeer het luchtfilter niet schoon te maken door erop te tikken of met perslucht.
Haal de luchtfilter uit elkaar zodat alleen de daadwerkelijke filter (het “sponsje”) overblijft. Leg deze in het bakje en giet er wasbenzine overheen, zodat de filter helemaal ondergedompeld is. Wasbenzine haalt alle vet-, olie- en vuildeeltjes effectief uit de filter. Haal na een minuut de filter uit de wasbenzine.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Kosten bougies vervangen
Het laten vervangen zal bij een garage vaak tussen de € 100 en € 200 kosten. Hoeveel dit daadwerkelijk kost is afhankelijk van het type auto dat u heeft en het type bougie. Het zelf vervangen is echter een stuk voordeliger, u hoeft namelijk niet de montage uren te betalen.
Zoals alle filters zijn ook brandstoffilters aan natuurlijke slijtage onderhevig en moeten daarom regelmatig worden vervangen. Het vervangen vindt normaal gesproken om de ca. 60.000 km plaats. Verstopping in de filters merk je vaak alleen door een onjuiste motorfunctie en verminderd vermogen.
Om zeker te zijn van een goede afsluiting van het luchtfilterhuis kun je wat vaseline op de rand van de deksel van het filterhuis smeren. De vaseline helpt bij het beter afsluiten van het luchtfilter wat de levensduur van je motorfiets verlengt.
Elke auto heeft vier hoofdfilters: het interieurfilter, oliefilter, brandstoffilter en luchtfilter. De functie van al deze filters is om stromingen mogelijk te maken en onzuiverheden op te vangen: de stof en verontreinigingen in de lucht, de onzuiverheden in de brandstof of het vuil in de motorolie.
Een K&N luchtfilter is een mooie aanvulling op uw chiptuning! Uit testresultaten is gebleken dat er na het vervangen van uw originele filter voor een sportfilter, meer vermogen en koppel beschikbaar is. In sommige gevallen is zelfs een rendement van 6 pk haalbaar!
Er zijn verschillende typen luchtfilters. Sommige werken met een oliebadje, de lucht wordt dan als in een centrifuge rondgedraaid waardoor het vuil naar de buitenkant vliegt en in de olie blijft plakken. In deze luchtfilters hoort dus wat olie. In alle andere filters mag u geen vloeibare olie aantreffen.
Elke diesel- en benzineauto is voorzien van een brandstoffilter.
Een andere veelgebruikte naam voor het interieurfilter is pollenfilter. Ieder uur stroomt er ongeveer 300 m3 lucht door het filter. Het is daarom belangrijk dat het interieurfilter niet verstopt raakt. Door een vervuilde of verstopte luchtfilter wordt de lucht dus niet meer goed gezuiverd.
De bougie is een onderdeel van het ontstekingssysteem van een verbrandingsmotor. De bougie ontsteekt het samengeperste lucht-brandstof mengsel in de verbrandingsmotor door middel van een elektrische vonk.
De kosten voor het vervangen van een interieurfilter zal gemiddeld tussen de 10 en 150 euro liggen. Qua arbeidsuren is het in de meest voorkomende gevallen maar een kleine ingreep. Daarnaast is het interieurfilter in de meeste gevallen ook gemakkelijk zelf te vervangen.
Met een aftermarket inlegfilter (K&N, Green, Pipercross, Simota) ademt de motor gemakkelijker dan met het standaard papieren luchtfilter en gaat alles wat vloeiender. Meer vermogen is er alleen als de motor zelf ook behoorlijk vermogen levert. Een open luchtfilter geeft meer geluid dan een inlegfilter.
De gedachte achter sportluchtfilters is dat de motor minder hard hoeft te werken om lucht aan te zuigen. Bovendien zuigt de motor meer lucht aan en kan hij met meer lucht meer brandstof inspuiten voor een hoger vermogen.
een powerfilter heeft meer luchtdoorlaat als een *standaard filter.. is dat bij een powerfilter vaak wel meer als 3xdit, dat is dus 18cm^2 effectieve doorlaat. Behalve dat heeft een powerfilter ook minder weerstand dan een *standaard filter heb waardoor je luchtstroom (aanzuig) hoger ligt.