Veelgestelde vragen over kleppensysteem voor motorenEen kleppensysteem op een auto zorgt ervoor dat de auto luider wordt. Een kleppensysteem op een motor is bedoeld om de motor juist stiller te maken.
Geluiden zoals een geklapper of een ongewoon luid krassend geluid dat uit de motor komt, kunnen op problemen met de kleppen duiden. Een te grote of te kleine klepspeling is tevens akoestisch waarneembaar en kan door het achteraf bijstellen van de tuimelaars van de nokkenas worden gecorrigeerd.
In Nederland is een kleppensysteem legaal en je komt ook door de jaarlijkse APK keuring. Echter is het belangrijk om op te letten wanneer je naar andere landen gaat. Verschillende landen hebben een andere regelgeving betreft het maximale geluid dat een auto mag produceren.
Het systeem werkt vrij simpel. Er wordt een klep gemonteerd in de uitlaat die elektronisch verbonden is met een afstandsbediening. Wanneer u op de knop drukt roteert de klep en verandert de richting van de luchtstroom en het geluid naar een cut out of een bypass.
Te grote klepspeling zorgt ervoor dat de klep te laat en niet ver genoeg opengaat, waardoor er niet voldoende tijd is om de cilinder te vullen en te legen. Dit kan merkbaar zijn aan een tikkend geluid in het motorblok en vermogensverlies.
Hydraulische klepstoters: tikken
Een tamelijk eenduidig signaal van een defect is een duidelijk hoorbaar tikken van de de stoter direct na het starten van de motor - vooral bij een koude start. Het getik of geklapper houdt na een tijdje weer op.
Als je de klep zelf schoonmaakt, zal je dat weinig geld kosten. Maar komt het zover dat je de klep moet laten vervangen dan kan dat tussen de 1200 en 1500 euro kosten afhankelijk van het model en type auto.
De oorzaak van een verbrande klep is dat de temperatuur van de klepschotel te hoog is geworden. Dat kan doordat de klep niet goed sluit, bijvoorbeeld door te weinig klepspeling. Als de klep niet goed sluit kan deze zijn warmte niet goed kwijt aan de klepzitting. In dat geval is het probleem dus warmte-afvoer.
Kleppen moeten precies op het juiste moment open en ook weer dicht gaan willen we optimaal rendement uit de motor kunnen halen. De speling tussen de tuimelaars en klepstelen is dan ook nodig voor het kunnen uitzetten wanneer de motor warm wordt.
Het is verstandig om regelmatig de klepspeling te controleren en indien nodig af te stellen. Wat gebeurt er als de klepspeling te klein is. Als de klepspeling te klein is kan de klep open blijven staan waardoor er compressieverlies optreedt.
Eén of meerdere uitlaten
Sommige auto`s produceren meer uitlaatgas wat niet door één uitlaat past. Om die reden is er dan een tweede uitlaat onder de auto geplaatst. De gassen krijgen zo meer ruimte om te ontsnappen en dat verminderd de druk op het uitlaatsysteem.
Een innovatieve manier om uw uitlaat geluid aan te pakken is het aanbrengen van een sound booster voor uw auto. Een sound booster auto imiteert het geluid van een motor met meer volume en versterkt deze door middel van een speaker. Met een soundgenerator wordt het geluid gemaakt.
Het ontstaat doordat er te veel brandstof wordt ingespoten in het motorsysteem.De brandstof die dan nog vrijkomt wordt verbrand in de uitlaat of de turbo en dit veroorzaakt de knal. Dit te veel inspuiten van de brandstof is verboden, omdat het direct gevolgen heeft voor de uitstoot van het voertuig.''
Vuistregel is dat een motor geen bijgeluiden hoort te maken. Een tikkende motor, piepende motor, schrapend geluid in de motor, een bonkend geluid in de motor… Welk bijgeluid je ook hoort, het duidt op een probleem. Doorrijden is onverstandig en kan leiden tot motorschade en bijkomende kosten.
Het geluid wat je hoort zijn de kleppen, bij warme motor hoor je deze meer als bij koude motor. Tikkende kleppen hoor je vooral als de boel koud is. Niet goed en gewenst maar kan technisch weinig (minder) kwaad. Als de klepspeling te vast is hoor je de kleppen niet tikken.
In sommige gevallen kan een vervuilde EGR-klep ook leiden tot onregelmatig stationair draaien en een stinkende uitlaat. Al deze symptomen wijzen op een inefficiënt werkende motor en kunnen leiden tot hogere emissies. Technisch gezien kun je nog wel doorrijden met een kapotte EGR-klep, maar we raden dit sterk af.
De hete uitlaatgassen zorgen er voor dat de uitlaatkleppen sneller uitzetten dan de cilinderkop. Het gevolg is dat de klepspeling kleiner wordt dan de waarde die bij koude motor is ingesteld.
Wanneer bij een auto achter de typenaam 8V, 12V, 16V of 24V staat, wil dat zeggen dat de motor over achtereenvolgens 8, 12, 16 of 24 kleppen beschikt. De 'V' staat in deze afkorting voor 'valve' en dat betekent in het Nederlanders 'klep'. De kleppen van een motor zijn onder te verdelen in in- en uitlaatkleppen.
De kleppen bevinden zich doorgaans in de cilinderkop. In oudere motoren heeft iedere cilinder één inlaat- en één uitlaatklep, bij moderne motoren zijn er meestal twee inlaatkleppen en twee uitlaatkleppen per cilinder.
De in- en uitlaatkleppen worden aangedreven door de distributie en de nokkenas om ervoor te zorgen dat er verse lucht (en brandstof) de cilinder in komt en uitlaatgas de cilinder uit gaat. De inlaatklep is doorgaans groter dan de uitlaatklep om zoveel mogelijk mengsel de verbrandingskamer in te laten gaan.
De kleppen worden gekoeld en gesmeerd door de olie, dus indien je de klepdeksel verwijderd kan er olie uit je blok komen. Indien je motor op de middenbok staat zal de lekkage minimaal zijn en kun je zonder bijvullen weer gewoon gaan rijden. Dus of je de olie vervangt is aan jou.
EGR-klep defect symptomen
De motor start moeilijk. De motor loopt stationair niet meer regelmatig. De motor stottert of hapert tijdens een rit. Er komt zwarte rook uit de uitlaat.
Een EGR-klep krijgt te maken met vervuilde uitlaatgassen. Wanneer er sprake is van een niet-optimale verbranding zullen de uitlaatgassen sterker vervuild raken. Dit gebeurt vaak wanneer u de auto vaak voor korte ritjes gebruikt of bij veel file rijden.
Vervuiling treedt sneller op bij veel korte ritten en het rijden met een laag toerental. De levensduur van een EGR klep is doorgaans ongeveer 100.000 kilometer. U kunt de levensduur zelf aanzienlijk verlengen door de auto goed te onderhouden door de TOP Merkspecialist.