"De gierhoeksensor of draaisnelheidssensor wordt ook wel een yaw-sensor genoemd. Deze sensor maakt deel uit van het ESP-systeem. De sensor registreert de verdraaiing van het voertuig om de verticale as (gierbeweging)."
Gieren betekent 'draaien om je verticale as'. Een schip giert als hij niet op koers kan blijven. Een auto giert als hij om zijn (verticale) as draait. Let op: De Dwarsacceleratiesensor (G200) en de Giersensor (G202) zitten vaak samen in één behuizing.
Hij meet de hoek waaronder het stuurwiel is verdraaid. Het bereik van de sensor komt overeen met het aantal stuurwielomwentelingen van uiterst links naar uiterst rechts. De stuurhoeksensor geeft het stabiliteitsregelsysteem voortdurend informatie over de richting waarin de auto wordt gestuurd.
De stuurhoeksensor zit op het stuurhuis gemonteerd. De stuurhoeksensor geeft de verkregen informatie door aan de stuurbekrachtiging en het stabiliteitscontrolesysteem. Deze kunnen hierdoor hun werk doen.
Het ESP-systeem beschikt over sensoren op de wielen die 25 keer per seconde meten of de richting die het voertuig opgaat overeenkomt met wat de bestuurder van het voertuig aangeeft. Dit kan namelijk afwijken wanneer je te hard door een bocht gaat of plotseling moet uitwijken voor een hindernis op de weg.
ESC: systeem voor stabiliteitscontrole
ABS en ESC zijn dan wel twee verschillende systemen, maar ze hebben wel hetzelfde doel: jou de controle over het stuur laten behouden. ABS doet dat met behulp van lengtedynamica, terwijl ESC in de breedte werkt volgens de principes van dwarsdynamica.
ESP staat voor 'Electronic Stability Program' en het zorgt ervoor dat de auto niet snel gaat glijden op het moment dat je met de auto over wegen rijdt die de auto als problematisch kan ervaren. Als het lampje brandt dan geeft de auto aan dat ESP op dat moment actief is.
Bij steeds meer auto's is het van belang dat de stuurhoeksensor ingeleerd word. Dat wil zeggen dat de waardes vergeleken worden met wat ze officieel horen te zijn. Dan pas kan begonnen worden met het opnieuw instellen van de stuurhoeksensor.
Als basis voor een hoeksensor gebruiken we een potentiometer. Dit is een variabele weerstand waarbij de weerstand verandert kan worden door te draaien. Potentiometers worden in allerlei elektronische apparaten gebruikt als draaiknoppen, bijvoorbeeld als volumeknop in je stereo.
Een inductieve sensor is een sensor die werkt volgens het principe van veran- dering van impedantie. Een oscillerende kring (circuit), bestaand uit een spoel en condensator, genereert een hoogfrequent elektromagnetisch veld dat aan de kop (in de spoel) van de sensor wordt uitge- zonden.
De dode hoek sensor waarschuwt als er iemand in je dode hoek zit. Door middel van sensoren die achter in de bumper van de auto zitten kan het verkeer detecteren. Zodra er iemand in de dode hoek zit gaat er een lampje branden op de buitenspiegel zodat je weet dat er iets in de dode hoek zit.
Dit systeem maakt gebruik van een dode hoek sensor links en rechts die achter het achterwiel in de zijkant van de bumper gemonteerd wordt. Tijdens inhalen, parkeren, of ingehaald worden kijken de sensoren in de dode hoeken of er een ander voertuig, object, fietser, wandelaar, muurtje, pilaar e.d. aanwezig is.
Hoe werkt een dode hoek spiegel? U monteert de spiegel op uw bestaande (zij)spiegel of vervangt uw oude spiegel met een nieuwe complete dodehoekspiegel. De spiegel stelt u naar wens in, door te draaien of te kantelen. Er zijn verschillende soorten, vormen en maten.
ABS bestaat uit vier onderdelen: sensoren, kleppen, een pomp en een regelunit. Vooral de sensoren kunnen vuil worden, waardoor ze de rotatiesnelheid van een wiel niet goed meer kunnen meten. Dan zal het ABS-lampje op het dashboard gaan branden. Schoonmaken van de sensoren is meestal de remedie.
Het EPC lampje staat voor Electronic Powertrain Control. Zodra de computer, die de werking van de motor regelt, een storing in de aandrijving (Powertrain) ontdekt, stuurt deze het EPC lampje aan. Gebeurt dit, ga dan zo snel mogelijk met je auto langs de dealer om het een en ander te laten controleren.
Als het ABS lampje brandt dan wordt dit vaak veroorzaakt door: te weinig remvloeistof of een defecte ABS-sensor of een storing in de ABS-module. Het kan ook voorkomen dat de hydraulische pomp versleten is of de ABS die handmatig is uitgezet.
De stabiliteitsregeling ESC ((Electronic Stability Control)) helpt u voorkomen dat de wielen doorslippen en verbetert de tractie van de auto.
Hoe werkt traction control (TRC)?
Dit wil zeggen dat de motor zal ingrijpen als de sensoren spinnende wielen registreren. Dit ingrijpen zal worden gedaan door razendsnel het motorvermogen automatisch terug te draaien. Hierdoor zal de motor dus precies het vermogen leveren wat de wielen kunnen overbrengen op de weg.
Alcoholslotprogramma (ASP)
Het bestaat uit een alcoholslot in de auto en een begeleidingsprogramma. – Voor gewone bestuurders is het ASP verplicht als ze worden aangehouden met meer dan 1,3 promille alcohol in hun bloed.
Ook bestelwagens, bussen, autocars, tractoren, zelfs personenwagens, hebben een dode hoek. Het is wel zo dat de oppervlakte van de dode hoek rondom een vrachtwagen het grootst is. Dat heeft vooral te maken met de zithoogte van de bestuurder en minder met de lengte van het voertuig.
De spiegelafstelplaats bestaat uit getekende vakken op bijvoorbeeld een parkeerplaats die de verplichte zichthoeken van de spiegels laten zien. Op deze spiegelafstelplaats stelt de chauffeur de spiegels aan de rechterzijde van de vrachtwagen juist af zodat ongevallen voorkomen kunnen worden.
Met Side Assist, op onze oudere modellen ook wel Blind Spot Sensor genoemd, heb je een extra paar ogen om de dode hoek mee in de gaten te houden. Het systeem helpt je om het inhalende verkeer te detecteren. Zit er iemand naast je op de andere rijbaan? Dan licht er een lampje op in je spiegel.
De zelfklevende spiegel kan eenvoudig in de rechterhoek van de linker buitenspiegel geplakt worden. De dodehoekspiegel is verstelbaar en kan nadat deze geplaatst is nog aangepast worden.
Maar daarnaast bieden de meeste vestigingen ook het inbouwen van parkeersensoren aan. Dit kan worden gedaan bij iedere auto. Vanzelfsprekend gebeurt dit met dezelfde expertise als bij de trekhaakmontage. Het inbouwen van parkeersensoren kan binnen een dag.