Compressietest geeft conditie van motor weer. Om een idee te krijgen in de conditie van een motor kun je een compressietest laten uitvoeren. Bij een goed blok is de druk in de cilinders hoog. Als er slijtage is opgetreden zal de compressiemeter dus minder druk weergeven.
Hoe werkt compressie meten bij diesel motoren
Nadat de motor is opgewarmd zet je hem uit en verwijder je de injector van de te meten cilinder. Stop de compressiemeter in dat injectiegat, trap het gaspedaal in en laat de startmotor een keer of 5 rondgaan. Je kunt nu de compressie van de cilinder aflezen op de meter.
De compressieverhouding (CV) van een verbrandingsmotor is de vaste verhouding tussen het slagvolume + de inhoud van de verbrandingskamer enerzijds en het volume van alleen de verbrandingskamer anderzijds.
De compressieverhouding kan niet zomaar verhoogd worden; door de hogere compressie-einddruk bestaat de kans op pingelen. De brandstof ontbrandt door de hogere druk en temperatuur al eerder dan de bedoeling is.
In een dieselmotor kan de druk oplopen tot 35-40 bar, in een benzinemotor zal dit eerder 14-15 bar zijn. Omdat het hier gaat over grotere drukken moet de meter stevig vast zitten om lekken te voorkomen maar vooral om de hoge druk in de cilinder aan te kunnen.
Vaak zijn de eerste symptomen een constant verlies van koelvloeistof en / of motorolie. Een snelle stijging van de motortemperatuur en witte rook uit de uitlaat behoren ook tot vaak voorkomende symptomen. Verdikte koelvloeistof is een duidelijke indicatie van een defecte cilinderkoppakking.
Compressietest geeft conditie van motor weer. Om een idee te krijgen in de conditie van een motor kun je een compressietest laten uitvoeren. Bij een goed blok is de druk in de cilinders hoog. Als er slijtage is opgetreden zal de compressiemeter dus minder druk weergeven.
Compressie-einddruk:
Tijdens de compressieslag zijn de inlaat- en uitlaatklep gesloten en beweegt de zuiger omhoog. De aanwezige lucht (of het lucht-/brandstofmengsel) wordt daardoor samengeperst. Zodra de zuiger het BDP (bovenste dode punt) bereikt heeft, wordt de maximale compressiedruk bereikt.
De slaglengte wordt bepaald door de krukas. Uit de slag en de boring kan de cilinderinhoud van een motor of zuigerpomp worden berekend. Een motor waarvan de slag (gebruikelijk uitgedrukt in millimeters) groter is dan de boring, wordt aangeduid als 'lange slag motor'.
Pingelen ontstaat doordat er een ongecontroleerde zelfontbranding ontstaat vooraleer de zuiger zijn bovenste dode punt (BDP) bereikt heeft. Door deze vervroegde drukontwikkeling op de zuiger zal deze de neiging hebben om de krukas in de tegengestelde richting te laten draaien.
Comprimeren betekent: samendrukken. Compressie betekent dus: samendrukking. De inlaatlucht wordt tijdens de compressieslag in de verbrandingsruimte (compressieruimte) samengedrukt.
5 bar comp zou genoeg moeten zijn, normaal zit je rond een 8 bar.
Oppervlak x slag x aantal cilinders = slagvolume.
Het gebruik van benzine met een normaal octaangetal (95) hangt af van de compressiedruk. Hoe hoger de compressiedruk hoe hoger het octaangetal moet zijn. Bij een compressieverhouding boven 9,5:1, met een bijbehorende druk van 12,7 bar is het raadzaam over te gaan op een benzine met een octaangetal 98.
Compressie verlies verhelpen
In veel gevallen wordt compressie verlies veroorzaakt door vastzittende zuigerveren of versleten zuigerveren. Doordat zuigerveren versleten zijn ontstaat er ruimte, hierdoor treedt er compressie verlies en olieverbruik op.
Onze 2CV-motoren hebben een relatief hoge compressie van 1:8,5.
Aan het eind van deze slag sluit de uitlaatklep zich weer. De inlaatklep zal zich openen voor een nieuwe slag en een nieuwe werk- cyclus. Het resultaat van dit hele arbeidsproces is dat de krukas van de motor gaat draaien, samen met het vliegwiel. De krukas moet twee keer ronddraaien om één keer arbeid te verrichten.
Een krukas is een as die voorzien is van een of meer krukken (excentrisch geplaatste assen), die een op en neer (heen en weer) gaande beweging omzet in een roterende (draaiende) beweging, of omgekeerd. Een krukas kan uit één stuk gesmeed of gegoten zijn, of samengesteld zijn uit afzonderlijke onderdelen.
De slag is de afstand, die de zuiger van een draaiende motor in de cilinder tussen ODP en BDP (of omgekeerd) aflegt. Wat doet het? De slag bepaalt in hoge mate de gemiddelde zuigersnelheid. Het vierslagproces bestaat uit de inlaatslag, de compressieslag, de arbeidsslag en de uitlaatslag.
Het principe is simpel; een cilinder met de zuiger op het bovenste dode punt met beide kleppen gesloten dient luchtdicht te zijn. Door het injecteren van een afgemeten hoeveelheid lucht in elke cilinder en de snelheid van de lekkage te controleren, kan de conditie van het gesloten systeem worden geïdentificeerd.
De Compressie druk bij buitenboordmotoren ligt rond de 10 Bar. Meten compressie; Bij benzine motoren is de compressie bij koude motor niet interessant , dit in tegenstelling tot diesel motoren.
6,5 bar voor een tweetakt is helemaal geen rare waarde. Vergeet niet dat een tweetakt pas compressiedruk op gaat bouwen als de zuiger voorbij de uitlaatpoort omhoog gaat.
Compressieverlies heeft een mechanische oorzaak. De schade in de cilinder kan ernstiger worden, de kans is reëel dat het spoedig definitief afgelopen kan zijn met de motor. De katalysator krijgt het ook te verduren van de onverbrande benzine die er doorheen gaat, en zal geen lang leven zijn beschoren.
Als je de klep zelf schoonmaakt, zal je dat weinig geld kosten. Maar komt het zover dat je de klep moet laten vervangen dan kan dat tussen de 1200 en 1500 euro kosten afhankelijk van het model en type auto.