Budgetbeheer betekent dat een instantie uw geld beheert. Dat kan vrijwillig of de gemeente kan het verplichten. Budgetbeheer is bedoeld om schulden te voorkomen.Of om ervoor te zorgen dat schulden niet groter worden.
Het doel van budgetbeheer is het garanderen dat betalingen tijdig gedaan worden en dat er geen (nieuwe) schulden of betalingsachterstanden ontstaan. Dit heeft minimaal betrekking op huur/hypotheek, nutsvoorzieningen en wettelijk verplichte verzekeringen.
Budgetbeheer is betrouwbaar als je kiest voor een instantie die voldoet aan de kwaliteitseisen die gesteld worden voor budgetbeheer en deze kwaliteiten waarborgt. Aktiva voldoet aan deze eisen en toont dit jaarlijks aan bij de rechtbank.
Met budgetbeheer brengen we orde op geldzaken en proberen we te zorgen dat eventuele schulden niet verder oplopen. Budgetbeheer kun je zelf aanvragen. Daarentegen wordt bij bewindvoering een bewindvoerder aangesteld door de kantonrechter.
Vrijwillig budgetbeer is een vorm van hulpverlening waarbij een cliënt zelf inziet dat hij of zij hulp nodig heeft bij het beheren van de inkomsten en daarom zelf een volmacht geeft aan een instantie of hulpverlener voor het beheren van zijn of haar financiën.
U stuurt een brief aan uw budgetbeheerder waarin u aangeeft dat u uw financiën weer zelf wilt beheren. U kunt budgetbeheer namelijk alleen schriftelijk stopzetten. Een mondelinge mededeling is niet voldoende. Geef daarbij aan vanaf wanneer u de financiën weer zelf wilt doen.
Wettelijk minimum leefgeld
Indien het budget het toelaat, wordt er wel rekening gehouden met een normbedrag van 40 euro per week voor de eerste persoon. Voor elk extra gezinslid komt er nog 10 euro bij. Voor een tweepersoonshuishouden geldt dan dus een normbedrag van 50 euro per week.
Het inkomen van de cliënt wordt bij budgetbeheer op een aparte rekening gestort. Van deze rekening worden de vaste lasten betaalt door de bewindvoerder. Onder vaste lasten vallen alle betalingen die samenhangen met de woning en ook het aflossen van de schulden.
Om toelating tot de schuldsanering te krijgen moet uw schuld dusdanig hoog zijn dat er voor u geen uitweg meer mogelijk is. Een exact bedrag hoeveel schuld u moet hebben is daarom niet te noemen dit is namelijk geheel afhankelijk van uw maandelijkste inkomsten en de hoogte van uw schuld.
Kijk op de websites van Schuldhulpmaatje , Humanitas en het Netwerk Thuisadministratie voor vrijwilligers in jouw buurt. Je kunt ook gebruik maken van FiKks: dit is een app waarmee je een 'buddy' kunt zoeken die jou kan helpen met geldvragen en met een overzicht van inkomsten en uitgaven.
Een bancaire volmacht kunt u gratis regelen bij uw eigen bank. Nadat u uw handtekening heeft gezet, is de volmacht direct geldig. Sommige banken kunnen ook bij u thuis komen om de volmacht te regelen. Naast de bancaire volmacht bestaat er ook een algemene volmacht voor het regelen van al uw financiële zaken.
Bij budgetbegeleiding beheer je zelf budget. Je wordt wel hierbij in raad en daad bijgestaan door een maatschappelijk werker. Je ontvangt dus zelf je inkomsten en voert zelf alle betalingen uit.
Als iemand van 18 jaar of ouder niet meer goed voor een deel of het geheel van zijn geldzaken kan zorgen, kan de rechter een bewindvoerder benoemen die deze geldzaken beheert. De rechter controleert of de bewindvoerder dat goed doet. Bewind regelen en wijzigen zijn procedures die vallen onder het civiel recht.
Minnelijk traject schuldhulpverlening
Bij een minnelijk traject probeert de gemeente uw schulden te regelen met al uw schuldeisers. De gemeente kan hiervoor ook een schuldhulpverlener inschakelen. Een minnelijk traject betekent dat de schuldeisers vrijwillig meewerken aan een schuldregeling.
Volgens het Nibud ben je als gezin van 4 personen per maand zo'n 660 euro kwijt aan boodschappen. Dat komt neer op een ruime 150,- per week. Je kunt de tabel van het Nibud gebruiken om te bepalen wat voor jou een reëel bedrag is aan boodschappen.
Er bestaan geen wettelijke minimale eisen aan het te verstrekken leefgeld, een bewindvoerder zal echter wel begrijpen dat u geld nodig heeft om te leven en u zoveel mogelijk ondersteunen hierbij. Ik krijg geen of minder leefgeld mag dit? JA, in principe is het mogelijk dat u geen leefgeld krijgt.
Schulden die zijn ontstaan ná 1 januari 2021. Schulden die vóór 31 december 2020 zijn afbetaald. Schulden die betrekking hebben op uw werkzaamheden vanuit uw rol als werkgever. Schulden en boetes die het gevolg zijn van ernstig misbruik (opzet/grove schuld).
Bewindvoering stopt alleen vanzelf bij tijdelijk bewind, als de betrokkene overlijdt of als het bewind overgaat in curatele. In alle andere gevallen kunt u in een verzoek de kantonrechter vragen het bewind te stoppen. De kantonrechter kan dit ook zelf aan de bewindvoerder en de betrokkene voorstellen.
Hoe lang duurt een collectieve schuldenregeling? Deze regeling kan maximum 7 jaar duren. Na deze regeling ben je schuldenvrij. In uitzonderlijke gevallen kan het zijn dat er een deel of alle schulden worden kwijtgescholden.
Zodra het incassobureau is ingeschakeld, heb je geen contact meer met de schuldeiser. Alles loopt dan via het incassobureau. Het incassobureau brengt kosten in rekening. Die moet jij betalen en dat bedrag komt nog bovenop het bedrag dat je schuldig bent.
Maak daarvoor een afspraak met een schuldhulpverlener van de afdeling Schuldhulpverlening van uw gemeente. Bel met het gratis telefoonnummer 0800 – 8815, zij verbinden u door met de gemeentelijke schuldhulpverlening. U kunt het adres van uw gemeente ook vinden op deze pagina van overheid.nl.
Budgetbegeleiding is gratis en vrijwillig.
Het doel van dit aanbod is dat je jouw financiële situatie na verloop van tijd volledig zelf in handen kan nemen. Budgetbegeleiding kan gecombineerd worden met het aanbod schuldbemiddeling.