Een bobine maakt onderdeel uit van je auto. Het is een soort transformator die helpt bij het proces van het ontsteken van een verbrandingsmotor. De bobine zet laagspanning die door het systeem loopt om in hoogspanning. Door deze hoge spanning kan een verbrandingsmotor ontsteken.
Het is aan te raden om de auto zoveel mogelijk te laten staan tot de reparatie. Als de bobine niet goed werkt, kun je onverbrande benzine in de katalysator krijgen. Deze kan hierdoor stuk gaan. Als je toch met de auto gaat rijden, houd de motorbelasting dan zo laag mogelijk.
Wanneer een bobine niet meer goed werkt, zal de laagspanning niet meer worden omgezet in hoogspanning en zal hij minder of zelfs helemaal geen vonken meer afgeven. Dan zullen de cilinders niet gaan draaien en zal de motor natuurlijk niet aanslaan.
Er bestaan veel verschillende bobines. Daarom is het lastig aan te geven hoe hoog de kosten zijn voor het vervangen van een bobine, dit kan verschillen per merk en type auto. De kosten voor het laten vervangen kunnen dus verschillen tussen de 100 en 300 euro.
De Wegenwacht meldt dat één van de vier individuele bobines er zo maar mee kan ophouden, waardoor de motor op drie cilinders gaat lopen. Niet mee doorrijden en als er snel aan een bobine is te komen, kan de Wegenwacht dit ter plekke herstellen.
Als je bobine goed werkt zul je blauwe vonken zien op de elektrode van de bougie als de auto word gestart, Als je geen blauwe vonk ziet kan je bobine stuk zijn. Deze moet je dan vervangen.
Zet de multimeter aan, stel de multimeter in op weerstand meten en laat de twee pinnen contact maken met de buitenste contacten. Schrijf de meting op - dit is de weerstand van de primaire spoel. Bij sommige nieuwere bobines zijn de contactpunten anders geplaatst.
Kosten bougies vervangen
Het laten vervangen zal bij een garage vaak tussen de € 100 en € 200 kosten. Hoeveel dit daadwerkelijk kost is afhankelijk van het type auto dat u heeft en het type bougie. Het zelf vervangen is echter een stuk voordeliger, u hoeft namelijk niet de montage uren te betalen.
Onder de motorkap van oude auto's zit vaak nog 1 bobine die alle bougies de hoge spanning geeft die nodig is voor een mooie vonk. Tegenwoordig levert 1 bobine aan 2 bougies de benodigde spanning of er zit op elke bougie een aparte bobine gemonteerd.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Rijd je in een moderne Opel Corsa dan is de kans groot dat een bobine meer kost in vergelijking met oudere bobine's. De kosten om een bobine te vervangen liggen tussen de 120 en 180 euro, afhankelijk van de bobine die je nodig hebt en hoeveel arbeid er nodig is om de bobine erin te plaatsen.
Kun je blijven rijden met kapotte bougies? Wanneer u denkt dat een of meerdere van uw bougies defect zijn, is het slim om dit zo snel mogelijk te laten repareren. Weliswaar kunt u zolang niet alle bougies kapot zijn nog blijven doorrijden, maar dit is niet bevorderlijk voor de staat (en waarde) van uw auto.
Versleten bougies kun je gemakkelijk herkennen, want ze veroorzaken tijdens het rijden duidelijke symptomen: de motor hapert of draait onrustig. het motorstoringslampje gaat branden. de auto trekt niet zo snel meer op.
Ik zou in ieder geval voor een bekend merk als Bosch, BERU of NGK kiezen. Controleer wel even wanneer de bougies voor het laatst vervangen zijn. Bougies met een hoge overgangsweerstand kunnen de oorzaak van de defecte bobine zijn.
Bobine-ontsteking:
De primaire spoel (aan de contactslot kant) heeft weinig windingen van dik draad. De secundaire spoel heeft heel veel wikkelingen van dun draad. Op de primaire spoel staat een spanning van 12 volt. Door deze primaire spoel wordt een stroom gestuurd van 3 tot 8 Ampère.
Bougies en bobine hebben massa nodig
Vonkt de bougie niet, probeer dan een nieuwe bougie en kijk of die wel vonkt op dezelfde manier. Als de bougie wel vonkt dan weet je zo goed als zeker dat je geen elektrisch probleem hebt. Geeft je bougie geen vonk en een nieuwe bougie ook niet dan is het zaak verder te gaan zoeken.
Neem een multi meter en zet deze op weerstand meten, op 20 K is goed. Raak nu met 1 van je pennen de bovenkant aan van de bougie, waar dus de bougiekabel op zit. Raak nu met de andere pen de elektrode van de bougie aan. Lees nu de waarde op de multimeter.
Met een multimeter. Hou de ene pen tegen je carter, en de ander op de draad welke aan je ontstekingsspoel hangt. Je zou een weerstand ongeveer tussen de 170 en 250 Ohm. Meet je een oneindige weerstand heb je misschien geluk, en is het slechts een draadbreuk.
Je meet de kabel door de twee draden van je multimeter aan te sluiten op de bougiekabel, 1 aan de ene kant de andere aan de andere kant. De langste kabel heeft natuurlijk meer weerstand dan de kortste kabel. Als je de langste kabel meet zou deze maximaal ongeveer 15000 ohm aan weerstand moeten geven.
je meet met de ohmmeter tussen de kern en de bougiekabel daar moet hij hoogohmig zijn dan is dat je secundaire spoel. en je meet tussen het kleine draadje en het metaal die waarde moet laagohmig zijn.
Rijd je in een moderne Opel dan is de kans groot dat een bobine meer kost in vergelijking met oudere bobine's. De kosten om een bobine te vervangen liggen tussen de 120 en 180 euro, afhankelijk van de bobine die je nodig hebt en hoeveel arbeid er nodig is om de bobine erin te plaatsen.
De bougie is een onderdeel van het ontstekingssysteem van een verbrandingsmotor. De bougie ontsteekt het samengeperste lucht-brandstof mengsel in de verbrandingsmotor door middel van een elektrische vonk.
een bougie kan in principe binnen een minuut wel stuk gaan.. alleen al door bijv. verkeerd starten , maar kan ook andere oorzaken hebben zoals bijv. verkeerd afgesteld, versleten en/of slechte andere onderdelen die ervoor zorgen dat de bougie kapot gaat , of zoals hierboven , een verkeerd type bougie gebruiken...