Een bliksemafleider bevindt zich veelal op de hoogste gedeeltes van een gebouw Waneer er een blikseminslag plaats vindt zorgt de bliksemafleiding ervoor dat de stroom op een veilige manier naar de aardbodem wordt geleid middels de aarding van een aardpen.
Met een bliksemafleider wordt voorkomen dat de stroom zich via een alternatieve weg door het gebouw leidt, wat kan leiden tot brand of ernstige (stroom)schade aan apparatuur. Een bliksemafleider zorgt er bij een blikseminslag voor dat de stroom een veilig pad naar de bodem vindt.
Bliksemafleider niet nodig
De kans op directe blikseminslag is voor de meeste woningen in Nederland erg klein. Een zonne-energiesysteem op het dak vergroot die kans ook niet. Samen met de zonnepanelen een bliksemafleider installeren is dan ook niet nodig.
Ja, bliksem kan inslaan op uw zonnepanelen. Als de bliksem inslaat op uw woning, is dit normaal gesproken op het hoogste punt van uw woning. In de meeste gevallen zal de bliksem niet inslaan op uw zonnepanelen als u een schuin dak heeft.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn nieuwbouwwoningen niet standaard voorzien van bliksemafleiding. Wel zijn alle woning opgeleverd na de jaren 70 standaard voorzien van een aardpen maar dit is heel iets anders dan bliksemafleiding.
Als je auto door bliksem is getroffen, hoef je geen lantaarnpaal of vangrail aan te tikken om hem te ontladen. Het casco van een auto werkt namelijk als een kooi van Faraday, waardoor de stroom via het dak en de zijkanten naar de grond wordt geleid.
De negatieve, zware hagelkorrels verzamelen zich onderaan de onweerswolk. De positieve, lichtere ijsdeeltjes zitten bovenaan in de wolk. Dit zorgt voor een spanningsverschil in de wolk. Wanneer dit spanningsverschil groot genoeg is, ontstaat er bliksem.
Waar worden de bliksemafleiders geplaatst? De bliksem afleiders worden geplaatst op het hoogste punt van het huis of pand het platte bitumen dak of uw schuine dak met dakpannen. Denk hierbij aan het dak of de schoorsteen en worden door een dakdoorvoer naar de meterkast toegeleid.
In 1752 vond Benjamin Franklin de bliksemafleider uit door een vlieger op te laten.
Interne bliksembeveiliging
Met de interne LPS moet worden voorkomen dat gevaarlijke vonkvorming optreedt binnen het te beveiligen object, die het gevolg is van bliksemstroom die loopt in de externe LPS (of in andere geleidende delen van het object).
Onweer ontstaat door wrijving tussen sterk stijgende warme lucht en sterk dalende koude lucht. In onweerswolken stromen sterk stijgende warme lucht en sterk dalende koude lucht vlak langs elkaar met snelheden van maximaal honderd kilometer per uur.
Wij starten meestal met een inspectie interval van 2 jaar. De inspectie interval kan in de toekomst bijgesteld worden aan de hand van de uitgevoerde inspecties.
De bliksem kiest de gemakkelijkste weg en slaat in waar het elektrische veld het grootst is. Zo goed als alles geleidt stroom beter dan de lucht, dus slaat de bliksem vaak in op het hoogste punt. Ook ijzeren constructies geleiden erg goed en trekken dus de bliksem aan.
In een huis ben je ook redelijk veilig, mits je niet in de buurt van koperen leidingen of elektrische kabels bent. Ook schijnt douchen en badderen een afrader te zijn. De kans dat je geraakt wordt door de bliksem is gemiddeld 1 op 2 miljoen.
Schuil nooit onder een boom. Omdat bomen bliksem aantrekken, is schuilen onder een boom heel gevaarlijk. Vooral onder een alleenstaande boom, langs een bosrand of in de buurt van een metalen afrastering is de kans te worden getroffen relatief groot.
Bliksem is een elektrische ontlading in de atmosfeer die gepaard gaat met donder. De ontlading kan optreden doordat een groot potentiaalverschil is opgebouwd door ladingscheiding. Deze ladingscheiding kan optreden in onweersbuien, maar ook bij vulkaanuitbarstingen.
Gebruik in geen geval een paraplu, of loop niet rond met vislijnen. Schuil dus het beste binnen, in huis, met de ramen gesloten. Ook een auto biedt bescherming: het metalen koetswerk is een zogeheten kooi van Faraday die de elektriciteit aan de buitenkant houdt. Wie niet kan schuilen, hurkt best op de grond.
Het lijkt een klassiek fabeltje, maar het is toch echt waar: vermijd contact met stromend water. Slaat de bliksem dichtbij in, dan zoekt de stroom een uitweg langs leidingen. Dus niet alleen een douche en een bad kunnen gevaarlijk zijn, of kranen in het algemeen, maar ook radiatoren. Fietsen.
Vermijd contact met stromend water
Je vermijdt best alle contact met stromend water. Dus: niet douchen, geen bad nemen, je handen niet wassen en de afwas of handwas moeten ook maar even wachten. Water is een uitstekende geleider voor stroom, vandaar.
Trek de stekkers uit de stopcontacten en ontkoppel de kabel van radio en televisie. Sta niet te dicht bij de schouw. Beter ook geen bad of douche nemen en kranen, en radiatoren en wasmachines niet aanraken. En zorg vooral voor een backup van al je computergegevens!
Houd ramen en deuren gesloten, bliksem wordt aangetrokken door tocht. Blijf uit de buurt van koperen leidingen en elektrische kabels. Haal alle stekkers uit het stopcontact (dus niet bellen met een telefoon die in het stopcontact zit). Ga niet douchen of in bad, vermijd bij voorkeur contact met stromend water.
Bijna alle commerciële vliegtuigen worden gemiddeld één tot twee keer per jaar geraakt door bliksem. Vaak merk je dit als passagier of piloot niet eens. De bliksem kan namelijk niet inslaan, omdat het vliegtuig niet in contact staat met de aarde, waardoor het de stroom niet doorgeeft aan de grond.
Hoewel de banden van de fiets van rubber zijn, en rubber geleidt niet, is fietsen sterk af te raden. Sterker nog, zit u op de fiets en gaat het onweren, zet dan de fiets ergens neer en ga lopend verder. Dit geldt ook voor de brommer, motor en e-bike.