In het boek 'Wat doen we met de spullen?' doet journalist Dick Wittenberg verslag van de afwikkeling van Jo's erfenis. Het is een prachtig, intiem relaas geworden van een periode, waarin ruimen en rouwen voor de kinderen van Overdijk hand in hand gingen.
Als het gaat om de spullen in de categorie 'weggeven of verkopen' is er een aantal opties waar je uit kunt kiezen: geef het aan familie of vrienden, doneer het of verkoop het aan bijvoorbeeld een kringloopwinkel. De spullen die je niet meer wilt behouden kan iemand anders misschien wel goed gebruiken.
Intussen stijgt het aantal spullen dat mensen kopen nog steeds. In 2017 had elke Nederlander boven de 16 jaar gemiddeld 173 kledingstukken, blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam en MVO Nederland. Bijna een kwart daarvan werd nooit gedragen.
Het gaat dan om bankafschriften, belastingpapieren en mogelijk correspondentie over de zorgtoeslag. Bij andere officiële papieren, zoals jaarrekeningen van gas, water en licht, salarisstrookjes, huurovereenkomsten of verzekeringen, is 2 jaar voldoende.
Dus meubels bij meubels, linnengoed bij linnengoed, servies bij servies enzovoort. Zo behoud je structuur en kun je het makkelijker wegbrengen naar bijvoorbeeld de kringloop. Ga daarna met de nabestaanden door alle spullen en bedenk of je die (1) zelf wilt houden; (2) wilt weggeven of verkopen; en (3) weg wilt doen.
Voor het ontruimen van een gemiddelde eengezinswoning liggen de kosten rond de €800,- tot €2.000,-. Voor een grote woning met meer dan 3 slaapkamers moet je rekening houden met prijzen tussen de €1.000,- tot €2.500,-. Hoe meer kamers en hoe meer spullen, des te hoger de kosten.
Sommige gemeente accepteren geen bouw en sloopafval. U kunt ook een afspraak maken om het op te laten halen door de gemeentedienst. Dit kost vaak geld en u moet het lang van te voren aangeven. U kunt er ook voor kiezen om een container te laten plaatsen op de locatie van het leeg te maken huis.
Voor particulieren geldt geen wettelijke bewaarplicht. Maar voor naheffingen door de Belastingdienst is het slim om uw administratie 5 jaar te bewaren.
Het beleid ten aanzien van ontruimde spullen verschilt per gemeente. De spullen worden nu vaak door de deurwaarder op straat geplaatst, waarna de meeste gemeenten ervoor zorgen dat de spullen worden afgevoerd en opgeslagen en na enige tijd worden teruggegeven of vernietigd.
Het huis is gezamenlijk eigendom na overlijden
Als de langstlevende ouder overlijdt, erven de gezamenlijke kinderen de woning en hypotheeklening. Zolang de nalatenschap onverdeeld blijft, zijn de kinderen samen eigenaar van het voormalig ouderlijk huis. En zij zijn gezamenlijk aansprakelijk voor de hypotheeklening.
Ouders mogen zelf beslissen over hun eigendommen. Wil je dus je huis of appartement verkopen, doe gerust! Ook de inkomsten uit die verkoop zijn voor jullie zelf. Het is aan jullie om te bepalen wat ermee gebeurt.
U mag als meerderjarige inwonende wees (18 t/m 27 jaar) in de huurwoning van uw overleden ouder(s) blijven wonen. Voorwaarde is dat de woning bij de grootte van uw huishouden en inkomen moet passen. Is de woning bijvoorbeeld te groot of te duur? Dan mag u maximaal 2 jaar in uw ouderlijke woning blijven wonen.
Je kunt zelf gaan beleggen, maar je kunt ook samen met de beleggingsexperts van je bank gaan beleggen. Of je kunt je beleggingen laten beheren door je bank. Beleggen is niet zonder risico's. De waarde van het vermogen dat je inlegt kan dalen.
De kosten van een woningontruiming
Meestal variëren de kosten van € 200 tot € 2.500. De debiteur (de huurder van het pand dat wordt ontruimd) moet de kosten van de ontruiming betalen.
De rechter stopt uw huurcontract vaak bij een huurachterstand van 3 maanden of meer. Of als u regelmatig te laat betaalt. Als de rechter uw huurcontract stopt, moet u uw huis uit.
Het allereerste dat moet gebeuren, is het overlijden melden aan de huisarts, naasten, uitvaartverzorger en de gemeente waarin je dierbare is overleden. Als je de uitvaart bij ons regelt, doen wij aangifte van overlijden voor jou en regelen de Akte van Overlijden. Zodat jij je kunt richten op de uitvaart.
Bij andere officiële papieren, zoals jaarrekeningen van gas, water en licht, salarisstrookjes, huurovereenkomsten of verzekeringen, is twee jaar voldoende.
Als particulier heb je geen wettelijke bewaartermijn voor bankafschriften. Je bent niet verplicht om ze te bewaren. Toch is het wel verstandig om je bankafschriften minimaal 5 jaar te bewaren. De Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen.
Een Amerikaan heeft gemiddeld 300.00 spullen in zijn huis, weten we uit onderzoek. Bij de gemiddelde Nederlander is het vast niet heel veel anders. Van spullen kan je enorm blij worden.
Grote kans dat je minder kleding, accessoires, boeken en andere spullen zult kopen als je eenmaal begint met ontspullen. En dat bespaart een heleboel geld. Daarnaast kan ontspullen nog op een andere manier geld opleveren. Misschien huur jij wel een opslagruimte, omdat je zoveel spullen hebt.