Voor een korte vlucht van twee of drie uur heb je vaak al genoeg aan één boek of een puzzelboekje, maar voor langere vluchten wil je misschien wel wat andere dingen meenemen. Neem bijvoorbeeld een tablet mee en zet hier allemaal films, muziek, en spelletjes op, of ga een reisgids over jouw bestemming doorlezen.
De vliegtijd naar Bali in Indonesië met een rechtstreekse vlucht duurt gemiddeld 12 uur.
Dat is waarom je vooral bij een lange vliegreis het beste een joggingbroek aantrekt met een t-shirt in plaats van jeans en een blazer. Een losse en rekbare broek is het beste voor een comfortabele zithouding in het vliegtuig. Neem wel een warme trui of jas mee, want het is vaak best fris in het vliegtuig.
De temperatuur in het vliegtuig kan sterk verschillen. Buiten het vliegtuig kan het namelijk -27 graden zijn, maar ook wel -15 graden. Het heeft effect op de warmte binnenin het vliegtuig. Lange vluchten zijn nooit erg ideaal, maar je kunt je het beste er maar goed op voorbereiden.
Als langeafstandsvlucht wordt beschouwd een afstand van meer dan 3.000 km en een vliegtijd van meer dan drieëneenhalf uur.
De kortste lijnvlucht verbindt de Orkney-eilanden Westray en Papa Westray bij Schotland, een afstand van maar liefst drie(!) kilometer. De Schotse luchtvaartmaatschappij Loganair vliegt al ongeveer 50 jaar tussen deze twee kleine Schotse eilanden, wat het de kortste commerciële vlucht ter wereld maakt.
Voor mooie bestemmingen hoef je geen 4 uur te vliegen. Ook na 2 of 3 uurtjes vliegen ben je al aan de Middellandse Zee. In Spanje, Frankrijk of Italië. Of zelfs Griekenland of Malta, of de aan de Atlantische Oceaan gelegen Algarve.
Zo betaal je voor een lange vlucht met een prijsvechter in Nederland gemiddeld 13,55 euro per 100 kilometer. Voor een korte vlucht loopt dat zelfs op naar 73,56 euro. Gemiddeld betaal je voor vluchten die je boekt vanuit Nederland 50,10 euro per 100 kilometer.
Qantas vliegt al van Londen naar het West-Australische Perth, een vlucht die bijna 17 uur duurt. De langste vlucht wordt nu nog uitgevoerd door Singapore Airlines, dat in iets minder dan 19 uur vliegt van Singapore naar New York.
Dit komt door een zuurstoftekort (dat heet hypoxie). Een medische aandoening die optreedt als iemand te weinig frisse lucht binnenkrijgt. Iets wat hypoxie kan veroorzaken is een overhitte cabine. Dat is dus de reden dat vliegtuigen onder gemiddeld temperatuur worden gehouden.
Breekbare elektronica stop je liever niet in je ruimbagage, waar soms flink mee wordt gesmeten. Dus je laptop, tablet en camera's hou je lekker bij je, evenals alle adapters en een wereldstekker, die ook op de luchthaven of tijdens de vlucht nog zeker van pas komen.
Dramamine en Melatonine zijn de beste opties voor reizigers. Maar vraag je huisarts wat hij je aanraadt, zodat je zeker weet dat je de juiste slaappillen inneemt en er geen last van krijgt. Met al deze tips zou je moeten kunnen slapen in een vliegtuig.
Mensen die zich zorgen maken om hun gezondheid gebruiken bij voorkeur een medisch mondkapje van type IIR of een FFP2-masker. En voor iedereen geldt: doe een zelftest als u klachten heeft en ga bij een positieve uitslag niet naar de luchthaven.
Mensen die gespannen zijn, hebben de neiging steeds 'hoger' te gaan ademhalen. Blijf focussen op je ademhaling als je je onrustig voelt. 8. Zorg voor afleiding: een goed boek lezen, een spel op een tablet, naar muziek luisteren, een film bekijken, kruiswoordraadsels oplossen, praten met medepassagiers...
Wat je dan sowieso wel meeneemt? Natuurlijk moet je als eerste denken aan je paspoort (check de verloopdatum!), je boardingpass en eventueel je visum indien dat nodig is. Zorg ervoor dat je deze documenten goed opbergt maar waar je er wel gemakkelijk bij kunt.
Reiskousen, of vliegtuigsokken, zijn steunkousen speciaal ontwikkeld voor mensen die een lange bus-, auto- of vliegreis voor de boeg hebben. Deze reizen zorgen voor een slechte houding en beperking van bewegingsvrijheid van de benen met alle gevolgen van dien.
Wanneer je je op 10 km hoogte bevindt, is die afstand 10.000 keer groter. Daar, bovenin de troposfeer, is de temperatuur circa -50°C.
Je riem, je horloge, je telefoon, sieraden, muntgeld: alles met metalen of aluminium moet in een bak, al kan de scanner daar tegenwoordig wel tegen, maar een riem met een grote gesp wordt toch afgeraden door de check te dragen. Maakt trouwens ook dat het (eventuele) fouilleren een stuk sneller gepiept is.
Met de Boeing 737 vliegen we meestal tussen de 11 en 12 kilometer hoogte. Dit doen we omdat de motoren efficiënter werken in een koude omgeving. En koud is het op deze hoogte zeker, namelijk rond de -56 graden Celsius.