Met sterke trekveren maakt je scooter meer toeren, bij slappe trekveren grijpt hij al bij minder toeren aan. Je trekt niet sneller op met sterke trekveren, tenzij je setup daarop afgestemd is. Ze bepalen de trekkracht van 0-20 km/h, dus als je daar niet lekker kunt optrekken moet je eens naar de veren kijken.
De drukveer zorgt er namelijk voor dat de koppeling aangrijpt zodra het juiste toerental bereikt is. Maak je te weinig toeren bij het optrekken? Dan heb je een sterkere drukveer nodig. Bij teveel toeren kies je juist weer voor het omgekeerde.
De drukveer zorgt dat je snaar op spanning blijft staan en dus niet gaat zwieberen, en dat je rolletjes weer terug rollen wanneer je gas loslaat.
Hoe werkt een drukveer? Drukveren zijn waarschijnlijk de meest gebruikte veren en komen bijna overal voor, het basisprincipe is simpel: hoe verder je de veer indrukt des te hoger de ontwikkelde kracht [N/mm indrukking]. De toepassingen zijn legio en niet meer weg te denken uit de samenleving.
De drukveer zit tussen de koppeling en de poulies aan de achterkant van de scooter. De drukveer zorgt er eigenlijk voor dat de snaar aan de achterkant, in de poulie, niet gelijk kan zakken en houd de motor 'op toeren'.
Geel: Deze drukveer gebruik je bij cilinders van 70cc, zoals bijvoorbeeld Stage 6 Pro 70, DR70 RPM etc. Dit zijn cilinders met een wat steviger vermogen, dan heeft u zeker een sterkere, dus gele veer nodig.
Met een 50cc moet de malossi drukveer die je bij de malossi vario krijgt wel redelijk werken, maar ik vond de standaard drukveer toch net iets fijner alsnog. Vond dat ie niet heel verkeerd er mee wegtrok maar moest toch meer toeren maken voor die wat deed en wheelies waren verleden tijd.
En trekveer wordt veelal gebruikt om elektriciteitsdraden door een leiding (pvc-buis) te trekken. Echter naast elektriciteitsdraden worden ook utp-kabels, coaxkabels, speaker kabels, thermostaatdraad, belkabels, etc. door een leiding getrokken. Het is niet verplicht om een trekveer te gebruiken.
Afhankelijk van uw wensen past u dus de trekkracht van uw trekveren en de duwkracht van uw drukveren aan. Als voorbeeld de twee merken Malossi en Polini: Malossi drukveren: Van sterk naar slap: Wit 7%, geel 15%, rood 30%, groen 60%, paars 60% en blauw 106%.
Ik heb beide vario's en merk geen verschil qua prestaties. Wel is er verschil in afwerking/kwaliteit, de Malossi is minder dan de Polini, kijk maar eens naar de halfpoulie. Deze is bij Malossi zwart en bij Piloni verzinkt /verchroomd what ever. Persoonlijk zou ik voor de Polini gaan.
Wat doen vario rollen? De rolletjes bevinden zich in het variateur vliegwiel. Zodra de bestuurder gas geeft, worden de rolletjes door de centrifugale kracht op de as naar buiten geduwd, waardoor de vliegwielen tegen elkaar worden geduwd en de v-snaar naar buiten loopt.
De variateur bestaat uit twee poelies en rolletjes. Zodra de bestuurder gas geeft, worden de rolletjes in de variateur door de centrifugale kracht naar buiten geduwd. Hierdoor schuiven de poelies naar elkaar toe, waardoor de v-snaar die tussen de poelies loopt van binnen naar buiten loopt.
Als uw scooter snelheid verliest voor enkele seconden, of wanneer u een branderige geur ruikt, adviseren we u de scooter koppeling te laten nakijken.
Werking. De transmissie bestaat uit een vario, een koppeling en een eindvertraging. De overbrengingsverhouding wordt veranderd door middel van een getande V-snaar die over verstelbare poelies loopt. De vertanding van de V-snaar heeft geen aandrijvende functie, maar dient enkel om de buigzaamheid te verbeteren.
De koppeling van een scooter zorgt ervoor dat de motor kan worden losgekoppeld van het achterwiel. De koppeling van een scooter is een automatische koppeling. Dit betekent dat de bestuurder de koppeling niet handmatig hoeft te activeren; dit gebeurt automatisch zodra de bestuurder gas geeft.
De beste trekveer is naar onze mening – en dat kunnen wij stellen op basis van jarenlange eigen ervaring – een kunststof trekveer. Daarbij hebben wij veel gebruik gemaakt van het merk RUNPO. Dit is een professioneel merk uit Duitsland dat al jarenlang wordt gebruikt door elektriciens wereldwijd.
In een stijve buis van 16mm mogen 5 draden van 1,5mm2 of 4 draden van 2,5mm2. Een flexibele buis mag 4 draden van 1,5mm2 of 3 draden van 2,5mm2 bevatten. In een buis van 19mm mogen 5 draden van 2,5mm2, ongeacht de soort.
In een 19mm gladde buis mogen maximaal 5 draden 2,5mm2, dit geldt ook voor een flexbuis.
Hoeveel gram variorollen heb ik nodig? Wij adviseren voor een standaard Vespa Sprint, Primavera of Piaggio Zip de 8,0 gram variorollen van Bobotech. Met deze variorollen heb je een goede balans tussen een snelle optrek en hoge topsnelheid.
gewicht per stuk: 7.5 gram.
Wat zijn variogeleiders? Variogeleiders (ook wel ramplaatgeleiders) zorgen ervoor dat de ramplaat op zijn plek blijft zitten in de vario. Dit zijn drie plastic geleiders en deze slijten snel. Uiteindelijk zullen ze ook kapot gaan, waardoor je ijzer op ijzer krijgt.
Variateur MULTIVAR van Malossi. Deze sport variateur zorgt ervoor dat het beschikbare vermogen van de motor beter wordt afgegeven. Hierdoor zal de scooter beter accelereren en tevens zal de topsnelheid gemiddeld 5km toenemen.
Resultaten Malossi multivar
Door het monteren van de multivar in combinatie met de juiste rollen en verdere afstelling neemt de snelheid van de scooter met gemiddeld 5-7km toe. De witte drukveer zorgt daarnaast voor meer vermogen. De trekkracht zal ook zeker toenemen.
Je begint met het kleine tandwiel zodat je snel en licht kunt fietsen (optrekken). Wil je sneller dan moet je een groter tandwiel kiezen aan de voorzijde. Doordat de omtrek groter wordt aan de aandrijvende kant neemt de snelheid toe. Bij de scooter werkt dit ongeveer ook zo, maar dan automatisch en zonder tandwielen.