De rolletjes zijn gewichten waarmee je in combinatie met de drukveer en trekveertjes de variateur kunt afstellen zodat de scooter zonder dip kan optrekken tot de topsnelheid.
Het is mede afhankelijk van de rijstijl maar ook van het type scooter. Versleten rollen krijgen vlakke kanten waardoor deze niet meer ''rollen'' in de variateur. Dit zal zorgen voor een onregelmatig toerental. In onderstaande video laten wij zien hoe je kunt zien dat je rollen versleten zijn.
Als u de variorollen van uw scooter wilt vervangen kunt u kiezen voor lichtere en zwaardere variorollen. Door de lichtere rollen zal de krukas sneller moeten draaien om de de v-snaar op de top van de vario te krijgen. Met andere woorden, de motor zal dus meer toeren draaien voordat deze op zijn top is.
De vario is een onderdeel dat uitzet naarmate het motorblok sneller ronddraait. Hierdoor neemt de diameter toe en de snelheid van het achterwiel daardoor ook. Een varioring beperkt het uitzetten van de vario waardoor de scooter dus de originele 'maximum' snelheid vanaf fabriek niet kan halen.
gewicht per stuk: 7.5 gram.
De drukveer zorgt er namelijk voor dat de koppeling aangrijpt zodra het juiste toerental bereikt is. Maak je te weinig toeren bij het optrekken? Dan heb je een sterkere drukveer nodig. Bij teveel toeren kies je juist weer voor het omgekeerde.
De drukveer zit tussen de koppeling en de poulies aan de achterkant van de scooter. De drukveer zorgt er eigenlijk voor dat de snaar aan de achterkant, in de poulie, niet gelijk kan zakken en houd de motor 'op toeren'.
Wanneer scooters uit de fabriek komen zitten ze vast aan bepaalde reguleringen – of anders gezegd: eisen – en zijn ze begrensd tot een bepaalde (maximale) snelheid. Door zogezegd een ECU te plaatsen kan ervoor gezorgd worden dat de scooter 10 of 20 km/h sneller wordt.
Effect van lichter/zwaardere rollen:
De motor zal dus meer toeren gaan maken voordat de top is bereikt. Bij zwaardere rollen hoeft de motor minder moeite te doen de v-snaar aan de top van de vario te krijgen, de rollen zijn zwaarder en zullen zich door de middelpuntvliegende krachten makkelijker verplaatsen.
Het is mogelijk om uw scooter op te voeren d.m.v. het verwijderen van de varioring. Dit is een ring die bij de variateur zit en de scooter begrenst. Het verwijderen van deze ring is mogelijk bij bijna iedere scooter. De Varioring met de nadruk op ring, zorgt voor een begrenzing van ongeveer 5 tot 20 KM/pu.
Zorg ervoor dat je niet met te lichte rollen gaat rijden; de scooter gaat dan te veel toeren maken en er gaat alsnog veel trekkracht verloren. Hij maakt waarschijnlijk veel kabaal maar komt niet goed vooruit en je levert voornamelijk veel in op je topsnelheid.
De variateur fungeert in feite als een automatische versnellingsbak, en zorgt ervoor dat een scooter relatief hoge snelheden kan behalen zonder dat de bestuurder hoeft te schakelen. Daarnaast zorgt de variateur ervoor dat de scooter op iedere snelheid genoeg kracht kan leveren.
Hoeveel gram variorollen heb ik nodig? Wij adviseren voor een standaard Vespa Sprint, Primavera of Piaggio Zip de 8,0 gram variorollen van Bobotech. Met deze variorollen heb je een goede balans tussen een snelle optrek en hoge topsnelheid.
Hoe kom ik erachter welke V-snaar ik nodig heb? Wilt u weten welke V-snaar u nodig heeft, dan staat deze genoteerd op uw oude V-snaar. Let op de omtrek, breedte en dikte in mm. Dat kan in volgorde varieren.
Wat zijn variogeleiders? Variogeleiders (ook wel ramplaatgeleiders) zorgen ervoor dat de ramplaat op zijn plek blijft zitten in de vario. Dit zijn drie plastic geleiders en deze slijten snel. Uiteindelijk zullen ze ook kapot gaan, waardoor je ijzer op ijzer krijgt.
Hoe werkt een scooter koppeling? Er zitten koppelingsschoentjes in de koppeling die met trekveertjes naar binnen gehouden worden. Bij stationair toerental maken ze geen contact met de bus eromheen die in verbinding staat met het achterwiel. De motor kan nu vrij draaien.
Strakkere drukveer = meer wrijving = meer energie verspillen aan warmte ipv aandrijving. Malossi wit kan goed wat te slap zijn, maar probeer dan een gele, niet een rode op std setup.
Overtoeren is alles wat na het toerental komt waarop jouw topvermogen wordt afgegeven.
In een Agility horen standaard rollen met het gewicht van 6,5 gram.
Een 70 met 50 kop haalt met een 16mm carbje met gemak de 70km en als je wat meer tijd hebt ook makkelijk de 80.
Wat betreft de snelheid.... je mag maar 45 km/h op zo'n ding! Tevens is de constructiesnelheid bepaald op 45 km/h.
Ze trekken sneller op en in sommige gevallen is de topsnelheid ook hoger. Ze wegen minder. Ze zijn vergen minder onderhoud. Tweetaktmotoren wegen iets minder dan viertaktmotoren.
De trekveren zitten in de koppeling, en de sterkte van deze trekveren bepaalt wanneer je koppeling aangrijpt. Met sterke trekveren maakt je scooter meer toeren, bij slappe trekveren grijpt hij al bij minder toeren aan.
Met een 50cc moet de malossi drukveer die je bij de malossi vario krijgt wel redelijk werken, maar ik vond de standaard drukveer toch net iets fijner alsnog. Vond dat ie niet heel verkeerd er mee wegtrok maar moest toch meer toeren maken voor die wat deed en wheelies waren verleden tijd.
En trekveer wordt veelal gebruikt om elektriciteitsdraden door een leiding (pvc-buis) te trekken. Echter naast elektriciteitsdraden worden ook utp-kabels, coaxkabels, speaker kabels, thermostaatdraad, belkabels, etc. door een leiding getrokken. Het is niet verplicht om een trekveer te gebruiken.