bij TE lichte rollen krijg je overtoeren en bij te zware meestal dipjes door te weinig toeren. Trekveren staan hier los van. De trekveren regelen alleen het moment wanneer de koppeling aangrijpt dus wanneer er daadwerkelijk beweging in je scoot komt.
Lichtere rolletjes hebben een snellere beweging nodig om genoeg centrifugale kracht te genereren, waardoor de scooter meer toeren zal maken. Het optimale gewicht van de rollen is gemakkelijk te bepalen door met een stift een streep te trekken op het loopvlak van de v-snaar in de variateur.
Het is mede afhankelijk van de rijstijl maar ook van het type scooter. Versleten rollen krijgen vlakke kanten waardoor deze niet meer ''rollen'' in de variateur. Dit zal zorgen voor een onregelmatig toerental. In onderstaande video laten wij zien hoe je kunt zien dat je rollen versleten zijn.
De vario is een onderdeel dat uitzet naarmate het motorblok sneller ronddraait. Hierdoor neemt de diameter toe en de snelheid van het achterwiel daardoor ook. Een varioring beperkt het uitzetten van de vario waardoor de scooter dus de originele 'maximum' snelheid vanaf fabriek niet kan halen.
Als u de variorollen van uw scooter wilt vervangen kunt u kiezen voor lichtere en zwaardere variorollen. Door de lichtere rollen zal de krukas sneller moeten draaien om de de v-snaar op de top van de vario te krijgen. Met andere woorden, de motor zal dus meer toeren draaien voordat deze op zijn top is.
De variateur fungeert in feite als een automatische versnellingsbak, en zorgt ervoor dat een scooter relatief hoge snelheden kan behalen zonder dat de bestuurder hoeft te schakelen. Daarnaast zorgt de variateur ervoor dat de scooter op iedere snelheid genoeg kracht kan leveren.
De drukveer zit tussen de koppeling en de poulies aan de achterkant van de scooter. De drukveer zorgt er eigenlijk voor dat de snaar aan de achterkant, in de poulie, niet gelijk kan zakken en houd de motor 'op toeren'.
Ik heb beide vario's en merk geen verschil qua prestaties. Wel is er verschil in afwerking/kwaliteit, de Malossi is minder dan de Polini, kijk maar eens naar de halfpoulie. Deze is bij Malossi zwart en bij Piloni verzinkt /verchroomd what ever. Persoonlijk zou ik voor de Polini gaan.
In Nederland mag een snorscooter niet harder dan 25km p/u en een bromscooter heeft een maximumsnelheid van 45km p/u.
Het is mogelijk om uw scooter op te voeren d.m.v. het verwijderen van de varioring. Dit is een ring die bij de variateur zit en de scooter begrenst. Het verwijderen van deze ring is mogelijk bij bijna iedere scooter. De Varioring met de nadruk op ring, zorgt voor een begrenzing van ongeveer 5 tot 20 KM/pu.
Wat zijn variogeleiders? Variogeleiders (ook wel ramplaatgeleiders) zorgen ervoor dat de ramplaat op zijn plek blijft zitten in de vario. Dit zijn drie plastic geleiders en deze slijten snel. Uiteindelijk zullen ze ook kapot gaan, waardoor je ijzer op ijzer krijgt.
Strakkere drukveer = meer wrijving = meer energie verspillen aan warmte ipv aandrijving. Malossi wit kan goed wat te slap zijn, maar probeer dan een gele, niet een rode op std setup.
De drukveer zorgt er namelijk voor dat de koppeling aangrijpt zodra het juiste toerental bereikt is. Maak je te weinig toeren bij het optrekken? Dan heb je een sterkere drukveer nodig. Bij teveel toeren kies je juist weer voor het omgekeerde.
Koppelingsrollen 16x13 (5.0gr) Turbho Rl-50 Iva Lux 50 BTC RIVA Vespelini 22121-SQ5A-9010.
Hoeveel gram variorollen heb ik nodig? Wij adviseren voor een standaard Vespa Sprint, Primavera of Piaggio Zip de 8,0 gram variorollen van Bobotech. Met deze variorollen heb je een goede balans tussen een snelle optrek en hoge topsnelheid.
gewicht per stuk: 7.5 gram.
Wanneer scooters uit de fabriek komen zitten ze vast aan bepaalde reguleringen – of anders gezegd: eisen – en zijn ze begrensd tot een bepaalde (maximale) snelheid. Door zogezegd een ECU te plaatsen kan ervoor gezorgd worden dat de scooter 10 of 20 km/h sneller wordt.
De oplossing is om er een 60cc of 70cc cilinder op te laden zetten, de variateur te laten ontgrenzen, zwaardere rolletjes er in en dan vervolgens een 25 of 35 km cdi er in. Je hebt dan meer koppel waardoor je veel sneller optrekt maar je begrens je toeren veel lager door de langzamere CDI.
Om de variateur te ontgrenzen moet je de zogeheten 'Vario ring' verwijderen. Veel scooters hebben dit. Soms is er geen ring maar een achterplaat welke verwijderd dient te worden. Deze aanpassing kan je scooter 5 tot 10 km per uur harder laten rijden.
Variateur MULTIVAR van Malossi. Deze sport variateur zorgt ervoor dat het beschikbare vermogen van de motor beter wordt afgegeven. Hierdoor zal de scooter beter accelereren en tevens zal de topsnelheid gemiddeld 5km toenemen.
Met een 50cc moet de malossi drukveer die je bij de malossi vario krijgt wel redelijk werken, maar ik vond de standaard drukveer toch net iets fijner alsnog. Vond dat ie niet heel verkeerd er mee wegtrok maar moest toch meer toeren maken voor die wat deed en wheelies waren verleden tijd.
En trekveer wordt veelal gebruikt om elektriciteitsdraden door een leiding (pvc-buis) te trekken. Echter naast elektriciteitsdraden worden ook utp-kabels, coaxkabels, speaker kabels, thermostaatdraad, belkabels, etc. door een leiding getrokken. Het is niet verplicht om een trekveer te gebruiken.
Afhankelijk van uw wensen past u dus de trekkracht van uw trekveren en de duwkracht van uw drukveren aan. Als voorbeeld de twee merken Malossi en Polini: Malossi drukveren: Van sterk naar slap: Wit 7%, geel 15%, rood 30%, groen 60%, paars 60% en blauw 106%.
Werking. De transmissie bestaat uit een vario, een koppeling en een eindvertraging. De overbrengingsverhouding wordt veranderd door middel van een getande V-snaar die over verstelbare poelies loopt. De vertanding van de V-snaar heeft geen aandrijvende functie, maar dient enkel om de buigzaamheid te verbeteren.
Om te schakelen moet je de koppeling intrekken, het gas loslaten en ondertussen het schakelpedaal bedienen. De koppeling zit achter het linkerhandvat, het schakelpedaal zit bij je linkervoet. Wanneer je het schakelpedaal een positie naar beneden drukt gaat de motor in de eerste versnelling.