Wat als de defecte verkeerslichten helemaal niet werken? Als de verkeerslichten op een zodanige manier defect zijn dat ze gewoon helemaal niet werken, schieten de normale verkeersregels terug in gang. Dat wil zeggen dat je je gedraagt alsof er helemaal geen lichten zouden staan.
Voor het melden van storingen aan verkeersregelinstallaties, verwijzen wij u graag door naar de desbetreffende gemeente of provincie. Bij storingen die direct groot gevaar opleveren voor de omgeving of grootschalige storingen, neemt u contact op met de politie: 0900-8844.Alleen in zeer dringende gevallen belt u 112.
Degene die bij een verkeerslicht een botsing veroorzaakt met een auto die netjes stond te wachten, is vaak volledig aansprakelijk voor de opgelopen schade. De verzekering van de achterop rijder zal de schade moeten vergoeden.
Soms komt het voor dat verkeerslichten niet werken. In dit geval moet je de aanwijzingen van de verkeersborden volgen. Zijn deze er niet, volg dan de wegmarkeringen die op het wegdek zijn aangebracht. Als deze ook niet aanwezig zijn, volg dan de regels van een gelijkwaardig kruispunt.
Het stoplicht kan worden bediend door een timer of via sensoren zoals fotocellen of een detectielus in de grond. De tijdsduur dat de verschillende kleuren branden kan worden ingesteld.
Deze verkeerslichten staan op steeds meer plekken in ons land: op drukke routes, complexe kruispunten en met name daar waar veel goederentransport en openbaar vervoer passeert. Ze zorgen voor veiliger verkeer, een betere doorstroming en minder uitstoot van ongezonde lucht.
- Artikel 74. Geel knipperlicht betekent: gevaarlijk punt, voorzichtigheid geboden.
Op zichzelf is het juister om te zeggen dat het verkeerslicht op groen staat, maar in de praktijk zijn stoplicht en verkeerslicht synoniemen. Strikt genomen is alleen een verkeerslicht dat op rood staat een stoplicht.
Bijna alle verkeerslichten werken hetzelfde
In het wegdek zitten detectielussen die ervoor zorgen dat de regelautomaat signalen doorkrijgt. Deze lussen zijn gemaakt van koperdraad. Als het ijzer aan de onderkant van de auto in contact komt met een detectielus, weet de regelautomaat dat er een auto staat te wachten.
De regelautomaat krijgt signalen van lussen die in het wegdek bij elke rijstrook liggen of van een signaal die de fietser of voetganger via een drukknop geeft. De lus in het wegdek kun je gewoon zien liggen: het zijn die zwarte vierkanten of rechthoeken in het asfalt.
3/ Ook steeds 101 bellen
Je verwittigt best ook de 101, omdat defecte verkeerslichten voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen.
Omdat er dan weinig tot geen verkeer is. Als je dan voor het rode licht staat, terwijl er geen ander verkeer te bekennen is, zou je geneigd kunnen raken om door rood te rijden. Wat, als er dan tóch iemand aankomt, tot gevaarlijke situaties kan leiden. Dus kunnen ze beter uitstaan of met oranje knipperlichten werken.
Wanneer een verkeerslicht buiten werking is, het meestal te herkennen aan een knipperend oranje licht. Als het verkeerslicht buitenwerking is zijn de voorrangregels die aangegeven staan op de borden van toepassing, als er geen borden zijn de standaard verkeersregels van toepassing.
Bhutan heeft geen stoplichten.
Het zijn waarschijnlijk de meest zinloze stoplichten van Nederland: die bij het tankstation aan de Groningerweg bij Peizerwold. De verkeerslichten staan bij het begin van de busbaan richting Groningen. Op dit punt kan de bus bij grote drukte linksaf de busbaan op rijden, maar dit gebeurt bijna nooit.
In de wet (artikel 79 RVV 1990) staat dat je verplicht bent om te stoppen voor een rood licht. Je moet gestopt zijn voor de stopstreep. Als er wordt vastgesteld dat jouw voertuig over de stopstreep is gereden terwijl het licht op rood stond ben je dus door rood gereden.
Op de rechtdoorgaande 50-kilometerwegen staat het licht 3,5 seconden op oranje. Op een weg waar je 60 kilometer per uur mag, is dat 4 seconden. Op wegen waar de maximumsnelheid 80 kilometer per uur is is je remweg langer en staat het oranje licht op 5 seconden.
De prijzen van onze stoplichten liggen vaak tussen de €195 en €1.000 euro.
Methode: De stoplichtmethode is een hulpmiddel om signaleren van controleverlies bij de cliënt te herkennen en daarop juist te handelen, zodat escalatie van het gedrag voorkomen kan worden.
Geel licht (in de volksmond vaak oranje genoemd) betekent stop. Alleen als je het licht zo dicht genaderd bent dat je redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden. Rood betekent stop. Stop je niet voor rood, dan is de boete € 280,-.
In de volksmond noemen we de kleur oranje, maar officieel is het stoplicht waar we het over hebben geel. Het is de kleur die wordt getoond tussen de overgang van groen naar rood.
Als er in een verkeerslicht een pijl is aangebracht, dan geldt het verkeerslicht alleen voor die richting. Het verkeer wat uit andere richtingen komt heeft dan te maken met een rood verkeerslicht en moet jou voor laten gaan.
'S nachts knipperen verkeerslichten op minder drukke kruisingen. De normale voorrangsregels gelden dan, de weggebruikers moeten dan zelf de voorrang regelen. Vanochtend bleek dat de stoplichten die 's nachts overschakelen naar die knipperstand, niet terugsprongen in hun 'normale' modus.
De stoplichten communiceren met de apps Flitsmeister en Karta. Later kunnen daar nog Google Maps en Waze bijkomen. Flitsmeister laat aan de verkeerslicht weten dat je eraan komt. Is er dan geen ander verkeer op het kruispunt, dan gaat het stoplicht alvast op groen.
Wanneer de verkeerslichten op groen staan, gelden de verkeerslichten boven de normale verkeersborden en verkeerstekens. De haaientanden op de weg hebben op dat moment geen betekenis. Maar verkeer van rechts heeft ook geen voorrang. Kortom: er gelden geen voorrangsregels.