Google Analytics is een gratis softwareprogramma van Google dat meer inzicht geeft in het gedrag op je website of webshop. Het geeft je inzicht in zowel het aantal bezoekers, waar ze vandaan komen, waar naartoe navigeren en wat het einddoel is.
Google Analytics is een interessante en gratis tool van Google. Het kan gebruikt worden om vrijwel alle activiteiten te volgen en inzichtelijk te maken. Zowel verkeer naar jouw website, op jouw website als van jouw website kun je meten. De informatie wordt overzichtelijk vastgelegd.
Standaard verzamelt Google Analytics persoonsgegevens van je sitebezoekers, zoals IP-adressen en locatiegegevens. Bovendien worden standaard gegevens met Google gedeeld. Om aan de nieuwe wet te voldoen, zijn dus aanpassingen nodig aan de manier waarop je Google Analytics gebruikt.
Geschat wordt dat bijna 56% van alle websites gebruik maakt van een analytics-tool. Daarvan gebruikt 86% Google Analytics. Dat is een flink aantal websites, waarvan in veel gevallen data wordt verzameld die niet wordt gebruikt. Meten, maar niet weten.
Google Analytics (gratis product)
Data analytics tools zijn softwareoplossingen die u helpen om de data waarover u beschikt te kunnen analyseren en presenteren. Het spectrum van tools is groot. Voor eenvoudige toepassingen is Excel nog altijd een veelgebruikt analysetool.
In Google Analytics is te zien hoeveel mensen je website bezoeken en waar ze vandaan komen, maar niet wie die bezoeker is. Door het toepassen van IP-verrijking wordt dit mogelijk! De eerste stap is gemaakt. We zien nu precies welke bedrijven de website bezocht hebben én welke pagina's.
Het kan nog nog even duren voordat je ook echt data te zien krijgt in je Google Analytics dashboard. Dit mag niet langer dan 24 uur duren.
Gegevens van bij Google ingelogde gebruikers verlopen standaard na 26 maanden. Als de Analytics-instelling Bewaring van gegevens is ingesteld op een periode die korter is dan 26 maanden, worden de gegevens van op Google ingelogde gebruikers bewaard voor die kortere termijn.
1. Pseudoniem ID's. De AVG/GDPR schrijft aan de ene kant voor dat je de wetgeving schendt als je pseudonieme cookie-ID's, advertentie-ID's en andere eindgebruiker-ID's verzamelt. Gegevens die met behulp van andere gegevens zijn te koppelen aan een persoon.
Google Tag Manager is een gratis tool waarmee je zelf tags (ook wel scrips of codes) kunt toevoegen aan je website. Hiervoor dien je eenmalig de code van Google Tag Manager op je website te plaatsen. Daarna kun je alle tags zelf plaatsen. Denk hierbij aan tags van tools zoals Hotjar of Google Ads.
Een integraal onderdeel van dit proces is het gebruik van analytics tools, waarmee u zicht krijgt op de herkomst van het verkeer op uw website. Het geeft u inzicht in welke kanalen en campagnes het beste werken en welke het niet goed doen. Daarmee kunnen kleine en middelgrote bedrijven hun geld efficiënter benutten.
Twee verschillende periodes vergelijken: Vink het selectievakje Vergelijken met aan en selecteer Aangepast, Vorige periode of Vorig jaar. Gebruik de besturingselementen om de tweede periode in te stellen. Klik op Toepassen.
Een Analytics-account maken
Klik op de pagina Beheerder in de kolom Account op Account maken. Geef een accountnaam op. Configureer de instellingen voor gegevens delen om aan te geven welke gegevens u met Google wilt delen. Klik op Volgende om de eerste property aan het account toe te voegen.
Bezoekersaantal achterhalen van je eigen website
De beste manier om bezoekers op je eigen website te meten is door middel van Google Analytics. Met Google Analytics kun je eenvoudig meten hoeveel unieke bezoekers je website per dag heeft en hoeveel (en welke) pagina's deze bezoekers hebben bekeken.
56 procent van de bedrijven gebruikt alleen Google Analytics voor webanalytics. Meer dan de helft van de bedrijven vertrouwt uitsluitend op Google Analytics als het gaat om webanalytics. Daarbij maakt nog eens 34 procent gebruik van Google Analytics, maar wel in combinatie met andere tools.
Veelgebruikte databronnen zijn bijvoorbeeld web analytics tools zoals Google Analytics of Adobe Analytics, SEO tools zoals Google Search Console, CRM-, email- of marketing-automation systemen, e-commerce data, je DMP of CDP, POS, en externe databronnen.
Google Search Console is een gratis tool van Google. Je kunt Search Console gebruiken om inzicht te krijgen in hoe Google je website indexeert of om te kijken of er problemen zijn met de pagina's op je website. In Google Search Console is het ook mogelijk om te achterhalen welke pagina's niet mobielvriendelijk zijn.
Data analyse is het grondig en zorgvuldig bekijken en interpreteren van gegevens die via een onderzoek zijn verzameld. Uit die data analyse komt die resultaten bovendrijven die je helpen om belangrijke vragen te beantwoorden. Data analyse staat of valt bij een strakke definitie van wat je eruit wilt halen.
Google Tag Manager biedt gratis eenvoudig, betrouwbaar en gemakkelijk geïntegreerd tagbeheer.