Trillen van het stuur tijdens het remmen. Waar het trillen van stuur tijdens het rijden diverse oorzaken kan hebben, is er voor trillen in het stuur tijdens het remmen meestal maar een oorzaak aan te wijzen. Namelijk, kromme remschijven. Remschijven kunnen krom raken, gewoon door slijtage.
Als je remschijf krom is, dan kun je dat merken doordat je stuur en/of rempedaal trilt tijdens het remmen. Ook kun je daar piepende of knarsende geluiden bij horen. Naast onveilig zijn kromme remschijven ook nog eens erg storend.
Daarnaast kan een trilling in de auto veroorzaakt worden door een slechte uitlijning van de auto. In bovenstaande gevallen kunnen nieuwe banden en velgen monteren, wielen balanceren of de auto uitlijnen het trillingsprobleem meestal al verhelpen. Trillingen kunnen ook door de aandrijflijn of remmen worden veroorzaakt.
Oplossing: een inkopper: Haal je voet van het rempedaal als je auto helemaal stil staat. Zo voorkom je kromme remschijven.
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Afhankelijk van de rijstijl gaan remblokken volgens Kwikfit zo'n veertig- tot vijftigduizend kilometer mee en remschoenen ongeveer tachtigduizend kilometer. Het vervangen van remblokken of -schoenen kost bij Kwikfit gemiddeld tussen 100 en 110 euro.
Bandenservicebedrijven onder elkaar hanteren vaak ongeveer hetzelfde tarief. Het balanceren is dan opgenomen in de montagekosten. Het gemiddeld tarief van alleen balanceren van de autobanden zal rond de € 10,- per band liggen. Montage inclusief balanceren kost gemiddeld € 17,50 per band.
Wat het naar rechts trekken betreft kan er sprake zijn van speling ergens in de voortrein of wielophanging. Misschien een versleten draagarmrubber of speling op een fuseekogel of stuurkogel. Ook een gebrekkige of versleten motor- of versnellingsbakophanging kan van invloed zijn voor de rechtuitstabiliteit.
Een voorbeeld is een resonantie in de motorruimte. Door de trillingen van de motor kan bijv. een schroefverbinding of een steuntje van het luchtfilterhuis mee gaan trillen. Daardoor ontstaat een resonerend geluid dat bij bepaalde toerentallen van de motor te horen is.
Remblokken en -schijven vervangen
Het kilometrage waarbij ze vervangen moeten worden wisselt dus per auto. Heel gemiddeld genomen gaat een set remblokken zo'n 60.000 km mee, van een set remschijven is gemiddeld circa 100.000 km te verwachten, maar de afwijkingen op het gemiddelde kunnen groot zijn.
U zult het (frictie)materiaal op dikte moeten meten. Dit is het materiaal tussen de basisplaat van de remblok en de remschijf. Is de voering minder dan 5 mm dik, dan zult u de remblokken vervangen moeten. Te weinig voering kan ervoor zorgen dat het metaal van de blokken tegen het metaal van de remschijven aan krassen.
Om de minimale dikte van de remschijf correct te meten, moet een remschijfdiktemeter worden gebruikt. De meting moet op ten minste 4 verschillende punten worden uitgevoerd. De laagste waarde moet worden gebruikt als referentie voor de hele schijf.
Trillingen tijdens stationair draaien wijzen vaak op een motorprobleem. Meer specifiek: op een niet soepel draaiende motor, wat meestal wordt veroorzaakt door een niet optimale verbranding. Een niet optimale verbranding kan een groot aantal oorzaken hebben, zoals defecte bougies, bobines of een kapotte brandstofpomp.
Een uitlijncontrole kost € 32,50. Een afspraak plan je eenvoudig online. De kosten van een uitlijning bedragen bij Euromaster € 85,- een afspraak hiervoor plan je eenvoudig online.
Als de auto niet optrekt, kan dit verschillende oorzaken hebben: het inlaatsysteem (luchtfilter, luchtmassameter, gasklep), het injectiesysteem (injectiesproeiers en pomp), het ontstekingssysteem (bobines, kabels en stekkers), het uitlaatsysteem (lambdasonde en roetfilter) en de motorregeleenheid.
U kunt de uitlijning van je auto het best laten controleren wanneer u tijdens het rijden merkt dat het sturen te licht of juist te zwaar gaat, uw auto scheef trekt of wanneer u teveel brandstof verbruikt. Als richtlijn houden we hierbij aan dat u dit het best jaarlijks of elke 20.000km kan laten controleren.
Balanceren en uitlijnen is enorm belangrijk voor je auto en je persoonlijke veiligheid. Je banden slijten minder snel, je rijdt veiliger en comfortabeler en je bespaart brandstof. Daarnaast is het slim als je de bandenspanning regelmatig controleert, want met de juiste spanning slijten je banden ook minder snel.
De uitlijning of geometrie van de auto regelen betekent dat de wielen worden bijgesteld tot deze weer loodrecht op de grond en evenwijdig aan elkaar staan. Bij het balanceren van de banden wordt gezorgd dat het wiel weer zonder trillingen kan rollen bij bepaalde snelheden.
Wat kan ik zelf? Als het remvloeistofreservoir niet meer helemaal vol is, kunt je tussentijds remvloeistof bijvullen. Let wel op dat je de juiste remvloeistof gebruikt.
De meeste remvloeistoffen zijn hygroscopisch. Dit betekent dat ze water opnemen uit de buitenlucht. Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen.
Het schoonmaken van de remmen kan soms al voldoende helpen het piepende geluid te laten verdwijnen. Een klein steentje kan al zoveel geluid maken dat het rijden in je auto niet meer aangenaam is. Als er sprake is van een ernstige situatie dien je de remblokken te vervangen.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Rijd niet door met versleten remmen
Kapotte onderdelen kunnen voor extra beschadigingen zorgen; zo zullen versleten remblokken de remschijven beschadigen, waardoor ook deze vervangen moeten worden. Zorg dat u tijdig een remmencheck laat uitvoeren zodat het remsysteem geen schade veroorzaakt.
Om de remschijven zitten de remtangen, en daar zitten de remblokken in. De remblokken worden door de remcilinder tegen de remschijven aangedrukt. Als dit gebeurt ontstaat er heel veel wrijving wat ervoor zorgt dat de remschijven niet meer goed kunnen draaien en dus de auto tot stilstand brengen.