In dat geval kan heet water of een slotspray worden gebruikt. Of een föhn om het sleutelgat te verwarmen. Verder kan in dat geval een aansteker uitkomst bieden, waarbij of het sleutelgat of de sleutel zelf wordt verwarmd.
Door het sloten de sleutel even in te smeren met wat slotspray raken de sleutel en de scharnieren lekker soepel en kunnen ze gemakkelijker weer in hun plaatst vallen. Door rustig met de sleutel in het slot te gaan en voorzichtig proberen te draaien als hij de blokkade raakt draait de scharnier vaak ook een beetje mee.
Indien mogelijk open je het oude slot. Als je de sleutels van je AXA ringslot nog bij de hand hebt is het vlotter om eerst het slot te openen. Heb je deze niet meer bij de hand, dan zal je eerst met behulp van een betonschaar, een stevige nijptang of een slijptol het slot moeten openbreken.
De slijptol, ook wel haakse slijper genoemd, is de meest eenvoudige manier om je fietsslot te openen zonder sleutel. Het maakt hierbij niet uit of je een ringslot of extra slot wilt openslijpen. Met deze slijptollen kun je binnen enkele seconden je slot doorslijpen.
Je doet het met een lockpick – een soort kleine priem – of een zelfgemaakte variant daarop. Zonder sleutel, zonder grof gereedschap dus. Het openen van het kettingslot of ander slot zonder daarbij schade te maken, waarvoor doorgaans de Engelse term lockpicken gebruikt wordt, gebeurt met haast microscopisch gereedschap.
Alle type sloten zijn te openen op de één of andere manier, zij het met een betonschaar, slijptol of sterke nijptang. Het is de mate waarin het slot open te breken is die belangrijk is voor de veiligheid van een slot.
De meeste ringsloten zitten vast met twee boutjes of zelftappers. Deze kun je eenvoudig losdraaien met een inbussleutel, dopsleutel 8 of soms een schroevendraaier. Nadat de bouten los zijn kun je het slot eenvoudig los halen. Sommige sloten zitten nog met een derde boutje vast, net onder het spatbord.
Het speciaal voor het kraken van AXA-ringsloten gemaakte gereedschap staat bij de politie bekend als een 'Poolse sleutel'. De eerste 'Poolse sleutels' doken in Zwolle op. Het werkt als volgt: de dieven slaan het gereedschap in het slot en draaien met een hefboom de sleutel om.
Een kettingslot is vrijwel niet open te krijgen. De meeste kettingsloten zijn daarnaast ook nog gemaakt van gehard staal, dus dat is echt geen doen. Het enige middel dat je kunt gebruiken om het slot te openen is een slijptol. Helaas is het zo dat niet iedereen deze in de schuur heeft liggen.
Om je fiets ergens aan vast te zetten kan je een AXA insteekketting of insteekkabel gebruiken. De insteekketting maak je vast aan een paal of hek en steek je daarna in het AXA ringslot. Hiermee bedien je 2 fietssloten met 1 sleutel.
Alhoewel WD40 multispray goed werkt voor het smeren van een slot is het niet optimaal. Het product trekt namelijk een beetje vuil en stof aan, waardoor je na verloop van tijd mogelijk weer problemen krijgt met het slot. Dit product is echter beter voor het smeren van (cilinder)sloten dan grafiet.
Indien de sleutel helemaal niet meer draait als deze in het slot zit, is de cilinder van uw slot waarschijnlijk geblokkeerd. Met slotspray kunt u mogelijk de cilinder nog in beweging krijgen. Krijgt u het slot nog open? Ook dan is het aan te raden om de cilinder te vervangen.
Gebruik voor een fietsslot alleen vetvrije spray!
Een bekende, goede slotspray is bijvoorbeeld die van ABUS. Dit type spray is er speciaal voor fietssloten. De slotspray van ABUS is vetvrij waardoor het geen vuil aantrekt. Dit in tegenstelling tot het bekende WD-40 en siliconenspray.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Een nieuwe AXA sleutel bestellen kan eenvoudig en snel via onze online sleutelservice. Na je bestelling wordt deze binnen enkele dagen geleverd. AXA is de enige leverancier die in eigen beheer sleutels produceert en verzendt. Hierdoor bieden wij een snelle service en zekerheid.
Welke soorten sloten zijn goed voor de verzekering? Een goed fietsslot dan wel scooterslot of motorslot voor de verzekering kan zijn een kettingslot, maar ook een beugelslot, ringslot en/of insteekslot (laatstgenoemden alleen bij de fiets). Het kan zelfs gaan om een vouwslot of remschijfslot.
Voor je elektrische fiets adviseren we twee sloten, waarvan één kettingslot. Hiermee zet je je fiets gemakkelijk vast aan een paal of hek. Alle fietssloten met een ART-2-keurmerk en hoger voldoen voor zowel je e-bike als je gewone fiets.
De diefstalbestendigheid was bij deze sloten al getest door Stichting ART. Conclusie: vergeet vouwslot en beugelslot. De beste oplossing is een ringslot in combinatie met een los kettingslot van minimaal 85 centimeter zodat je hem altijd aan de 'vaste wereld' vast kunt maken.
Sommige verzekeraars eisen bijvoorbeeld dat je een insteekketting gebruikt om je fiets vast te zetten aan een object zoals een fietsenrek om volledig verzekerd te zijn. Helaas staat je fiets ook niet altijd veilig in je garage of schuur. Zet daarom altijd je fiets op slot wanneer je deze hier stalt.
Goede slotspray vermindert de slijtage van de bewegende delen van het slot, zoals vermeld, juist door het afstoten van vuil, vocht, stof en stuivend zand. Het gebruik van slotspray is simpel. De slotspray is aan te brengen met het standaard geïntegreerde precisie spuitslangetje.
Fietssloten van het oer-Nederlandse merk AXA die als 'veilig' worden beschouwd. Dat deze sloten geschikt zijn om uw fiets mee te beschermen tegen diefstal wordt onderschreven door de Stichting ART met een ART-2 certificering.