Prijsbeleving staat voor de waarde die klanten hechten aan producten of diensten. Het toont aan hoeveel een klant bereid is te betalen voor het product of de dienst. Dit is niet altijd direct gekoppeld aan de werkelijke (productie)waarde.
De achterliggende gedachte is dat als er uitgelegd wordt waarom iets duurder is, mensen eerder geneigd zijn meer te betalen.
Het basisprincipe is eenvoudig: je kijkt naar de voornaamste concurrenten en bepaalt je prijs op basis van hun strategie. Deze strategie wordt vaak gebruikt voor producten of diensten die al enige tijd op de markt zijn en waarvoor veel alternatieven of vervangingsproducten beschikbaar zijn.
In 2013 was 8 procent van de supermarktomzet aan voeding duurzaam. Vanaf 2015 loopt dit aandeel jaarlijks op: tot 12 procent in 2016, 17 procent in 2019 en 19 procent in 2020. Tot en met 2017 is het aandeel gebaseerd op ongeveer 70 procent van de omzet van supermarkten, vanaf 2018 op het totaal van alle supermarkten.
Appels en peren zijn het hele jaar duurzaam en dus het beste voor het milieu. Dat geldt voor appels uit Nederland, België, Frankrijk, Chili en Nieuw-Zeeland, en voor peren uit Nederland, België, Frankrijk, Argentinië, Chili en Zuid-Afrika.
Lamsvlees en rundvlees zijn over het algemeen meer milieubelastend dan varkensvlees en kippenvlees. Wat betreft waterverbruik is fruit, na vlees de grootste belaster. Bij de overige vijf milieuaspecten veroorzaakt de productgroep zuivel en kaas de op een na grootste belasting van het milieu.
Vlees is een belangrijke bron van eiwitten, maar niet de enige. Als je vlees vergelijkt met andere eiwitrijke producten kun je voor het milieu beter kiezen voor plantaardige producten (zoals peulvruchten, sojaburgers en tofu). Rund- en lamsvlees hebben de hoogste milieu-impact.
De mate waarin voedsel bijdraagt aan de klimaatverandering, is per product verschillend. Voor volwassenen komt ruim de helft daarvan door het eten van vlees en zuivel. Vlees is erg belastend voor het milieu, net als zuivel, dranken en bewerkte producten zoals gebak en snacks.
Bovendien: het tropische fruit is het hele jaar door een duurzame keuze. Tenminste, als je de hele vrucht koopt. Je zou het misschien niet verwachten van tropisch fruit, maar ananas is een verantwoorde keuze.
Is bloemkool gezond? Bloemkool rekenen we tot groente en past in een gezond voedingspatroon. Bloemkool bevat net als andere groentesoorten veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën. Er is niet één groente die in alle voedingsstoffen kan voorzien.
De winstmarge bereken je met de volgende rekensom: trek de kosten af van de omzet. Het bedrag dat uit deze rekensom komt deel je door de omzet. Dat cijfer doe je maal 100%.
De juiste prijs voor je product of dienst is dus de hoogst mogelijke prijs die klanten willen betalen. Vooral start-ups zondigen tegen deze regel. Omdat ze redeneren 'Alleen als we goedkoper zijn dan de concurrentie maken we een kans'.
Een psychologische prijs, ook wel bekend als psychologische prijsstelling, is een prijs die op zo'n manier is bepaald en weergegeven dat het inspeelt op de werking van de hersenen om zo overtuigend mogelijk over te komen op de klant. De hersenen zijn niet zo slim als ze soms denken dat ze zijn.
De directe kosten (werk en materiaal) verband houdend met de productie en verkoop van een product.
Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
De prijs wordt altijd bepaalt met als uitgangspunt de inkoop- of fabricagekosten plus een percentage algemene kosten welke bestaan uit verkoopkosten, kantoorkosten e.d. daarnaast een winstopslag die gewenst is. Deze is mede afhankelijk van de prijzen van de concurrentie om jezelf niet uit de markt te prijzen.
De som van de kosten aan grondstoffen, eventuele andere aankopen en productiekosten per eenheid plus een verdeelsleutel voor de vaste kosten vormen dan de basis waarop een winstmarge wordt toegekend om aan de finale verkoopprijs te komen. Voor calculators of kostprijsberekenaars in drukkerijen is dit dagelijkse kost.
Een psychologische prijs, ook wel bekend als psychologische prijsstelling, is een prijs die op zo'n manier is bepaald en weergegeven dat het inspeelt op de werking van de hersenen om zo overtuigend mogelijk over te komen op de klant. De hersenen zijn niet zo slim als ze soms denken dat ze zijn.