De werkgever biedt werk aan de werknemer. Een werkgever is niet per se een natuurlijke persoon, maar is vaak een bedrijf, organisatie of overheid. De werkgever heeft net zoals de werknemer bepaalde rechten en plichten. Deze worden omschreven in de arbeidswetgeving en de arbeidsovereenkomst.
Wat te kiezen hebben
In financiële zin verwacht hij een redelijk salaris, een goede pensioenvoorziening en goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Bij die laatste wil hij wel wat te kiezen hebben, dus enige vrijheid zal hij op prijs stellen. Een bonusregeling wordt door velen ook gewaardeerd.
Door daarnaast flexibele secundaire voorwaarden te bieden onderscheid je je van andere werkgevers. Voorbeelden van secundaire arbeidsvoorwaarden zijn een goed pensioen, een reiskostenvergoeding, een 13e maand of eindejaarsuitkering, een smartphone van de zaak of de mogelijkheid tot thuiswerken en zorgverlof.
Denk aan wifi, een goede bank, een bar, een pingpongtafel, een game-console, sportfaciliteiten, tot aan hospitality-medewerkers. Dit zijn dé zaken waarmee een werkgever de aantrekkelijkheid goed kan etaleren.
Aantrekkelijk werkgeverschap is een werkgeverschap dat wordt gezien als een combinatie van de mate waarin potentiële werknemers een organisatie aantrekkelijk vinden om te gaan werken en de mate waarin werknemers die er al werken voordelen zien om te blijven werken voor de organisatie.
Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden
Denk ook aan arbeidsvoorwaarde zoals een goede verlofsregeling, genoeg vakantiedagen is heel belangrijk. Bij hard werken hoort ook hard ontspannen. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn ook onwijs belangrijk. Denk hierbij aan reiskostenvergoeding, bonusregeling en flexibel.
Passie, erkenning en zelfontplooiing zijn voorbeelden van intrinsieke motivatie. Om een sterk antwoord te geven op de vraag “Waarom wil je hier werken?”, is het aan te raden om te focussen op de factoren die je intrinsiek motiveren. Intrinsieke motivatie vertaalt zich namelijk direct in een voordeel voor de werkgever.
Goed werkgeverschap bestaat uit 6 beginselen: wees zorgvuldig, maak geen misbruik van je positie, motiveer ingrijpende beslissingen, maak verwachtingen waar, behandel werknemers gelijk en zorg voor een behoorlijke verzekering. De scholingsplicht is nog een aanvulling op goed werkgeverschap.
Haal energie uit je werk door je werkactiviteiten regelmatig af te wisselen met een pauze. Een veelgebruikte regel is: 50 minuten onafgebroken werken en aansluitend 10 minuten pauzeren. Doe je dat? Dan werk je met meer plezier, krijg je energie, heb je minder last van stress en verklein je de kans op een burn-out.
Naast hard werken is ontspanning samen met jouw team super belangrijk. Bij aantrekkelijk werkgeverschap hoort niet alleen maar hard werken. Een aantrekkelijke werkgever zorgt ook voor de nodige ontspanning! Die ontspanning zorgt ervoor dat jouw medewerker het beste uit zichzelf kan halen.
Werknemers willen vooral waardering voor het harde werk wat verricht wordt. Tevredenheid op de werkvloer is enorm belangrijk voor de werksfeer. Personeel dat zich gewaardeerd voelt werkt productiever en is tevredener op de werkvloer.
Ze geloven dat dingen uitvoeren hun enige taak is. Een heldere visie of marsrichting ontbreekt. Ze nemen beslissingen die de wenkbrauwen doen fronsen. Collega's en ondergeschikten stellen zich vragen en betwijfelen of de genomen beslissingen wel de beste zijn voor het bedrijf.
Datgene wat je heel belangrijk vindt in je werk, worden ook wel drijfveren of 'waarden' genoemd. Jouw drijfveren zeggen iets over wie je bent en hoe je in het leven staat. Ben je iemand die het belangrijk vindt om avontuur te beleven of zoek je juist zekerheid en stabiliteit?
Emotionele ondersteuning en begrip thuis □ Ontspanning & herstel □ Goede gezondheid □ Mooie momenten thuis □ Hobbies □ Mindfulness, meditatie en yoga □ Sport en bewegen □ Sociale activiteiten □ Vakanties □ Fijne en belangrijke levensgebeurtenissen □ ………………………..
Meer sport en beweging
Door regelmatig te sporten verbranden je cellen meer energie en wordt zuurstof verplaatst door het lichaam. Ook zorgt beweging ervoor dat de niveaus van stresshormonen als adrenaline en cortisol verlaagd worden, waardoor je meer energie krijgt en beter slaapt (5).
Goed werkgeverschap houdt in dat je je als werkgever zorgvuldig moet gedragen tegenover werknemers, dat je geen misbruik maakt van de sterkere positie die je als werkgever nu eenmaal hebt, dat je ingrijpende beslissingen motiveert en verwachtingen waarmaakt, dat je alle werknemers gelijk behandelt en dat je zorgt voor ...
Medewerkers willen snappen wat de toegevoegde waarde van de organisatie is voor klanten of de maatschappij en weten hoe zij daaraan zelf bijdragen. Duidelijkheid over hoe iedere medewerker het verschil maakt en individueel bijdraagt aan de doelen van de organisatie maakt het werk betekenisvol.
Werknemers willen vooral flexibele opties als het om werk gaat. 88 procent van de kenniswerkers die meededen aan het onderzoek, geeft aan dat ze bij het zoeken naar een nieuwe baan op zoek zullen gaan naar een functie waarin ze vrij zijn om hun eigen uren in te delen en op welke locatie ze werken.
Als jij aan het einde van een werkdag met een blij gevoel naar huis gaat, als je je klanten naar tevredenheid hebt geholpen, dan is dat een prima motivatie. Vertel in ieder geval met enthousiasme wat je leuk vindt om te doen en welke resultaten je een goed gevoel geven.
Wat trekt je aan in dit bedrijf? Noem bijvoorbeeld de prettige werkomgeving, de bedrijfscultuur en de mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. Laat blijken dat je hebt verdiept in de organisatie. Je kunt bijvoorbeeld relevante trends of producten noemen die je aanspreken.
Leg de link tussen jouw ervaring en de functie
Overtuig jouw gesprekspartner ervan hoe jouw ervaring en skills aansluiten bij het bedrijf. Geef aan wat je eerder hebt gedaan en welke zaken overeenkomen met de functie waarop je solliciteert. Focus dus op kennis en ervaring die relevant is.
Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn de extra afspraken die je met je medewerker maakt over bijvoorbeeld de 13e maand, extra beloningen, personeelsverzekeringen, auto van de zaak et cetera.
2. Schreeuwen en pesten. Er zijn twee situaties waarin een baas mag schreeuwen tegen zijn personeel: als er veel lawaai is en ze hem of haar anders niet kunnen verstaan, of wanneer er zich een levensbedreigende situatie voordoet. Verder is het eigenlijk nooit een goed idee.