In sommige Joodse stromingen ontstaat hieruit de verwachting van een Davidische messias : een figuur die van David afstamde, een goddelijke opdracht had, en vrede voor Israël zou brengen. De titel 'zoon van David' sluit aan bij de politieke kant van het idee van een messias.
Met de woorden "genesis van Jezus Christus, zoon van Abraham, zoon van David" suggereert de auteur impliciet dat het gebeuren rond Jezus als het ware een nieuwe schepping is, in de lijn van de grote tradities van Israël rond Abraham (volk van God, zegen voor de volkeren) en David (messiaanse verwachtingen, Gods Rijk).
Ten eerste, door te verwijzen naar Jezus als de Zoon van David, worden de twee naturen van Christus benadrukt . Hij is zowel waarlijk menselijk als waarlijk goddelijk. Ten tweede, deze titel geeft aan dat Jezus de beloofde Messias van Israël is die de troon van Zijn voorvader David zal erven.
In deze periode wachten christenen op de komst van het kindje Jezus. Oftewel 'Davids zoon, lang verwacht', zoals een regel uit het kerstlied 'Stille Nacht' beschrijft. Want profeten hadden voorspeld dat uit de familie van koning David een nieuwe, bijzondere koning voort zou komen.
zoon van een verder onbekende Jakob of Heli en waarschijnlijk van het geslacht van David, was een onbemiddelde timmerman ('teknoon') in Nazaret, waar ook Maria woonde. Hij was de vader van Jezus van Nazaret.
Arye Shimron het bijna zeker: Jezus van Nazareth is na Pasen niet opgestaan uit zijn graf en later ten hemel gevaren. Nee, Jezus lag begraven in het graf van Talpiot in het zuidoosten van Jeruzalem. Bovendien lag hij daar niet alleen. Hij was getrouwd met Maria en had een zoon, Judas.
Johannes 6:42 In-Context
42 Zij zeiden: Is dit niet Jezus, de zoon van Jozef, wiens vader en moeder wij kennen? Hoe kan Hij nu zeggen: 'Ik ben uit de hemel neergedaald'? 43 Jezus antwoordde: 'Mor niet onder elkaar. 44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hen trekt; en Ik zal hen opwekken op de laatste dag.
Amnon, Davids eerstgeborene, geboren in Hebron bij Ahinoam van Jizreël. Absalom doodde hem nadat hij Absaloms volle zuster, Tamar, had verkracht .
De latere koning David werd geboren in Bethlehem voor het jaar 1000 voor Christus en stierf in 965 voor Christus in Jeruzalem. Zijn leeftijd is niet exact bekend.
Vader van Jezus
Volgens Lucas woonde Jozef in Nazaret en reisde hij in verband met een volkstelling met Maria naar Bethlehem "om zich te laten inschrijven". Toen zij in Bethlehem waren aangekomen, begon de bevalling en werd Jezus daar geboren (Lucas 2:1-7).
Jozef stamde af van David via Salomo , en dat was de uitverkoren lijn van David om iemand als koning te beschouwen.
Mattheüs 22:43-46 De Passie Vertaling (TPT)
Toen zei Jezus tegen hen: Hoe kon David, geïnspireerd door de Heilige Geest, zijn zoon Heer noemen? Heeft hij niet gezegd: De Heer heeft tegen mijn Heer gezegd: 'Ga naast mij zitten op de plaats van gezag, totdat ik al uw vijanden onder uw voeten heb gelegd'?
In het licht hiervan moet Jezus' identificatie als de Zoon van Abraham een ander doel dienen dan hem te markeren als een ware Jood. Waarschijnlijk identificeert Zoon van Abraham Jezus als de vervulling van Gods verbond met Abraham, als degene door wie alle naties op aarde gezegend zullen worden .
De moslims zien Hem als een groot profeet, die wonderen verrichtte, maar ze beschouwen Hem niet als zoon van God en ze verwerpen dat Hij aan het kruis gestorven is. Ook verwerpen ze de leer van de Drie-eenheid: “De Messias, Jezus is niet een van de drie goden”, zo staat er te lezen in de Koran.
God de Heere openbaart zijn wondere verlossing in het huis van David. En daarbij hebben en Maria en Jozef beiden hun bijzondere positie en betekenis, omdat zij beiden uit het huis en geslacht van David zijn.
Het volk van Israël wist dat God een verlosser had beloofd – een afstammeling van David – die hen zou redden en bevrijden. Door Jozef aan te spreken als “zoon van David,” geeft de engel aan dat het wachten voorbij is . God is klaar om te handelen.
Heerser van heel Israël
Hij werd vermoord door twee bendeleiders uit de stam Benjamin. Zij brachten zijn hoofd bij David. Maar David treurde om de dood van zijn tegenstander Isboseth, de zoon van Saul, en liet de Benjaminieten doodsteken.
David komt uit de stam Juda , en is de zoon van Isaï . Hij groeit op in Betlehem . Als God niet meer tevreden is over koning Saul , stuurt hij zijn profeet Samuel naar Betlehem, naar het huis van Isaï. Daar zalft Samuel David, de jongste zoon van Isaï, tot koning.
Dit lied is een geloofsgetuigenis van David over God. Hij vertrouwt hem en wil voor altijd bij hem zijn. Want zoals een herder zorgt voor de kudde, zo zorgt God voor mij, zingt David. Hij zorgt voor alles wat ik nodig heb: zelfs meer dan dat!
Daniël was volgens 1 Kronieken 3:1 in de Hebreeuwse Bijbel de tweede zoon van koning David, die hij verwekte bij zijn vrouw Abigaïl. Daniël werd volgens de Bijbelse chronologie rond 1000 v. Chr. geboren in Hebron en wordt ook wel Kileab of Chileab genoemd (2 Samuel 3:3).
David smeekte God om het kind. Hij vastte en ging naar zijn huis en bracht de nachten liggend op de grond door . De oudsten van zijn huishouden stonden naast hem om hem van de grond op te tillen, maar hij weigerde en hij wilde geen voedsel met hen eten.
Koning David is niet in de hemel, maar dood en begraven, slapend tot de opstanding uit de dood. Deze helden van het geloof ontvingen de beloften niet, omdat God van plan was dat zowel zij als het publiek van het boek Hebreeën "volmaakt" zouden worden, samen — op hetzelfde moment .
Traditie. Volgens King is in de christelijke traditie lang aangenomen dat Jezus ongehuwd was, alhoewel daar geen historisch bewijs voor is. "Vanaf het begin zijn christenen het oneens geweest of het beter is om te trouwen of niet.
Nee.Jezus was de zoon van David via Maria's afstamming . Zoals Maria de biologische dochter van He'li was. Echter, He'li is de schoonvader van Jozef, Maria's echtgenoot.
Jezus was immers een Jood. Hij leefde en predikte in Galilea, een grotendeels Joodse landstreek in Palestina (het huidige Israël). Jezus had daarom door en door Joodse ideeën. Een van die ideeën was heel opvallend, en bovendien politiek dynamiet: dat van het 'koninkrijk van God'.