Versterkte of EXTRA LOAD-banden (XL-banden) zijn bestemd voor zware voertuigen of voertuigen met een krachtige motor. De zijwanden van versterkte banden zijn harder dan die van klassieke banden, die "SL-banden" worden genoemd (SL = "Standard Load").
Extra Load banden: verstevigd voor meer draagvermogen.
Versterkte banden hebben stevigere zijkanten dan klassieke SL-banden (Standard Load). Ze zijn dan ook gemaakt om zware lasten te dragen en zwaardere omstandigheden aan te kunnen. Ze zijn bestemd voor zware voertuigen en/of voertuigen met een krachtige motor.
De eerste drie getallen geven de bandbreedte aan. Het tweede getal staat voor de verhouding tussen de bandbreedte en bandhoogte. De letter daaropvolgend staat voor het type band en de twee cijfers erna geven de diameter van de velg aan.
Versterkte- of bestelwagenbanden
Bij bestelwagenbanden is dit de letter C, wat staat voor Commercial of Cargo. Het voordeel van deze banden is de combinatie van een hogere load index met een stuggere opbouw. Dit zorgt voor een stabielere wegligging.
15 - diameter van de velg, uitgedrukt in inch. 82 T - load index met waarde 82 en snelheidsindex T (de betekenis van snelheidsindexen en Draagvermogenindexen zijn onderaan te vinden).
Het voordeel van C en XL banden is dat ze een hoge loadindex combineren met een stuggere opbouw. Dat is prettig voor caravans, omdat ze daarmee zorgen voor een stabieler gevoel in weggedrag. Toch is het verstandig om niet een overdreven 'zware' band te kiezen met een veel te groot draagvermogen.
Alle banden (inclusief reservebanden) die meer dan tien jaar oud zijn, moeten uit de handel worden genomen en worden vervangen door nieuwe banden. Controleer de fysieke leeftijd van een autoband door de markeringen op de flank van de band te controleren aan de hand van het "DOT"-symbool.
Je kunt onder je auto best een andere bandenmaat monteren maar er komt wel het nodige bij kijken. Je kunt natuurlijk kijken naar de AutoWeek bandentests. Maar voor jouw situatie is heb je vaak deskundigheid nodig voor de nieuwe maat. Vraag daarom advies bij je garage of een bandenspecialist als je hieraan denkt.
De eerste drie cijfers geven de breedte van je autoband aan, in millimeters. De cijfers na de “/” geven de hoogte van je band aan. De R staat voor Radiaal. Het cijfer 16 geeft de diameter van je velgen aan in inches.
Eenvoudiger gezegd staat het dus voor het aantal kilo's dat een band kan en mag dragen. Het draagvermogen wordt aangeduid met het symbool LI (LoadIndex) en is terug te vinden in de maataanduiding op de wang van de band. Het draagvermogen wordt altijd in combinatie met de snelheidsindex (SI) weergeven.
En de snelheidsindex? De snelheidsindex van een band wordt aangeduid door de laatste letter van de maat: 205 55 R16 91W. Deze lettercode geeft de theoretische maximumsnelheid van de band aan.
15 inch staat voor de velgdiameter. 5 inch voor de bedbreedte van de velg. J staat voor de hoorncode (vorm van velgbed).
De minimale loadindex van mijn banden berekenen
Weet je het gewicht van jouw auto? Dan kun je uitrekenen of je wel de juiste banden met de juiste loadindex onder je auto hebt. Neem hiervoor het totaalgewicht van je auto –bijvoorbeeld 1500 kilo – en deel dit door 4 (banden). Je komt dan op 375 kilo uit.
Het draagvermogen van een band is het maximale gewicht dat een band kan hebben. Bij een auto moet dan ook het draagvermogen per band maal vier genomen worden om te zien of dat dit goed is. Heeft een band bijvoorbeeld als draagvermogen 91 dan kan deze band een gewicht hebben van 615 kg.
De loadindex van banden geeft het maximale laadvermogen van een band weer in kilogram, gemeten bij zijn maximale snelheid en voorgeschreven bandenspanning. In de bandenmaat 195/65 R15 91 V geeft het indexcijfer 91 het draagvermogen van de band weer.
Als de omtrek van de velg dus groter wordt, wordt de band lager en zit er minder rubber tussen het wegdek en de velg. Dit zorgt voor een directe stuurreactie en minder comfort dus een sportief karakter. Als u van 17" naar 16" velgen gaat moet er dus een hogere band op waardoor er meer rubber tussen wegdek en velg komt.
Ik vond van 18" naar 19" wel een merkbaar verschil, het is wat strakker op weg omdat de band minder kan doorveren maar ik voel wel meer van de weg. Heb er verder geen problemen mee omdat de st toch al sportief is. Stap je van 16"of 17" ineens over op 19" dan is het echt wel even wennen.
De besturing wordt wat scherper en communicatiever omdat een plattere band minder vervormt. Als om de grotere velg ook een bredere band ligt heb je een betere wegligging op droog wegdek en een kortere remweg op droog wegdek. De nadelen vinden we vooral op het gebied van zowel veer- als geluidscomfort.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
De normale houdbaarheid van banden bedraagt ongeveer 10 jaar. Goed opgeslagen banden worden tussen 1 en 5 jaar nog als nieuw gezien. Banden verouderen op basis van fysieke en chemische processen. Dit geldt ook voor opgeslagen of weinig gebruikte banden.
Voor een gemiddelde auto, bij normaal gebruik, moet u denken aan zo'n 30.000 - 40.000 kilometer voor de voorbanden. Achterbanden gaan in veel gevallen wat langer mee.
Caravans worden standaard met banden van de 80-serie gemonteerd. Banden in de 70, 60 en 50-serie komen ook nog voor. De getallen 70, 60 en 50 geven aan hoe hoog de band is in verhouding tot de breedte van de band. Als er niets op de band staat, zoals in dit geval dan gaat het om een 80-serie.
De bandenspanning van een caravan varieert vaak tussen de 3 en de 4,5 bar. Die van een auto tussen de 2 en 3 bar. Bent u van plan een lange reis te gaan maken, dan is het raadzaam die druk een beetje op te krikken. Trekt u een aanhanger, dan moet vooral de druk in de voorbanden wat opgeschroefd worden.
Afstemming auto en caravan: 75% regel
Een goede gewichtsverhouding tussen auto en caravan bevordert het weggedrag van de combinatie. De ANWB adviseert daarom de 75% regel in acht te nemen: het gewicht van de (beladen) caravan mag niet meer dan 75% van het gewicht van de (beladen) auto zijn.