Als content razendsnel over het internet verspreid word, wordt er gesproken over viraal gaan. Jouw content wordt dan razendsnel gedeeld. Elke keer als er iets gedeeld wordt op blogs, maar ook social media krijgen meer mensen het te zien.
Wanneer bepaalde content, vaak een video, zich in razend tempo als een inktvlek over het internet uitspreidt. Om viral te gaan moet iets een hoge shareability hebben, of met andere woorden: het moet iets zijn wat je graag deelt met anderen via digitale media.
Wat is Instagram? In het kort: Instagram is een sociaal netwerk waarbij het allemaal draait om het delen van foto's en video's met je volgers. En om het bekijken van foto's en video's van de mensen die jij volgt. Dit kunnen vrienden zijn maar vaak zie je dat mensen ook bekende mensen of influencers volgen.
Als je geen likes krijgt op Instagram, kan dat aan heel veel dingen liggen. Maar de kans is groot dat vooral komt omdat je het medium onderschat. En dat je er dus onvoldoende tijd en aandacht in investeert.
Iemand die bijvoorbeeld vijfhonderd volgers heeft en waarbij er doorgaans 200 mensen een post zien, gaat al viral wanneer een Reel 1000 views heeft. Dus laat je niet weerhouden door je bescheiden aantal volgers en ga ook aan de slag met Reels!
de For You Page bevat filmpjes die TikTok je aanraadt op basis van interactie en eerder bekeken video's. Swipe omhoog en je ziet een constante feed van korte filmpjes. De For You-pagina is erg belangrijk in het TikTok-algoritme. De bekende hashtag 'FYP' is een veelgebruikte manier om in deze feed terecht te komen.
De term 'viraal gaan' slaat op het moment dat een stukje inhoud, dat vaak een afbeelding of video is, zich als een inktvlek over het internet verspreidt. Om viraal te gaan, moet iets een hoge deelbaarheid hebben. Met andere woorden, het moet iets zijn dat je graag met anderen deelt via digitale media.
Door TikTok views te kopen kan jij jouw account een enorme boost geven. Met honderden tot duizenden extra views op TikTok kun je in korte tijd jouw video's delen met de hele wereld. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen, is het doorgeven van de juiste URL en het kiezen van het juiste aantal TikTok views.
Het gemiddelde bericht op Instagram heeft 10.7 hashtags. Elke dag uploaden Instagram-gebruikers gemiddeld 100 + miljoen foto's en meer dan 1,000 foto's worden elke seconde geüpload. Dat vertaalt zich ruwweg in 100 miljoen foto's per dag. Het gemiddelde aantal vind-ik-leuks per Instagram-bericht is 1,261.
Like jij dus (handmatig) meer dan 150 foto's per uur dan wordt je tijdelijk geblokkeerd in het liken van foto's. Je kunt andere acties zoals volgen van accounts dan nog wel uitvoeren. Heb je teveel accounts te snel achter elkaar gevolgd? Dan kun je ook tijdelijk geblokkeerd worden en kun je geen accounts meer volgen.
FY of FYP staat voor 'For Your Page', of 'For You'. Dat betekent niet dat iemand bijvoorbeeld wil stemmen dat de video op meer For You-pagina's voorbij zou moeten komen. Het betekent juist dat iemand bij je video is gekomen dankzij de For You-pagina (de Voor Jou-pagina dus).
Net als Instagram en Facebook is het met TikTok ook mogelijk om geld te verdienen, maar zal het zeker niet vanzelf gaan. Je moet namelijk een behoorlijk grote fanbase hebben, wil je wat geld verdienen met TikTok. Het is dus de bedoeling dat je influencer gaat worden – en dus bekend op TikTok te gaan worden.
Je kunt Profielweergavegeschiedenis inschakelen in je instellingen om te zien welke accounts op TikTok je profiel hebben bekeken. Alleen accounts die deze functie ook hebben ingeschakeld en je profiel de afgelopen 30 dagen hebben bekeken, worden weergegeven in je profielweergavegeschiedenis.
Wanneer je een Reels hebt gedeeld, kun je deze makkelijk delen in jouw Instagram Feed. Niet iedereen kijkt namelijk altijd eerst naar de Instagram Reels. Daarom kun je hem het beste delen op in jouw Feed, zodat jouw Reels meer kijkers krijgt. Zo krijg je al een veel groter bereik met jouw video.
Het is creatief, kort én krachtig (15, 30 of 60 seconden) en zit daarmee precies tussen de foto's en video's op je tijdslijn en IGTV (long form video's) in. Een Instagram Reel mag dus 15, 30 of tegenwoordig zelfs 60 seconden duren.
Iedereen op Instagram kan een reel opnemen met je originele audio en je reel remixen. Voor privéaccounts: alleen je goedgekeurde volgers kunnen je reels zien en delen. Als iemand je reel deelt, kunnen alleen je volgers deze zien. Niemand kan een reel opnemen met je originele audio.
Gebruik hashtags
Probeer zoveel mogelijk hashtags in het Engels te schrijven, want hierdoor kunnen meer mensen jouw foto vinden. Probeer het tussen de 5 en de 10 te houden. Hoe meer hashtags je gebruikt, hoe beter jouw foto vindbaar is en hoe meer kans op likes (en volgers) je hebt.