Witte rook door lekke koppakking Zie je rook, of dat nu wit, grijs, blauw, of zwart is, dan is dat een teken dat de motor niet goed functioneert. Een veelvoorkomende oorzaak van witte rook uit de uitlaat is een probleem met de cilinderkop. Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt.
In de meeste gevallen wordt witte rook uit de uitlaat veroorzaakt door een lekke koppakking. Zonder al te technisch te worden, kan een lekke koppakking voor vervelende problemen zorgen. Hij moet dus snel gerepareerd worden. De koppakking zelf is overigens niet zo duur, maar de vervanging is een ingrijpende klus.
Witte rook ontstaat door het verbranden van koelvloeistof die op een of andere manier in de verbrandingsruimte komt. Mogelijke oorzaak kan een doorgeslagen koppakking zijn maar ook een gescheurde kop of onderblok. Technisch onderzoek zal de oorzaak aan het licht moeten brengen.
Het is belangrijk dat u zo snel mogelijk naar uw auto laat kijken wanneer u merkt dat er rook uit de uitlaat komt. Op den duur leidt dit namelijk tot motorproblemen zoals, een vervuilde motor, verstopte katalysator of een verstopte roetfilter (diesel).
Auto problemen
Blauwe rook uit de uitlaat van je auto wijst op een technisch mankement in de motor. Blauwe rook kan voorkomen bij stationairloop, bij gasgeven of gas loslaten. Rook uit de uitlaat komt meestal door verbranding van olie of een slecht verbrandingsproces.
Zwarte rookpluimen of zwarte roetwolken wijzen doorgaans op een probleem met de verbranding of de injectie. Vaakis vervuiling van de motor de oorzaak. Te lang doorrijden wanneer de auto zwart rookt, kan de problemen verergeren. Het roetfilter kan verstopt gaan zitten, of de motor beschadigt.
De uitlaat van je auto is kapot als je de volgende zaken herkent: Een kapotte uitlaat maakt een brommend of rammelend geluid. Je ruikt uitlaatgassen binnen in de auto, bijvoorbeeld als je voor het stoplicht staat. Er komen op vreemde plaatsen uitlaatgassen onder de auto vandaan.
De twee meest voorkomende kenmerken van een kapotte katalysator zijn: minder vermogen van de motor door een verstopte katalysator. een rammelend geluid van de katalysator.
Bij het starten van je auto zie je vaak witte uitlaatrook. De waterdruppels komen als stoom naar buiten via de uitlaatpijp, vooral als het buiten koud is. Geen probleem dus. Mocht de motor eenmaal op temperatuur zijn, dan zou de witte rook moeten wegtrekken.
Grijze of zwarte rook is een teken dat er iets misgaat met de verbranding van brandstof. Meestal wordt het veroorzaakt doordat de motor te veel benzine of diesel verbrandt. Er wordt dan gezegd dat de motor 'te rijk' staat. Gevaarlijk is het niet, maar het kost wel onnodig veel brandstof en stinkt behoorlijk.
Wanneer de koppakking lek is, kun je dit herkennen aan olielekkage. Je treft olie aan onder de auto of op het motorblok. Wanneer ook het olielampje gaat branden en er blauwe rook uit de uitlaat komt, kan dit de bevestiging zijn van een lekkende koppakking.
Een veelvoorkomende oorzaak van witte rook uit de uitlaat is een probleem met de cilinderkop. Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers.
De materiaalkosten voor een nieuwe cilinderkoppakking inclusief schroeven liggen rond de 150 – 450 euro*. Als u de hele cilinderkop moet vervangen, liggen de kosten tussen de 600 en 1.500 euro*. Dan zijn er nog de arbeidskosten, die voor dergelijk werk al snel tot 800 euro* kunnen oplopen.
Witte rook uit de uitlaat na een koude start is niets meer of minder dan condens, door vocht in het uitlaattraject. Dat levert witte “rook” op. Vergelijk het met een brandende sigaret. De sigaret zelf geeft blauwe rook, maar de roker blaast witte rook uit.
Lekke uitlaat auto, hoe komt dit? Uitlaten gaan in de loop van de tijd kapot, met name doordat ze worden blootgesteld aan de weersomstandigheden. Denk hierbij dan aan vocht, pekel, verkeersdrempels en steentjes op de weg. Hierdoor krijgt de buitenkant van de uitlaat het zwaar te verduren.
Reinig je uitlaat.
Net als bij het schoonmaken van je auto of motor, gebruik je lauw water en zeep om de uitlaat te reinigen. Als alternatief kun je ook kiezen voor een stoomreiniger. Stoom is een effectieve methode, maar stoomreinigers zijn vaak wel prijzig.
Witte rook betekent: 'beslissing dat iets kan doorgaan', 'belangrijke beslissing waarnaar al enige tijd wordt uitgekeken'. Met bijvoorbeeld 'Nog geen witte rook over nieuwe wet' is bedoeld dat de nieuwe wet nog niet is vastgesteld of aangenomen.
De kleur van de rook uit de schoorsteen zegt iets over het stookgedrag. Witte rook is als regel een teken van goede verbranding. Donkergrijze rook geeft het signaal af, dat de verbranding steeds onvollediger is.
Rook bestaat uit heel veel kleine deeltjes die van een verbrande stof afkomen en door de lucht zweven. Zulke kleine deeltjes noemen wij vaste aerosollen. Deze deeltjes zweven door de lucht, maar ze stijgen ook. Dit komt omdat vuur de lucht verwarmt en warme lucht stijgt.
Met een kapotte katalysator mag u nooit te lang doorrijden. Om te beginnen vormt dit een gevaar voor het milieu en bovendien gaat de motor vroeg of laat in de “noodgevalmodus”. Ook het verwijderen van een kapotte katalysator en dan zonder verderrijden is geen goed idee.
Met een kapotte katalysator moet je zo snel mogelijk naar de garage. Niet alleen voor het milieu, maar ook voor vervolgschade. Een kapotte katalysator is immers vaak een gevolg van andere motorstoringen, zoals versleten bougies of zuigerringen, of uitlaatklep- of ontstekingsproblemen.
Een defecte lambdasonde kan zich via een veelvoud aan symptomen aankondigen. Het motorwaarschuwingslampje in het instrumentenpaneel gaat branden, u merkt een verhoogd brandstofverbruik op of de motor loopt stroef. Ook een vieze geur, rook uit de uitlaat en een slechte acceleratie duiden op schade.
Hoewel er regelmatig gesteld wordt dat het doorrijden met een kapotte uitlaat geen probleem is voor de auto, is het tegelijkertijd niet goed. Het verbruik wordt hoger omdat de tegendruk vanuit de uitlaat lager is. Ook kunnen de uitlaatgassen op deze manier in de auto komen in plaats van achter de auto.
Ja, rijden met een lekke uitlaat is niet alleen gevaarlijk, maar ook illegaal. Door de lekke uitlaat kunnen uitlaatgassen uw interieur binnendringen. Ook kan een lekke uitlaat geluidsoverlast veroorzaken. Voor geluidsoverlast kunt u een bekeuring krijgen.
Uitlaat vervangen kosten
De prijs van de uitlaat zal liggen tussen de €310 en €330. Wanneer u via het bovenstaande menu uw kenteken en woonplaats invult, kunt u alle garages in uw buurt met bijbehorende prijzen zien. Zo kunt u een afspraak maken voor het vervangen van de uitlaat bij een gewenste garage.