Je zou verwachten dat de nummeraanduiding staat voor het aantal cilinders, maar niets is minder waar. De versie waar wij in rijden is de T4, een benzinemotor met een vermogen van 180pk. Met die motor kan de auto in 7,7 seconden naar honderd en 225 km/u is de uiterst haalbare snelheid.
De T4 is net als sterkere broers T5 en T6 een geblazen 2,0 liter grote viercilinder. De nieuwe variant is 190 pk en 350 Nm sterk en komt beschikbaar voor zowel de S90 als de V90. Daarnaast schroeft Volvo de vermogens van de T5 en T6 ietwat terug tot respectievelijk 250 pk en 310 pk.
Het verschil zit vooral in het gezamenlijke vermogen van de benzinemotor en elektromotor: de T5 beschikt over 262 pk, terwijl de T4 op 211 pk komt. Het mooie van de basisuitvoering is dat Volvo geen concessies doet in het rijbereik.
T4: De basismotor voor de Volvo XC40 is een 2,0-liter viercilinder turbomotor met 187 pk en 221 pond-voet koppel. De XC40 T4 heeft voorwielaandrijving. T5: De T5 is een hoger getunede versie van dezelfde 2,0-liter viercilinder turbomotor.
Met een cilinderinhoud van 1.595 cc levert de motor zo 150pk en 240 Nm in T3-versie. De T4 ontwikkelt 180 pk en 240 Nm of zelfs 270 Nm met overboost. Terwijl de T3 enkel een manuele zesbak zal krijgen, kan de T4 ook gekoppeld worden aan de gerobotiseerde Powershift-bak met dubbele koppeling en zes verhoudingen.
Qua prestaties heeft de T4 meer vermogen en koppel dan de T3. Hij biedt ook vierwielaandrijving, wat kan zorgen voor betere tractie en handling in verschillende rijomstandigheden. De T3 is echter mogelijk een goedkopere optie, omdat hij een kleinere motor en minder functies heeft.
T5, het staat natuurlijk voor die machtige geblazen, bruut klinkende vijfcilinder turbomotor. Het blok dat Volvo heeft gebracht waar het nu staat. Als ik denk aan de rally's van het Nationaal Kampioenschap die ik eind jaren negentig bezocht... Kippenvel kreeg ik van de voorbij bulderende 850's T5 van Thom de Jong.
De T4-motor is behoorlijk goed , maar is slechts zo snel als de D4-dieselmotor, die veel zuiniger is en de betere 8-traps automatische versnellingsbak heeft (versus de 6-traps optie van de T4). Het was interessant om het benzine-alternatief voor een van Volvo's populairste motoren te zien, maar uiteindelijk zou ik toch voor de diesel gaan.
De nieuwe B-motoren komen er als B4 (diesel), B5 (benzine en diesel) en B6 (benzine). In de XC90 kan men de B5 en B6 bestellen, de XC60 kan straks o.a. als B4, B5 en B6 besteld worden. In een later stadium zullen de opties voor andere modellen bekendgemaakt worden.
Volvo XC40 Recharge T5 voegt zich bij ons wagenpark
Deze topklasse XC40 plug-in hybride heeft 51PS extra ten opzichte van het T4-model waar we net afscheid van hebben genomen, terwijl hij hetzelfde brandstofverbruik en elektrische bereik belooft. De vermogenstoename komt van een softwarematige aanpassing aan de 1,5-liter driecilinder benzinemotor.
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'Daarmee duidt Volvo het motortype aan. De D staat voor diesel, een B voor Brake Energy Regeneration (de mild hybrids) en de T voor Turbo. De cijfers 2, 3, 4, 5 of 6 of 8 geven de motorkracht aan. Hoe hoger het cijfer, des te meer motorvermogen.
In de V60 zijn er drie versies beschikbaar, getiteld T3, T4 en T5. De T3 en T4 hebben een 1,6 liter turbomotor op benzine met 150 of 180 pk, de T5 heeft een tweeliter met turbo en 240 pk.
Zoals hierboven is de T4 heeft dezelfde cilinderinhoud als de T5 minus één van zijn cilinders . Ook vanwege de kleinere cilinderinhoud heeft hij een kleinere turbolader.
Voor de T3 ( met driecilinder turbo ) heeft Volvo een prima 1,5-liter benzinemotor in de prijs verwerkt. Het lijkt erop dat deze de XC40 met een bijna alarmerende snelheid aandrijft, maar de cijfers op papier zijn in werkelijkheid een stuk alledaagser.
T4: Verplicht voor werknemers die salaris of loon ontvangen. T4A: Relevant voor gepensioneerden of personen die pensioengerelateerd inkomen of beurzen ontvangen. T5: Essentieel voor beleggers die inkomsten ontvangen uit effecten, zoals obligaties of aandelen.
De T staat voor de benzine-uitvoeringen zonder mild hybrid en de plug-in hybrid (met toevoeging Twin Engine). De D-versies zijn de dieseluitvoeringen zonder elektrische ondersteuning. In de toekomst gebruikt Volvo de P (voor Pure) voor volledig elektrisch aangedreven modellen.
Volvo B4-motor
Net als de andere B Series-motoren is de B4-aandrijflijn gekoppeld aan een achttraps Geartronic™-automaat voor soepele, nauwkeurige acceleratie. Het koppelt een 2,0-liter turbomotor met vier cilinders aan een 48-volt mild hybride systeem.
De tweede B5 die Volvo aan het leveringsgamma van de XC90 toevoegt, is een B5 met een benzinemotor aan boord. Het is die B5 die de T5 vervangt. De benzinemotor die in de benzine-B5 ligt, is net als in de T5 een 250 pk en 350 Nm krachtige 2,0-liter viercilinder. Dat blok krijgt nu ondersteuning van mild hybrid-techniek.
D4 is een 2,0-liter 5-cilinder Volvo-motor (177 pk) D5 is een 2,4-liter 5-cilinder Volvo-motor (180 pk) Als u een diesel Volvo S40/V50/C30/C70 koopt, wilt u in principe de 2.0d vermijden en een echte Volvo-motor aanschaffen. D5 is een oudere motor, sommigen geven de voorkeur aan de D4 omdat deze wat moderner is in de manier waarop hij vermogen levert.
De Volvo Engine Architecture (VEA) is een familie van drie- en vier-in-lijn benzine- en dieselmotoren voor auto's, geproduceerd door Volvo Cars in Skövde, Zweden, sinds 2013, Zhangjiakou, China, sinds 2016 en Tanjung Malim, Maleisië, sinds 2022 door Proton.
De Volvo V40 staat bovenaan de lijst van veiligste en betrouwbaarste auto's uit het C- segment. Deze compacte middenklasser heeft een rijervaring die voortreffelijk te noemen is, om bij de V van Volvo te blijven, en ziet er ook nog eens verleidelijk uit.
Volvo's hebben over het algemeen een sterkere motor en houden het gemiddeld langer vol dan andere merken. Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol.
De plug-in hybride Volvo's XC40 Recharge T4 en Recharge T5 maken allebei gebruik van een driecilinder turbomotor en van dezelfde elektrokrachtbron. Het verschil zit hem in de kracht van de 1.5-benzinemotor. Die driecilinder levert in de T4 129 pk en in onze duurtest-T5 180 pk.
De T5-motor is turbocharged, terwijl de T6 twin-charged is, wat betekent dat de motor zowel turbocharged als supercharged is, wat voldoende vermogen biedt voor bestuurders in Rockford, MI. Met de T6-motor krijgt u meer vermogen dankzij het twin-charged systeem . Beide motoren leveren echter uitstekende prestaties.
Zowel de T6 Recharge als de krachtigere T8 Recharge krijgen van Volvo een grotere accu. Die heeft drie lagen, 102 cellen en niet minder dan 18,8 kWh aan capaciteit, waardoor het elektrisch rijbereik volgens het merk toeneemt tot 78 kilometer (WLTP).