Sommigen denken dat de swoosh refereert aan de beweging van een atleet, gelijk aan het geluid dat een zweep maakt. Anderen houden vast aan hun geloof dat de swoosh de vleugels aan de voeten van de godin Nikè zijn, maar dan omgekeerd. Het zou een teken van snelheid en elegantie kunnen zijn.
Knight wilde dat het logo een eenvoudig ontwerp werd met een vloeiende beweging en snelheid. De 'swoosh' symboliseert de vleugel van de Griekse godin van de overwinning: Nike. Tot 1995 stond de naam Nike nog gewiegd in de 'swoosh', maar daarna is het verder gegaan als een stand-alone bedrijfslogo.
Daarom koos ze voor een vloeiend 'check'-symbool, dat snelheid, beweging en dynamiek uitstraalt. Daarnaast is het Nike logo een verwijzing naar Nikè, de Griekse godin van de overwinning (hieronder afgebeeld), waar de schoenenlijn naar vernoemd is.
'I was just doing what I did', zegt de ontwerper. Ze kreeg slechts 35 dollar voor het ontwerpen van het wereldberoemde logo van sportmerk Nike. Toch heeft de Amerikaanse Carolyn Davidson van haar ontwerp 'goed kunnen leven'. 'I don't love it, but I think it will grow on me.
De oorsprong van de swoosh
Bij het NIKE logo is dit ook het geval. Het begon namelijk allemaal in 1971. In 1971 was het Carolyn Davidson die de swoosh voor het eerst tekende. Als studente grafisch ontwerp in Portland in de Verengde Staten kreeg ze van ene Phil Knight de opdracht om voor hem een logo te ontwerpen.
Naast het leveren van kwaliteit voor een redelijke prijs maakte Nike vooral naam door de lucratieve samenwerking met beroemde atleten, zoals Michael Jordan, de voetballers van het Nederlands mannenelftal, golfer Tiger Woods en tennissterren Roger Federer, Serena Williams en Maria Sharapova.
De swoosh is het merkteken van Nike. Het is volgens Mark Hughes, auteur van The Independent, een van de meest herkenbare logo's ter wereld.
DE SHOP OM EEN NIEUW PAAR NIKE AIR MAX 1 TE KOPEN! Bij Swooshop.nl ben je aan het juiste adres wanneer je op zoek bent naar een nieuw paar Nike Air Max 1 voor heren, dames en kinderen! Wij doen ons best om de meest gewilde sneakers van dit moment voor een normale prijs aan jou te kunnen aanbieden.
Bill Bowerman en Phil Knight richtten het bedrijf in 1964 onder de naam "Blue Ribbon Sports" (BRS) op, voerden het merk 'Nike' vanaf 1972 en veranderden in 1978 de naam van het bedrijf in 'Nike, Inc. ', naar de Griekse godin van de overwinning Nikè.
In 1974 wordt de Waffle Trainer geïntroduceerd in de VS, een hardloopschoen met een zool in wafelpatroon. Het wordt meteen een groot succes en al snel de best verkopende sportschoen van het land! Blue Ribbon Sports verandert in 1978 de naam van de firma officieel in Nike, naar de Griekse god van de overwinning.
Een paar schoenen van rapper Kanye West werd ooit voor 1,55 miljoen euro verkocht en blijft het duurste schoeisel ooit. De geveilde sneakers, Air Ships van Nike, droeg Jordan in zijn debuutseizoen 1984 bij Chicago Bulls.
Over het algemeen zijn Nike Jordan schoenen vanaf €169,99 te koop. De prijs kan daarna snel stijgen door een beperkte oplage. Regelmatig zie je dat zelfs tweedehands Nike Jordan schoenen voor bedragen als €1.500,- euro verkocht worden. Het kan dus een goede investering zijn!
Hoe duur zijn de duurste Jordans? De duurste Air Jordan sneakers ter wereld zijn de Nike Air Jordan 1. De Nike Air Jordan 1 zijn gedragen door MJ en was het eerste paar dat hij droeg tijdens een Chicago Bulls wedstrijd. Ze zijn in 1984 ontworpen door Peter Moore en werden in 1985 voor het eerst gedragen.
Waarom kan ik nergens Airmax 1 kopen? Voor vele liefhebbers is het een grote teleurstelling dat er op dit moment niet heel veel Nike Airmax 1 schoenen te kopen zijn. Dit komt omdat Nike nu de focus heeft gelegd op andere/nieuwere modellen. Het merk wilt graag door ontwikkeling en vooruitstrevend zijn.
Hardloopschoen: Oorspronkelijk is de Nike Air Max bedoeld als hardloopschoen. De schoen is dus met een hele andere insteek gemaakt. Niet zichtbaar Air-unit: Het meest zichtbare verschil tussen Nike Air en Nike Air Max is dat bij de Air schoenen geen zichtbaar Air-unit aanwezig is. Dit is bij de Air Max wel het geval.
In de e-mail in kwestie staat dat Nike nu een aankooplimiet heeft voor de geliefde Nike AF1. Om een lang verhaal kort te maken: Consumenten kunnen slechts een beperkt aantal van deze sneakers kopen, verdere bestellingen worden geannuleerd. In het verleden waren Nike Air Force 1's altijd direct beschikbaar.
Omdat de grootste productie in Vietnam plaats vindt en omdat Jordan een belangrijk merk voor veel Amerikaanse klanten is, vermoed ik dat bijna alle Jordans in Vietnam gemaakt worden.
Op milieugebied scoort het bedrijf goed. Het milieumanagementsysteem is prima, maar het officiële milieubeleid is mager. Nike heeft een uitgebreid programma om de hoeveelheid CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast is het een doel om vanaf 2025 volledig duurzame energie te verbruiken in alle bedrijfspanden.
Daarnaast heeft NIKE enorm geïnvesteerd in een imago dat zij wil uitstralen naar haar klanten en waarmee die zich kunnen en willen identificeren. Een merkhouder en zeker de houder van een bekend merk zoals NIKE doet er verstandig aan om het merk en het daarbij horende imago te beschermen.
Je mag altijd reseller zijn, zolang je maar in de EU inkoopt. Ik heb weleens een reclamecampagne gemaakt voor een groothandel in pc's die resellers zocht, en daarin hebben we dat hele authorized gedoe belachelijk gemaakt. Dikdoenerij van distributors. Iedereen is authorized, als je klantenservice maar in orde is.
Adidas heeft de prijzen van hun Yeezies erg hoog weten te houden, zodat ze er een enorme hype over kunnen creëren. Ze zijn ook slim genoeg geweest om niet te veel nieuwe versies van hun Yeezy uit te brengen. Op deze manier kunnen ze de prijs laag houden en een enorme stijging van de vraag voorkomen.
Velen beweren dat merkwaarde de reden is achter de forse prijskaartjes van Balenciaga, net zoals Louis Vuitton hun marges van 30 procent verdedigt als voortkomend uit “de productontwikkeling die betrokken is bij het ontwerp”.
Zeldzame Nike schoenen
Elk paar is of heel uniek, of enorm zeldzaam. Voorbeelden van de schoenen die worden aangeboden zijn de 'Nike Air Force 1 Entourage x Undefeated x Fukijama Gold'. Deze schoenen zijn gemaakt als herinnering aan de HBO-serie Entourage. De verwachte opbrengst van enkel dit paar is al €35.000.