Rood asfalt wordt het meest toegepast om fietspaden mee aan te duiden. Blauw of groen asfalt wordt bijvoorbeeld gebruikt voor sportvelden. Geel asfalt kan worden gebruikt om voetpaden aan te duiden. Met witte steenslag is een lichtgekleurd wegdek mogelijk.
In rood asfalt is rode steen toegevoegd. Daarnaast is het mogelijk asfalt te kleuren door pigmenten toe te voegen. In rood asfalt wordt soms extra ijzeroxide toegevoegd voor wat meer rode kleur. De kleur wordt alleen toegepast bij de bovenste asfaltlaag van het wegdek.
Haaientanden. Haaientanden zijn voorrangsdriehoeken op het wegdek. Deze hebben dezelfde betekenis als een voorrangsbord (B6). Bestuurders moeten voorrang geven aan bestuurders op de kruisende weg.
Een fietser heeft voorrang op het fietspad. Een fietspad is het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer.
Je hebt als voetganger voorrang bij een zebrapad. Dit is opgenomen in de wet waar een zebrapad een voetgangersoversteekplaats (VOP) wordt genoemd. In de wet staat dat bestuurders van een auto, scooter of ander motorvoertuig een voetganger voorrang moeten verlenen bij een zebrapad. Hetzelfde geldt voor fietsers.
Verkeer dat op de rotonde rijdt, heeft in principe voorrang op verkeer dat de rotonde nadert of verlaat. Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Op rotondes buiten de bebouwde kom heeft de fietser geen voorrang. Een fietser die de rotonde volgt moet daar voorrang geven aan afslaand autoverkeer.
Rechts heeft voorrang, met uitzonderingen
Bestuurders verlenen voorrang aan van rechts komende bestuurders. Er zijn een aantal uitzonderingen. Bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg. Bestuurders verlenen voorrang aan een tram.
In principe geldt dat bestuurders die van rechts komen op gelijkwaardige kruispunten voorrang krijgen. Maar dat geldt ook weer niet altijd. Zo gaan verkeerstekens zoals haaientanden boven verkeersregels en gaan verkeerslichten weer boven verkeerstekens. Verder worden voetgangers niet als bestuurders gezien.
Op plaatsen waar fietsers de rijbaan mogen oversteken staan vaak witte vierkante blokken op het wegdek geschilderd. De fietsers rijden dan tussen twee rijen blokken door naar de overkant.De blokken geven slechts de oversteekplaats aan; ze geven geen recht op voorrang aan.
Rood asfalt wordt het meest toegepast om fietspaden mee aan te duiden. Blauw of groen asfalt wordt bijvoorbeeld gebruikt voor sportvelden. Geel asfalt kan worden gebruikt om voetpaden aan te duiden. Met witte steenslag is een lichtgekleurd wegdek mogelijk.
Greenfalt noemen we ons 'groene' asfalt: een combinatie van hergebruikt asfalt en gerecycled ballastmateriaal in alle lagen van de constructie.
Door de rode kleur valt het onderscheid tussen de autorijbaan en de fietsstrook extra op.Dat zorgt voor meer duidelijkheid voor de weggebruiker en dus voor meer veiligheid. Er is overigens geen wet die bepaalt dat het fietspad een (rode) kleur moet hebben.
De omgekeerde driehoek (bord B1) betekent dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders die op de openbare weg rijden die jij wilt oprijden, en dat je, indien het nodig is moet stoppen. Zijn er geen andere bestuurders, dan hoef je niet te stoppen en mag je het kruispunt oprijden.
Richting gevarendriehoek
U plaatst de driehoek op de weg, in de richting van het verkeer waarvoor uw voertuig gevaar oplevert. De gevarendriehoek moet goed zichtbaar zijn voor het verkeer.
Haaientanden op het wegdek
Het zijn vaak witgeschilderde driehoeken. De betekenis van de haaientanden is: verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg. Het gaat om de bestuurders, dus de voetgangers doen niet mee.
Zo moeten voetgangers gebruikmaken van een trottoir of voetpad. Als dit niet beschikbaar is, mag er op het (brom-)fietspad gelopen worden. Ontbreekt ook een fietspad, dan mag de voetganger gebruikmaken van de berm of de uiterste zijde van de rijbaan.
Komt u dus met de auto of fiets langs een uitrit, dan heeft u voorrang op het verkeer dat uit de uitrit komt rijden, ook al komt deze bestuurder van rechts. De wet spreekt over “bestuurder” en niet over personen. Toch heeft ook een voetganger voorrang op al het verkeer dat uit een uitrit komt.
Deze regel zegt: dat elke bestuurder (zowel van een auto of motorfietsen of tweewielige bromfietsen of fietsen), voorrang moet verlenen aan een bestuurder die van rechts komt aangereden, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
Voorrangsvoertuigen (blauw zwaailicht, sirene) hebben altijd voorrang. Bestuurders van rechts moet je voorrang verlenen, tenzij dit door voorrangsborden anders is geregeld. Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor t.o.v. afslaand verkeer. Bij 'bijzondere manoeuvres' gaat al het andere verkeer voor, dus ook voetgangers.
Een stopstreep bestaande uit omgekeerde driehoeken (de zgn. "haaientanden") vergezeld van een verkeersbord B 1 (omgekeerde driehoek) betekent dat je voorrang dient te verlenen aan bestuurders die uit de dwarsrichting komen. Hier zijn geen uitzondering voor fietsers voorzien in de wegcode.
Als je haaientanden verkeer ziet betekent het dat je voorrang moet verlenen aan het verkeer op de kruisende weg. En dit geldt alleen voor bestuurders. voetgangers voorrang regels zijn anders, zij behoren niet tot bestuurders.
Weet dat wie zich op de uiterste rijstrook van de rotonde bevindt steeds voorrang heeft op de automobilisten op de linkerrijstrook.
Op een kruispunt met beperkt zicht moet je erop kunnen vertrouwen dat alle verkeer dat van links komt, je voorrang zal verlenen. Uiteindelijk rijd je een beetje blind. Daarom heeft de auto ook (maar ook de fietser) die van rechts komt voorrang.
Op of naast de fietsstrook mag je niet stilstaan of parkeren, dat mag dus alleen in daarvoor aangelegde parkeerhavens. De foto is van de fietsstrook op de Opwettenseweg. Fietsers rijden op de fietsstrook, alle andere bestuurders rijden op de middelste strook.
Om je te waarschuwen voor een gevaarlijk punt worden soms zigzag-strepen op het wegdek aangebracht. Dit kan zijn een voetgangersoversteekplaats, gevaarlijk kruispunt of een ander gevaarlijk punt.