Het rode uitroepteken in de cirkel of alleen het woord “BRAKE” kan betekenen dat er een algemeen probleem is met de reminrichting maar ook dat de handrem nog is aangetrokken. Is de handrem niet aangetrokken, laat dan de auto controleren.
Dit lampje met een uitroepteken in een driehoek gaat branden als er een defect is met een elektrisch onderdeel in de auto. De auto wordt beperkt bruikbaar, of kan zelfs helemaal niet meer functioneren. Als dit lampje gaat branden moet er (als mogelijk) direct naar een garage gereden worden.
Heel handig om te weten is dat rode waarschuwingssymbolen betekenen dat u direct actie moet ondernemen. Gaat er een wit lampje branden dan is dit een aanwijzing of aanbeveling. Wanneer er een waarschuwingslampje brandt, wil dit niet altijd zeggen dat er iets moet gebeuren.
De kleur groen betekent: dit systeem werkt naar behoren. Geel en oranje zeggen: de auto zo snel mogelijk laten nakijken. Rood betekent: direct actie ondernemen. De meeste symbolen zijn universeel, maar sommige lampjes zijn merkgebonden en staan hieronder dus niet vermeld.
Accu. Het acculampje brandt altijd even als je de motor start maar moet daarna vanzelf uitgaan. Als het blijft branden kan er iets mis zijn met de dynamo, de stroomkabels of een aandrijfsnaar. Stop op een veilige plek en bel de Wegenwacht voor advies.
Start de auto met de lege accu en laat de hulpauto minimaal vijf minuten de lege accu laden. Zet bij beide auto's achterruitverwarming en blower aan voordat je de startkabels verwijdert, zo voorkom je beschadiging van de elektronica in de auto.
Dit signaal geeft aan dat er iets niet in orde is en dat er actie ondernomen moet worden. U hoeft niet meteen langs de kant te stoppen wanneer het lampje oplicht, maar het is verstandig zo snel mogelijk met uw auto naar de dealer te gaan om daar het motormanagement uit te laten lezen.
Het motormanagementsysteem van de auto is het systeem die de werking van de motor en bijna alles wat er mee te maken heeft controleert. Een symbool met een motor erop of de tekst "CHECK ENGINE" of "EPC" betekent dat je de auto zo snel mogelijk moet laten controleren door een diagnose uit te laten uitvoeren.
Kan ik doorrijden met een motorstoringslampje dat oplicht? Brandt het lampje dat duidt op een storing van de motor op uw dashboard, maar rijdt de auto verder normaal? U kunt dan eventueel blijven doorrijden.
Koelsysteem geeft een rood lampje
Dit lampje staat voor het koelsysteem en de koelvloeistof. Wanneer er een rood lampje in de auto brandt met dit icoon, moet u onmiddelijk stoppen. De motor kan namelijk oververhit raken en dit heeft ernstige gevolgen.
Het besturen van je auto met een brandend EPC lampje is niet aan te raden. Het verstandigste is om de auto direct door te rijden naar de garage.
Een lampje dat oranje gaat branden als het verbranden van de brandstof in de motor niet verloopt zoals zou moeten. Voor een lampje van het motormanagement dat brandt, hoef je je doorgaans niet direct naar de garage te spoeden. Behalve als de motor niet langer goed loopt.
Hoe Lang Kan Je Doorrijden Als Het Olielampje Brandt? Als je een oranje olielampje krijgt dan is het aan te raden de olie bij de eerstvolgende stop bij te vullen. De meeste auto's kunnen in dit geval nog ongeveer 300 – 600 kilometer met de huidige olie rijden.
Oliedruk te laag
Vooral een lage oliedruk wordt vaak genoemd. Wanneer de oliedruk te laag is, komt de olie niet in alle delen van de motor die gesmeerd moeten worden. Concreet betekent dit dat er te veel frictie is tijdens het draaien van de bewegende delen die hierdoor harder slijten.
Zet je contactslot in de Aan-positie. Schakel alle accessoires uit. Druk op de "Read"-knop (Uitlezen) op je scanapparaat om de foutmeldingen van de motor uit te lezen. Schrijf de melding of meldingen op in de volgorde waarin ze te zien waren, zodat je ze later kunt gebruiken bij eventuele reparaties.
Noodloop en roetfilter
Dit betekent simpelweg dat het ECU zelf bepaald dat er het niet veilig genoeg is om verder te rijden onder de huidige omstandigheden. Je dient dan ook z.s.m. een garage op te zoeken voordat u verder rijdt. In de garage kan men de foutcodes uitlezen en met een gepast advies komen.
Het gele motorlampje, ook wel 'check engine light' genoemd, gaat branden op het moment dat de gemeten waardes binnen een bepaalde periode vaker buiten de toegestane waardes vallen. Tegenwoordig gaat het lampje ook vaak branden als gevolg van de E10 brandstof.
In het instructieboekje van de fabrikant wordt vaak gezegd om bij een brandend lampje indien mogelijk rustig door te rijden en zo snel mogelijk contact op te nemen met AutoCrew. Te lang doorrijden kan namelijk leiden tot motorschade en je kan stil komen te staan.
Kosten auto uitlezen:
De kosten voor het uitlezen van een auto zal gemiddeld op 35,- euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat elke garage daar een andere prijs voor hanteert. Ook het uurloon van de garage heeft daar invloed op. Zo is het uurloon bij een dealer altijd hoger dan bij een universele garage.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 0.25 en 1 uur
Uw auto wordt uitgelezen met de nieuwste apparatuur en storingen worden vastgesteld. Nadat de auto is uitgelezen wordt er een diagnose vastgesteld en ontvangt u een uitlees rapport en een bijhorend reparatie advies.
Er zijn verschillende oorzaken mogelijk, waaronder slijtage, een gebruikersfout of een technisch mankement. Slijtage: In elke accu zit een actieve stof die naar verloop van tijd langzaam op raakt. Is de accu al een paar jaar oud of vraagt de auto te veel van de accu dan is het raadzaam deze te vervangen.
Alles hangt af van de gebruikte laadpaal en de capaciteit van de batterijen van uw elektrische wagen. In de praktijk varieert de laadtijd van elektrische wagens van 10 uur tot een half uur.