Het rode ronde verkeersbord met witte binnenkant RVV C01 betekent 'verboden in te rijden'. Het geeft aan dat het verboden is om een bepaalde straat in te rijden, omdat de straat gesloten is voor al het verkeer.
De verboden richting wordt in de meeste Europese landen aangegeven met een rond rood verkeersbord met een horizontale witte streep in het midden, de verplichte richting met een vierkant blauw bord met een witte pijl. In Amsterdam bestaat eenrichtingsverkeer al sinds 1617.
Wit bord met rode cirkel en rode streep om een algemeen verbod aan te duiden.
Het E01 bord geeft aan dat er een parkeerverbod geldt aan de zijde van de weg of straat waar het bord is geplaatst, uitgezonderd parkeervakken. Stilstaan om passagiers in- of uit te laten stappen, of voor laden en lossen is wel toegestaan.
In sommige gevallen hangt er bij dit bord nog een bord, met de reden voor het snelheidsadvies; dat kan een hellende weg zijn, een scherpe bocht of bijvoorbeeld overstekend wild. De adviessnelheid op het bord is altijd tenminste 20 km/u lager dan de maximumsnelheid op die weg.
Ook op matrixborden wordt soms een snelheid aangegeven als de situatie erom vraagt. Is dit dan ook een adviessnelheid? Nee, absoluut niet. Dit is een maximumsnelheid waar je je te allen tijde aan dient te houden.
Duropanel® - RVV Verkeersbord OB401-500 - Afstandsaanduiding na 500m.
Buiten de bebouwde kom geven de strepen aan wat de maximumsnelheid is die u op die weg mag rijden: dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: officieel 60 kilometer per uur.
Soorten verkeersborden
De verkeersborden op een rij: Waarschuwingsborden: Dit zijn driehoekige borden met een rode rand die je waarschuwen voor iets. Denk aan een gevaarlijke oversteek. Verbodsborden: Deze borden zeggen wat je juist niet mag doen.
Is er geen middenstreep en staat langs de weg een bord met 60 km/uur dan mag u maximaal 60 km/uur.Staat er geen snelheidsbord dan mag u 80 km/uur. Houd daarom goed de verkeersborden in de gaten, die blijven bepalend! De onderbroken zijstrepen laten de weg smaller lijken, zodat u langzamer gaat rijden.
Bij dit bord moeten bestuurders volledig tot stilstand komen en voorrang verlenen aan het kruisende verkeer. Kijk goed naar links en rechts. Kom volledig tot stilstand.
Komt u echter een bord tegen met een rode diagonale streep erdoor is dat een verbodsbord. U mag daar immers niet inhalen, snelvaren et cetera. Wat het lastig maakt zijn de gebruikte termen. Komt u hetzelfde bord tegen in een blauwe kleur, dan zijn het zogenaamde aanwijzingstekens.
Het is als bestuurder verboden om op een autosnelweg of autoweg je voertuig te keren of achteruit te rijden. Is het verboden om stil te staan op de weg waar je rijdt? Dan is achteruitrijden en keren ook verboden. Je mag tot slot ook niet achteruitrijden of keren op plaatsen waar je onnodig gevaar kunt veroorzaken.
Geslotenverklaring bord voor alle verkeer
Het bekende rode ronde verkeersbord met witte binnenkant RVV C01, dat 'verboden in te rijden' betekent, is het meest gebruikte verkeersbord uit de categorie C. Met dit geslotenverklaring bord geef je aan dat het verboden is om een bepaalde straat in te rijden.
Enkele rode lijnen kunnen worden gebruikt om te voorkomen dat u op een deel van de dag of op verschillende dagen van de week stopt . Borden en wegmarkeringen langs de rode routes vertellen u wat u wel en niet mag doen. Als u de borden en markeringen niet volgt, kunt u een Penalty Charge Notice (PCN) krijgen.
Het begin en einde van een 30km/uur-gebied moeten duidelijk herkenbaar zijn door een poortconstructie: met borden, ondersteund door een in- en uitritconstructie. Binnen een 30km/uur-gebied heeft verkeer van rechts voorrang; er zijn in beginsel geen voorrangswegen of -kruispunten.
Het bord is rood van kleur met in het midden een witte horizontale streep / balk. Het verkeersbord mag op de openbare weg worden toegepast maar is ook geschikt om verkeersstromen op grote bedrijfsterreinen in goede banen te leiden.
Verbodsborden. Verbodsborden zijn altijd witte ronde borden met een rode rand. Deze verkeersborden geven aan dat een actie verboden is voor (bepaalde) weggebruikers.
Een adviessnelheidsbord is blauw, vierkant en beschreven met witte tekst. Het is niet verplicht deze adviessnelheid aan te houden als maximumsnelheid, maar het wordt wel aangeraden. Zo geldt op een deel van de Duitse snelwegen geen snelheidslimiet. Echter wel een adviessnelheid van 130 km/u.
Uitleg: De doorlopende witte lijn geeft de rand van de rijbaan aan . Het kan vooral handig zijn als het zicht beperkt is, zoals 's nachts of bij slecht weer. Het is op sommige plaatsen niet meer zichtbaar, bijvoorbeeld bij kruisingen, vluchtstroken, ingangen of andere openingen. Categorie: Gevarenbewustzijn.
Doorgetrokken streep: Een doorgetrokken streep geeft aan dat je hier niet overheen mag rijden. Je mag hier dus bijvoorbeeld niet inhalen, in die richting afslaan of keren. Onderbroken streep: Je mag wel over een onderbroken streep heen rijden.
Op de autosnelwegen, kortweg snelwegen, geldt tussen 06.00 en 19.00 uur meestal een maximumsnelheid van 100 km/h. Buiten deze tijden mag u op plaatsen waar dat qua verkeersveiligheid en leefbaarheid kan, 120 of 130 km/h rijden. Op de N-wegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.
De ronde aluminium verbodsborden stilstaan of parkeren verboden hebben een rood kruis op blauwe achtergrond.
Einde maximum snelheid 50 km | Verkeersbord A02-50
Dit verkeersbord geeft het einde aan van een traject waar maximaal 50 km per uur mag worden gereden. Aluminium bord met dubbel omgezette rand en klasse 3 reflectie.
Dan moeten andere weggebruikers jou voorrang verlenen. Aan het einde van een voorrangsweg zie je hetzelfde bord, maar dan met drie schuine zwarte strepen erdoor. Het witte driehoekige bord met rode rand (punt naar beneden) geeft aan dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.