Deze rode driehoek met een uitroepteken erin geeft aan dat er ergens een probleem is. Dit kan een ernstig maar ook minder ernstig probleem zijn. Zaak is dat dit wel zo snel mogelijk wordt gecontroleerd door de garage door de foutcodes te laten uitlezen tijdens een diagnose.
Heel handig om te weten is dat rode waarschuwingssymbolen betekenen dat u direct actie moet ondernemen. Gaat er een wit lampje branden dan is dit een aanwijzing of aanbeveling. Wanneer er een waarschuwingslampje brandt, wil dit niet altijd zeggen dat er iets moet gebeuren.
Accu. Het acculampje brandt altijd even als je de motor start maar moet daarna vanzelf uitgaan. Als het blijft branden kan er iets mis zijn met de dynamo, de stroomkabels of een aandrijfsnaar. Stop op een veilige plek en bel de Wegenwacht voor advies.
In het instructieboekje van de fabrikant wordt vaak gezegd om bij een brandend lampje indien mogelijk rustig door te rijden en zo snel mogelijk contact op te nemen met AutoCrew. Te lang doorrijden kan namelijk leiden tot motorschade en je kan stil komen te staan.
Het rode uitroepteken in de cirkel of alleen het woord “BRAKE” kan betekenen dat er een algemeen probleem is met de reminrichting maar ook dat de handrem nog is aangetrokken. Is de handrem niet aangetrokken, laat dan de auto controleren.
Dit lampje met een uitroepteken in een driehoek gaat branden als er een defect is met een elektrisch onderdeel in de auto. De auto wordt beperkt bruikbaar, of kan zelfs helemaal niet meer functioneren. Als dit lampje gaat branden moet er (als mogelijk) direct naar een garage gereden worden.
Start de auto met de lege accu en laat de hulpauto minimaal vijf minuten de lege accu laden. Zet bij beide auto's achterruitverwarming en blower aan voordat je de startkabels verwijdert, zo voorkom je beschadiging van de elektronica in de auto.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
Indien de dynamo kapot is en geen spanning meer levert, kan de auto doorrijden totdat de accu helemaal leeg is.
Het motormanagementsysteem van de auto is het systeem die de werking van de motor en bijna alles wat er mee te maken heeft controleert. Een symbool met een motor erop of de tekst "CHECK ENGINE" of "EPC" betekent dat je de auto zo snel mogelijk moet laten controleren door een diagnose uit te laten uitvoeren.
Kan ik doorrijden met een motorstoringslampje dat oplicht? Brandt het lampje dat duidt op een storing van de motor op uw dashboard, maar rijdt de auto verder normaal? U kunt dan eventueel blijven doorrijden.
Het besturen van je auto met een brandend EPC lampje is niet aan te raden. Het verstandigste is om de auto direct door te rijden naar de garage.
Koelsysteem geeft een rood lampje
Dit lampje staat voor het koelsysteem en de koelvloeistof. Wanneer er een rood lampje in de auto brandt met dit icoon, moet u onmiddelijk stoppen. De motor kan namelijk oververhit raken en dit heeft ernstige gevolgen.
In de meeste gevallen moet u 3 tot 7 liter olie toevoegen op het moment dat het lampje brandt. Wanneer u een grote SUV, een auto met hoge instap of een bus rijdt, kan het zijn dat er zo 10 tot 12 liter bijgevuld moet worden.
In het donker is het dimlicht verplicht. De dimlichten hoeven niet aan als de mistlichten branden. Branden de dimlichten en mistlichten aan de voorkant van de auto tegelijk? Dan bestaat de kans dat de reflectie van uw eigen dimlicht u verblindt.
Wanneer een auto in het stationair toerental draait, gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine motoren betekent dit aanslag op je gasklep en dieselmotoren kunnen flink last hebben van roet. Dit betekent dat je de interne delen van je motor vervuilt. Hetzelfde geld ook voor korte, rustige ritjes.
De accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank: een auto heeft tal van onderdelen die kwetsbaar zijn bij langdurige stilstand. Daarom is het verstandig minimaal een keer per week de weg op te gaan. Een half uurtje is vaak al voldoende om problemen te voorkomen.
Gebruik je startkabel die alleen geschikt zijn voor een benzine auto op een diesel, dan loop je de kans dat de kabels te heet worden. Bij een diesel zal namelijk de startstroom een stuk hoger zijn, dan bij een benzine auto. Andersom is dan ook absoluut geen probleem.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Kapotte accu symptomen
Rode dashboardlampje accu brand. Piepende geluiden die onder de motorkap vandaan komen. De startmotor draait minder snel rond wanneer u de motor probeert te starten, tevens zal de motor minder snel aanslaan.
Betekenis Dashboard Lampje Driehoek Met Uitroepteken
Als je doorrijdt, maak je waarschijnlijk de schade groter. Een oranje kleur dashboard lampje geeft aan dat er probleem is en dat actie is vereist. Je kunt doorrijden (als dit nog gaat) maar onderzoek wel waar het probleem zit en/of ga langs een garage.
Deze driehoeken wijzen in de richting van een bluswatervoorziening zoals een brandkraan of brandput. De brandweer gebruikt deze bluswatervoorzieningen bij het blussen van branden. Door de herkenbare gele driehoeken op het wegdek kan de brandweer gemakkelijk en snel een bluswatervoorziening vinden.
Meestal merk je hier weinig van, maar een knipperend ESP-lampje is dus een waarschuwing; pas je snelheid aan en let goed op. Het ESP-lampje brandt: dit betekent dat er een ESP-storing is en dat het dus mogelijk is dat het systeem niet goed werkt. Ga naar je garage en zorg dat er naar gekeken wordt.