Een rits bestaat uit twee rijen met tandjes. Elk tandje heeft aan de ene kant een klein puntje en aan de andere kant een klein gaatje. De sluiter zorgt ervoor dat de puntjes van de tandjes aan de ene kant, precies in de gaatjes van de tandjes aan de andere kant komen te zitten. Onderaan de rits zit een stopper.
Een techniek die tussen het rillen en stansen inzit. Veelal toegepast op kartonsoorten, waarbij een vouwlijn gedeeltelijk wordt doorgesneden (tot halverwege het karton gestanst), waardoor bijvoorbeeld het vouwen eenvoudiger wordt.
Hoe ritsen? U moet ruimte maken om telkens één voertuig te laten invoegen. Wie op de wegvallende rijstrook rijdt, mag helemaal doorrijden tot op het einde en moet invoegen wanneer de strook effectief stopt.
'Rist' en 'rits' zijn synoniemen in de zin van 'reeks, rij van soortgelijke dingen of personen'. 'Rist' is gebruikelijker in België, 'rits' in Nederland.
Ritsen is verplicht wanneer er bij sterk vertraagd verkeer sprake is van een wegversmalling. Dat kan zijn door bijvoorbeeld wegwerkzaamheden, een ongeval of een rijstrook die ophoudt te bestaan. Invoegen in het verkeer kan dan soms stresserend zijn. Als er weinig verkeer is, gaat invoegen doorgaans vlot.
Wie is aansprakelijk voor een ongeval tijdens het ritsen? In de regel geldt dat, als u van rijstrook wisselt, u een manoeuvre uitvoert en geen voorrang hebt op andere voertuigen. Bij een ongeval bent u dan aansprakelijk voor de schade. Máár de wegcode beschouwt ritsen wanneer dat verplicht is, níét als een manoeuvre.
Als een bestuurder van rijstrook wisselt tijdens het ritsen moet een bestuurder voorrang verlenen. Als beide bestuurders van rijbaan wisselen bij het ritsen moeten beide bestuurders voorrang verlenen.
Veel jassen zijn zo lang dat gassen en remmen niet altijd even smooth gaat. De jas van onderen een piepklein beetje open gooien geeft je de nodige ruimte. Ook zijn de zippers met dubbele sluiting bijzonder gewenst als je nog enigszins comfortabel dan wel charmant op je fiets wilt stappen.
Ritsen (ook wel slitten genoemd) lijkt op rillen, alleen wordt bij deze bewerking een kleine insnede in het karton gemaakt. Door deze snede kun je het karton scherper vouwen dan bij rillen.
In de jaren dertig werd de rits pas in gewone kleding toegepast en begon het slimme sluitinkje aan haar opmars. Tegenwoordig worden bijna alle ritsen gefabriceerd in Azië. Kijk maar eens op je rits: waarschijnlijk staat er YKK op, het grootste ritsbedrijf ter wereld.
De ritssluiting werd uitgevonden door Whitcomb Judson in 1893, hoewel het ontwerp van de moderne rits van Gideon Sundback komt.
Zand- en schelpritsen, ook bekend onder de internationale term chenier,) zijn de strandwallen in het kustgebied van Suriname. Het zijn verhogingen in het omringende land, ontstaan door de opstuwing van zand en schelpen door de branding van de zee.
Toch heeft de kunststof rits (YKK of TIZIP) een aantal voordelen ten opzichte van de metalen rits. Ten eerste is de kunststof rits beter tegen knikken bestand en is daarbij flexibeler. Als de metalen rits een keer knikt is die per definitie stuk en dient vervangen te worden.
Blinde ritssluiting, Blinde rits de naam zegt het al, wordt zo in de naad weggewerkt dat hij daarna niet meer zichtbaar is. Dit is voor elegante kledingstukken van kostbare stoffen, zoals avondjurken en trouwjaponnen. Blinde ritsen kunnen makkelijk worden ingezet met een speciale blinde rits voet.
Als er een rits in een sierkussen gestikt moet worden, dient dit een niet deelbare rits te zijn. Omdat er weinig spanning op komt te staan kan dit een niet deelbare nylon rits met een tandbreedte van 3 millimeter zijn. Ook worden er soms blinde ritsen voor gebruikt.
Wat moet je doen als je niet kunt invoegen? Op het einde van de invoegstrook stoppen, en wachten totdat je ertussen kan. NIET over de vluchtstrook doorrijden.
Gewenste versnelling Rijd in de 4de versnelling de snelweg op. In de 4de versnelling kan de auto meer kracht leveren als je in een korte tijd sneller moet gaan rijden. Schakel op de eerste rijstrook van de snelweg door naar de 5de versnelling als je tegen de 100 kilometer per uur rijdt.
Maar voordat je dat doet, bepaal je eerst waar je wilt invoegen. Kijk in de binnenspiegel, linkerbuitenspiegel en links opzij – niet achterom! Wees bedacht op haastige bestuurders die achter je al met invoegen zijn begonnen (dode hoek). Is de weg vrij, geef dan richting aan en ga in een vloeiende beweging de weg op.
Voorrang tijdens ritsen op de snelweg
Is de invoegstrook ook een uitvoegstrook (een 'weefvak'), dan moeten invoegende en uitvoegende auto's weggebruikers die op dezelfde rijbaan blijven voor laten gaan. Wisselen beiden van rijstrook, dan biedt de wet geen uitsluitsel wie voorrang heeft.
Invoegende en uitvoegende weggebruikers moeten voertuigen die op dezelfde rijbaan blijven rijden voor laten gaan. Blijft iemand dus op het weefvlak rijden en wisselt hij niet van rijstrook, dan heeft hij voorrang op iemand die wel van rijstrook wisselt en dus een bijzondere verrichting doet.
Automobilisten zijn niet verplicht om beurtelings in te voegen en om zo netjes mogelijk te ritsen. In de wet is namelijk niets geregeld over ritsen. De borden met aanwijzingen zijn enkel en alleen bedoeld om het verkeer vlot te laten doorstromen.
In Frankrijk is het ritsen nog niet opgenomen in de wegcode.