Hiermee bedoelt ze: de kwaliteit van de feitelijke ervaringen die kinderen opdoen in hun interacties met de sociale omgeving (de andere kinderen en de pedagogisch medewerker) en met de materiële omgeving. Hierin spelen de pedagogisch medewerker en haar interactievaardigheden een sleutelrol.
Pedagogiek is opvoedkunde. Andere gangbare betekenissen zijn onderwijsleer en opvoeding. De pedagogiek probeert op een systematische manier kennis te verwerven over de ontwikkeling van een kind tot zijn volwassenheid. Pedagogiek is een wetenschap, de uitvoerder daarvan is een pedagoog.
De kwaliteit van kinderopvang kan omschreven worden als datgene dat de opvang verantwoord maakt. Naast de veiligheids- en gezondheidsaspecten is de pedagogische kwaliteit bepalend. Hoge pedagogische kwaliteit zorgt ervoor dat kinderen zich op een optimale manier kunnen ontwikkelen.
Er zijn drie pedagogische kernwaarden: veilig, welkom en aansluitend bij de kinderen. Deze waarden zijn voor elke organisatie belangrijk. Daar komen vaak nog aanvullende pedagogische waarden bij waar elke organisatie een eigen keuze in maakt.
Pedagogisch handelen betekent het handelen van een volwassene, in dit geval de trainer, met een opvoedkundig doel: het helpen van kinderen in hun ontwikkeling tot zelfstandige, autonome personen. Als trainer heb je hierin veel verantwoordelijkheden.
Een vaak gebruikte interventie – bekend als het principe van de 3 V's - is verkennen, verbinden en verrijken.
Het handelen van de pedagogisch professional is afgestemd op de interesse, de belevingswereld, het ontwikkelingsniveau en de toestand van de kinderen. Ieder kind ontvangt zodoende ontwikkelkansen op maat, waardoor de ontwikkeling zo optimaal mogelijk verloopt.
Een goed pedagogisch klimaat is de basis om tot leren te komen, volgens leraren. In een goed pedagogisch klimaat kan een leerling groeien, staat hij/zij dan open en heeft hij/zij ruimte in zijn/haar hoofd om te leren. Leerlingen vertellen zelf dat het dan rustig en fijn is in de klas.
Pedagogiek omvat de studie van opvoeding en ontwikkeling waarop volwassenen kinderen of jeugdigen grootbrengen. Pedagogiek wordt ook wel opvoedkunde genoemd, waarbij wordt gekeken naar de ontwikkelingsfasen van kinderen, maar ook relaties tussen kinderen en omgeving.
Als pedagogisch medewerker moet je een zeer goede kennis hebben van de ontwikkeling van kinderen. Dit omvat een goed begrip van de fysieke, cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen. Denk ook aan de verschillende ontwikkelingsfasen en factoren die de ontwikkeling kunnen beïnvloeden.
Het is belangrijk dat je de verantwoordelijkheid voor hun kind(eren) serieus neemt. De communicatieve vaardigheden komen goed van pas in zowel het contact met collega's en ouders als met de kinderen. Verder is het belangrijk dat je zowel zelfstandig als in teamverband beslissingen kunt nemen.
Bij pedagogiek wordt er breder gekeken naar hoe kinderen worden opgevoed, hun ontwikkelingsfases en wat de relatie is tussen het kind en zijn omgeving. Pedagogische vaardigheden zijn bijvoorbeeld het kind ondersteunen in zijn ontwikkeling, het bieden van emotionele ondersteuning en het aangeven van grenzen.
Driehoek school - ouder - kind
Wij werken vanuit de pedagogische driehoek: school - ouder - kind en streven naar een goede samenwerking. Zo creëren we samen de optimale omstandigheden voor de ontwikkeling en het leren van uw kind.
Uitgangspunten. De pedagogische benadering is gebaseerd op het geloof in de rechtstreekse morele invloed van lectuur. Men gaat ervan uit dat kinderen de morele normen uit hun boeken overnemen: van boeken die de juiste normen bevatten, worden ze een beter mens; door verkeerde lectuur worden ze bedorven.
Wat is het verschil tussen kinderopvang en kinderdagverblijf? Kinderopvang is de opvang voor kinderen na school.Een kinderdagverblijf is dus voor kinderen die nog niet naar school gaan, van 0-4 jaar oud.
Er zijn verschillende pedagogische stromingen waarop visies op kinderopvang vaak gebaseerd zijn: de reformpedagogiek, geesteswetenschappelijke pedagogiek, empirisch-analytische pedagogiek en de kritisch emancipatorische pedagogiek.
De meest voorkomende functie is natuurlijk pedagogisch medewerker. Deze is ingedeeld in schaal 6 en gaat vanaf trede 9 tot en met 21. Begin je met werken op een kinderdagverblijf dan start je normaal met trede 9. Bij voldoende functioneren ga je ieder jaar één trede (=periodiek) omhoog.
Soms worden kinderen in ons ziekenhuis opgenomen omdat er thuis problemen zijn ontstaan.Met het gedrag bijvoorbeeld.Of een achterstand in de ontwikkeling. We noemen dit pedagogische of opvoedkundige problemen.
Geef leerlingen de ruimte om zelf keuzes te maken. Geef leerlingen het gevoel dat je vertrouwen hebt in hun capaciteiten om binnen de kaders autonoom te kunnen handelen. Heb hoge en realistische verwachtingen van leerlingen. Waardeer openlijk de eigen en creatieve ideeën van leerlingen.