Wanneer de oliedruk laag is, betekent dit dat er iets niet goed werkt. Het betekent ook dat er waarschijnlijk onvoldoende smeermiddel door het systeem beweegt. Houd er rekening mee dat veroudering van het smeermiddelen zal leiden tot metaal-op-metaal contact en machinefout.
Wanneer je een probleem hebt met de oliedruk zal de oliepomp vervangen moeten worden. Een te lage oliedruk zou ook nog te maken kunnen hebben met een lekkage van olie. Dit moet daarom altijd eerst worden gecontroleerd. Is dit niet het geval, dan zal de oliepomp het probleem zijn.
Een brandend olielampje bij genoeg olie in het systeem heeft vaak te maken met een te lage of te hoge oliedruk. Dit kan te maken hebben met een verstopt oliefilter of incorrecte werking van de pomp. Ook kan het zo zijn dat de sensoren zelf niet meer optimaal werken.
De motorolie wordt door de (olie ) pomp door het motorblok gepompt. Zodat deze optimaal gesmeerd wordt. Zodra de druk wegvalt, valt ook je smering weg. Je hebt dan weinig fantasie nodig wat er gebeurt als je blok niet meer gesmeerd wordt.
Deze druk is nodig om een oliefilm op te bouwen op plaatsen, waar bewegende onderdelen in contact komen met niet-bewegende onderdelen. De oliedruk varieert, afhankelijk van het motortoerental en de olietemperatuur, van circa 1,5 bar (stationair draaiend) tot circa 6 bar (volbelast bij hoog toerental).
VDO Oliedruksensor. productnummer 360-081-032-003C. onze prijs 66,95 €
Hoe Lang Kan Je Doorrijden Als Het Olielampje Brandt? Als je een oranje olielampje krijgt dan is het aan te raden de olie bij de eerstvolgende stop bij te vullen. De meeste auto's kunnen in dit geval nog ongeveer 300 – 600 kilometer met de huidige olie rijden.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
De prijs voor een oliepomp begint bij 30 EUR. Het hangt voor een groot gedeelte van het autotype af, hoe duur hij kan zijn. Het is een complex klein onderdeel en de keuze van fabrikanten is beperkt. Niettemin dient merkkwaliteit altijd te worden aangehouden.
De olie is te laag. Dit kan ernstige schade aan je motor opleveren, want de olie moet zorgen dat je motor 'gesmeerd' loopt. Olie peilen en zo nodig bijvullen of aftappen. Blijft het lampje toch (rood) branden schakel dan direct de Wegenwacht in en rijd niet verder.
De motorolie spuit eruit en alles begint hevig te roken, met name omdat de olie op het uitlaatspruitstuk komt. Al na 1 minuut en 9 seconden tegen de toerenbegrenzer vliegt een zuiger door de motor naar buiten. Conclusie: een motor zonder olie heeft geen lang leven.
Hoe vaak de motorolie van uw auto ververst moet worden staat vaak beschreven in het instructieboekje van uw auto. Een vuistregel is om de motorolie elke 12 maanden te verversen. Het niet op tijd verversen van de motorolie van uw auto kan voor vervelende problemen zorgen.
Op het dashboard van de motor zit standaard het oliedrukwaarschuwingslampje en zoemer geplaatst en als de motor is uitgevoerd met een dubbelwerkende oliedruksensor ook een oliedruk meter.
In de meeste gevallen moet u 3 tot 7 liter olie toevoegen op het moment dat het lampje brandt. Wanneer u een grote SUV, een auto met hoge instap of een bus rijdt, kan het zijn dat er zo 10 tot 12 liter bijgevuld moet worden.
Draai de oliedrukschakelaar uit het motorblok. Draai nu met of zonder hulp van een adapter de oliedrukmeter in het motorblok. Start nu de motor en kijk wat de oliedruk is met stationair lopen en met hoge toeren. Een normale oliedruk waarde bij stationair en warme motor is tussen de 1 a 1,5 Bar.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
Olie bijvullen doet u ná het controleren van het oliepeil van de auto. Doe dit wanneer de motor al enige tijd stilstaat. De olie zakt dan namelijk tot het laagste punt in de motor. Wanneer de motor draait, wordt de olie door de motor gepompt en is de juiste waarde niet goed af te lezen.
Als er te weinig olie in de motor zit, loopt de temperatuur van de olie én de motor op omdat de doorstroming sneller is. Hoe meer olie er in het motorblok zit, hoe beter de koeling is. Door de hoge temperatuur wordt de olie dunner, gaat het veel sneller stromen, neemt de oliedruk af en wordt de smering slechter.
Als dit lampje brandt is uw oliepeil mogelijk te hoog of te laag. U kunt de auto het beste stoppen en direct uw oliepeil controleren. Vul als nodig motorolie bij of tap af. Blijft het lampje branden neem dan even contact met ons op.
Te veel olie in de auto kan schadelijk zijn voor diverse onderdelen van uw auto, en kan dus veel problemen veroorzaken. Zo kunnen er problemen ontstaan aan de katalysator of, bij een auto die op diesel rijdt, aan de roetfilter. Een dieselmotor kan door te veel olie zelfs op hol slaan.
Een oliedrukschakelaar houdt kort gezegd in de gaten of er voldoende olie in de motor aanwezig is. De schakelaar (ofwel sensor) is gesloten wanneer de motor niet draait, maar wanneer de motor loopt zal er oliedruk in de motor ontstaan waardoor de sensor ingedrukt wordt en de schakelaar opent.
Een oliepomp hoeft zelden te worden vervangen. Bij normaal gebruik en onderhoud van de auto, mag u verwachten dat een oliepomp ten minste 250.000 km meegaat.
Check altijd het serviceboekje van je auto. In dit boekje heeft de fabrikant vaak al aan de hand van een origineel olie nummer aangegeven welke olie je moet gebruiken. Het maakt geen verschil welk merk je koopt. als het soort olie altijd maar hetzelfde blijft.